Resrobot super i Göteborg - Linjenummer "{}"

Jag hittar ingen förklaring till det här så jag gör ett inlägg.
Jag testar Resrobots super-api för att få realtidsinformation för Västtrafik, Skånetrafiken och SJ, men för Västtrafik funkar det inte bra. Vissa avgångar (endast spårvagnar, verkar det som, men inte alla spårvagnar) saknar linjenummer. Se exempelvis https://api.trafiklab.se/samtrafiken/resrobotstopssuper/GetDepartures.json?apiVersion=2.1&coordSys=RT90&locationId=7425706&timeSpan=120&key=[nyckel]
I skrivande stund visas där en spårvagn mot Wieselgrensplatsen och en mot Centralstationen som har följande information:
""carrier":{"name":"Västtrafik","url":"http:\/\/www.vasttrafik.se\/","id":"279","number":{}}"
, dvs. ett tomt number. Detta trots att det på resrobot.se visas linjenummer (101 för båda).

Jag vill även passa på att påpeka att det skulle göra api:et mycket bättre om ni kunde lösa problemet att på vissa hållplatser så visas avgångar bara omkring 10 minuter framåt i tiden. Alternativet är att man som utvecklare får hämta senare avgångar från tidtabellen och försöka lista ut vilka av dem som redan finns representerade i realtidsinformationen (eller helt enkelt strunta i realtidsinformation för Västtrafik).

Varför är det inte samma information som visas på Resrobot.se som man kan få genom API:et? I mitt tycke verkar avgångslistan på Resrobot.se bättre.

Kommentarer

  • Hej Mårten!

    Under hösten 2015 kommer Samtrafiken byta ut den nuvarande Back-end plattformen. Samtidigt kommer Samtrafikens APIer att uppgraderas. Det gäller Resrobot - Sök Resa, Resrobot - Stolptidtabeller och GTFS extraktet.

    När det gäller Resrobot - Stolptidstabeller kommer Samtrafiken byta till ett nytt API som har en annan uppsättning in-parameterar/svarsfält än idag.
    APIet motsvarar det som Resrobots.se använder sig av (med vissa modifikationer). Realtidsinformationen kommer att finnas med i Stolptidstabeller-APIets svar om Samtrafiken har tillgång till den (SJ, Västtrafik, Skånetrafiken, SL) vilket medför att Superversionen spelat ut sin roll.

    Dagens Resrobot APIer kommer att släckas ner den 19 december, 2015 (mer information om förändringar kommer att mailas ut i augusti).

    Av den orsaken, kommer Samtrafiken inte lägga ner resurser på att korrigera "småfel" i Super APIet som används idag.

    Du är varmt välkommen att ta del av det nya APIet då Beta-testning förhoppningsvis startar i september.

    I augusti kommer mer information.

    Med vänlig hälsning, Åke

    Team Trafiklab
  • Hej Åke!

    Kommer det nya API:et bli mer som resrobot.se? Till exempel, kommer destinationerna visas som nationella hållplatsnamn eller de destinationer som de olika realtids-API:erna (från SJ, Västtrafik, Skånetrafiken och SL) ger som svar.
    Tar ni in förslag för hur det nya API:et ska utformas så tycker jag att det vore bra om trip_id (som det heter i GTFS) fanns med överallt där det är relevant (för varje delsträcka i reseplanerings-API:et och för varje avgång i avgångs-API:et).

  • Hej Mårten!

    Ja, det kommer att bli mycket likt resrobot.se (men inte identiskt). Destinationer kommer att visas som nationella hållplatsnamn.

    (Problem finns om det finns nya avgångar i realtidsdatat eller avgångar som innehåller realtidsinformation där datat från trafikföretaget inte matchar med tidstabellsdatat.
    Man kan se detta på avgångstavlan i resrobot.se för pendeltågen i Stockholm där tidtabellsdatat och realtidsdatat inte matchar enligt vald matchningslogik. I dessa fall kommer data tas från realtidsAPI-erna, vilket medför att vissa fält kommer att saknas i APIsvaret).

    Förslag mottages gärna, men helst under betatestperioden i september. Då kommer det finnas tillgänglig dokumentation på Trafiklab som kommer att kunna svara på en del av uppkomna frågor.

    Unikt trip_id kommer att finnas med i Sök Resa och Stolptidstabellen som du skriver (är osäker om det är samma id som finns i GTFS extraktet).

    Med vänlig hälsning, Åke

    Team Trafiklab