SL Reseplanerare Unsharp

Hej, har något förändrats i hur parametern "unsharp" hanteras i reseplaneraren?

Har haft ett par användare som hört av sig om att resor de tidigare sett ej listas längre. På SL.se presenteras denna parameter som "Jag kan gå till annan hållplats om det ger en snabbare resa". Men verkar i vissa fall ge betydligt längre resor, både via API och på SLs hemsida.

Här är ett exempel med en resa mellan Mårtensdal och Gullmarsplan. Med "unsharp" föreslås en resa som tar ~20 minuter, utan en som tar 4 minuter.

Bifogade filer:

Kommentarer

  • Här är ett exempel till.

    Toppvägen (Botkyrka) till T-Centralen (Stockholm)
    Sökt 10.05 2016-01-05

    Utan "Jag kan gå till annan hållplats om det ger en snabbare resa"

    10:31 – 11:14
    Restid 43 min
    Toppvägen – Stockholms central
    Resväg: B716 > J36

    Med "Jag kan gå till annan hållplats om det ger en snabbare resa" i kryssas

    10:31 – 11:29
    Restid 58 min
    Toppvägen – Stockholms central
    Resväg: B716 > B713 > J36

  • Hej Johan,

    Vi undersöker detta och återkommer med information.

    Mvh
    Erik

  • Hej, finns det någon uppdatering på det här? Skulle vara toppen med en ungefärlig plan då det är fler och fler som hör av sig om just denna problematik. Om en lösning inte är på väg skulle det vara toppen att veta det med så att vi kan planera för hur vi ska hantera det läget med.

  • Någon uppdatering om detta?

  • Finns det en uppdatering på detta?

  • Hej Johan,
    Systemleverantören håller på att analysera problemet utifrån de exempel vi har fått in på konstiga reseförslag. Vi hoppas på att det ska vara löst inom kort men har ännu inget svar på när eller varför det blir fel.

    /Sabina

  • Tack, bra att veta att det är räknas som en bugg / defekt iaf så att vi vet hur vi ska förhålla oss till det med. Förstår att felsökning kan ta tid.

  • Hej,
    En eventuell anledning till problemet har identifierats och arbete pågår med att ta fram en lösning utifrån det. En temporär åtgärd kan vara att sätta MaxWalkDist till högst 500 m.

    /Sabina

  • Hej,

    Problemet uppstår fortfarande för vissa sökningar. Exempel:

    http://api.sl.se/api2/TravelplannerV2/trip.json...

  • Hej Rasmus,
    Detta är fortfarande inte åtgärdat så problemet kvarstår mycket riktigt.

    En uppdaterad "systemkärna" ingår i nästa leverans av reseplanerarsystemet som enligt systemleverantören ska ge bättre unsharp-resultat. Tester av denna har precis påbörjats i leverantörens testmiljö, planerad driftsättning under Q1 2017.

    /Sabina

  • Hej Sabina!
    Jag såg ditt svar på en annan tråd också   https://kundo.se/org/trafiklabse/d/fel-reseforslag-for-minneberg-alvik/  Tolkar det som att det enda alternativet är att vänta in nya reseplaneraren?

    Kan vi vara säkra på att det blir rätt i och med den, för annars behöver vi börja titta på en annan lösning då felet verkar ha blivit vanligare, som också Johan skrev.

    Det verkar en aning slumpmässigt. Jag har gjort upprepade sökningar Minneberg-Alvik och får rätt vid vissa tillfällen (buss 114 -> Alvik 12 min) men fel de flesta (buss->buss>tunnelbana 25 min där  buss 114/12 min avgången inte alls inkluderas i resultatet).

    Vi har svårt att backa till att inte visa "unsharp" som default, eftersom vi då får många frågor om varför många relevanta avgångar utesluts.

    Har något ändrats så att det blivit sämre resultat på sistone, eller har det alltid varit så fast vi inte fått felrapporter, vad tror du?

    Exempel: St Eriksplan-Thorax  ska ta 6 min med buss 3. När unsharp är på så ska man åka tunnelbana och byta till diverse bussar med restider på 20 minuter. Avgången med buss 3 visas inte alls.

    Tack så mycket!

  • Hej Ulrika,
    Det stämmer att vi behöver en ny version av reseplanerarsystemet för att lösa problemet. Vi har precis i dagarna kunnat börja testa en första leverans av nya reseplanerar-API:et. Av det vi har sett vid några stickprov verkar det som att unsharp-problemet är löst.

    Tanken är att så snart vi har fått en komplett systemleverans och installerat den på en åtkomlig plats kommer vi släppa den för test publikt, enligt plan någon gång i mars.

    /Sabina
  • Låter bra, vi ser fram emot det :-)
  • Hej! Det verkar som att vissa fel är lösta, t.ex från Minneberg -> Alvik. Däremot inte exempelvis Gamla Stan till Slussen

    Problemet när man uppmanar användare eller stänger av funktionen unsharp, så saknas många relevanta förslag. Får ofta feedback på det att reseplaneraren inte hittar alla förslag.

    Finns det någon plan på åtgärd?

    Tackar,

  • Nu har vi fått in två nya exempel på sökningar som blir fel. Bifogar länkar till sökningar med sl.se

    https://sl.se/#/Travel/SearchTravelById/Stallarholmsv%C3%A4gen%20(Stockholm)/Rusth%C3%A5llarv%C3%A4gen%20(Stockholm)/1979/1584/null/depart/sv/null/null/2,8,1,4,96,/null/null/null/null/null/true/null/1/0/null/true

    https://sl.se/#/Travel/SearchTravelById/Nyn%C3%A4shamn%20(Nyn%C3%A4shamn)/Djursn%C3%A4s%20v%C3%A4gsk%C3%A4l%20(Nyn%C3%A4shamn)/9720/8784/null/depart/sv/null/null/2,8,1,4,96,/null/null/null/null/null/true/null/1/0/null/true
  • Det här felet uppstår också när man använder unsharp. I det här fallet får man en felkod och ett felmeddelande som inte stämmer.

    https://sl.se/#/Travel/SearchTravelById/Hagede%20(V%C3%A4rmd%C3%B6)/Slussen%20(Stockholm)/127/9192/null/depart/sv/null/null/2,8,1,4,96,/null/null/null/null/null/true/null/1/0/null/true
  • Hej Rasmus,
    vad är det för fel du ser vid sökning av resan ovan?

    /Sabina