SL Reseplanerare - Avstånd mellan två punkter

Hej!

Jag ska börja programmera fram en lösning för en Barnvaktsförmedling där dem vill ha reda på hur långt ifrån en barnvakt bor ifrån en familj i kilometer/meter!

Det kommer att gå till så här att jag i databasen har en barnvakts adress (exempel: Eriksgatan 45, Sollentuna) och när en familj söker efter en barnvakt så fyller dem i sin adress på sidan (exempel: Johansgränd 55, Täby) och klickar på sök!

Nu vill jag gå till SL Reseplanerare och få ut ett avstånd mellan dessa två adresser i stil med Barnvaktens Namn, 45 KM.

Jag har tittat på erat api --> http://console.apihq.com/sl-reseplanerare och jag undrar om ni har ett PHP exempel som ni kan visa mig?

Kommentarer

  • Hej Damir!
    Det går inte att slå upp en adress via API:et, utan du behöver översätta det till en koordinat själv.
    Några uppgifter om avstånd finns inte i svaret, utan det är tider som redovisas. Dessa är dessutom så klart olika för olika tider på dygnet eller på olika veckodagar.

    Vill du veta avståndet i färdväg så kan du använda en reseplanerare för bil/gång/cykel, men det är inget som finns via Trafiklab.

    Vill du veta avståndet mellan två koordinater fågelvägen så går det att göra med ren matte. Google hjälper dig där.

    / Lars

  • Hej!

    Okej absolut förstår! Jag har en mer konkret fråga angående tider!
    Hur får jag ut den totala restiden i minuter exempelvis 120 etc. i PHP?
    Hur kan jag skriva ut den totala tiden det från en startadress till en slutadress i PHP?

    Jag har tittat på JSON formatet som man får tillbaka och jag ser att man får tillbaks totala antalet "Trips" och deras starttid och sluttid till nästa trip etc.!

    Med vänliga hälsningar.

  • Det här är grundläggande PHP-kod som jag inte kan hjälpa dig med, men
    det är ju bara att räkna ut tiden mellan avgång och ankomst.

    Denna tid varierar så klart vilken resa det handlar om. Mitt i natten eller rusningstrafik? En resa med många byten, dåliga bytestider etc. Många väljer att räkna ut detta i rusningstrafik,
    men i ditt fall kanske du vill ha det när en speciell barnvakt ska vara. Du kanske vill göra en planering när personen behöver åka hemifrån för att vara där en specifik tid. (Detta fall är kanske farligt för en ställe med timmestrafik kanske gör en 1 timme längre, när det kanske är helt ok att komma 1 minut sent för det passar bättre med en buss.)

  • Det finns även en Duration-tag i svaret.

  • Det var den jag behövde! Är den uppbyggd på detta sätt --> timme:minuter?
    Och det är tiden det tar från en station till nästa?

  • Det är tiden från start till mål.

  • Busstrafiken från Dalenum Lidingö till Lidingö centrum och Torsviks torg bör prioriterasMånga boende,fler bli det. Alla har inte bil många är äldre eller är hemma med småbarn. Vi känner oss inlåsta här. 221 buss fick ändrad sträckning f.om 9 dec.  Lessen 80år.
  • Hej Kerstin,
    Misstänker att ditt meddelande hamnat fel. För synpunkter på själva trafikutbudet och linjer, vänligen kontakta SL kundservice:

    https://sl.se/sv/kundservice/

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.