SL reseplanerare, fel encoding

Svaret från SL:s reseplanerare innehåller felaktig encoding-information. För XML så är "Content-Type" (HTTP response header) satt till UTF-8 medan XML-deklarationen (högst upp i svaret) säger att det är ISO-8859-1. För JSON så är "Content-Type" satt till ISO-8859-1. I båda fallen verkar den skickade data var UTF-8 kodad.

Kommentarer

  • Hej Eric!
    Ja, all är kodat i UTF-8 och det är headers som är fel.
    Vi ska titta och åtgärda detta.

    Med vänlig hälnsing
    Lars, Trafiklab

  • När beräknas detta vara åtgärdat?

    Tack på förhand!
    Eric

  • Något nytt om detta?

  • Vi hoppas att detta är bättre i och med den nya proxyn, som ni kan testa just nu.

  • Jag får fortfarande data i ISO-8859 för JSON-anrop då jag går mot resrobots api.

  • Hej!

    Nu ska vår leverantör ändrat så svaret är i UTF-8.

    /Martin

    Team Trafiklab
  • Vad jag kan se så skickas nu header "Content-Type: text/xml; charset=UTF-8" medan själva svaret är encodat med iso-8859-1 och innehåller <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?> (gäller https://api.trafiklab.se/samtrafiken/resrobot/S...).

  • Är detta åtgärdat? T.ex. följande query funkar inte alls:
    https://api.trafiklab.se/sl/reseplanerare.xml?k...

  • Precis, i response headern anges charset=UTF-8 men:

    Transport: {
    Type: "TRN"
    Name: "pendelt�g 36"
    Line: "36"
    Towards: "S�dert�lje C"
    }

    Inte direkt användbart ...

  • Något nytt kring detta?

    Felet kvarstår, dvs. charset i response-headern matchar inte teckenkodningen av skickad data.

  • Kan också konfirmera att felet kvarstår.

  • Hej!

    Jag verifierar att problemet ännu inte är löst.
    Trafiklab arbetar på att lösa problemet med encoding som är generiskt på API-plattformen (hos flera APIer).

    Vi planerar att rulla ut lösning för Resrobots två APier "Sök resa/Stolptidstabeller" under senare delen av sommaren. Nästa API på tur blir SL's Reseplanerare.

    //Åke

    Team Trafiklab
  • Hej, något nytt om detta? Får fortfarande felaktiga tecken för vissa stationer med Å Ä Ö i sig. Platsuppslaget verkar returnera rätt tecken, men inte reseplaneraren. Se exempelvis: https://api.trafiklab.se/sl/reseplanerare.json?...

  • Hej!

    Tyvärr inget nytt när det gäller detta för nuvarande SL Reseplaneraren.
    Nästa API på tur ut är nya SL Reseplaneraren och där finns inte dessa problem. Förseningar har skett för detta API men vi jobbar för att få ut det så fort vi bara kan.

    /Martin

    Team Trafiklab