Realtidsinformation

Hej!
Jag jobbar som arkitekt på DinellJohansson i Stockholm och vi utreder möjligheten att installera en realtidsskärm i anslutning till ett nytt bostadshus, gärna i trapphuset. I vårt förslag vill vi uppmuntra till kollektivtrafik och cyklar istället för bil. Vet att liknande lösningar har föreslagits i andra städer men undrar nu om det är möjligt och i så fall hur vi kan lösa det?
Tack för svar!
Hälsningar Oskar Nilsson

Kommentarer

  • Hej Oskar,
    Absolut går det att lösa! I fallet med Stockholm så kan ni använda er av API:et SL Realtidsinformation 4 som "bevakar" en hållplats och hämtar realtidsinformation om kommande avgångar.

    Du kan testa API:et här

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Tack för snabbt
    svar!

    Va bra, fungerar samma system för trafiken i Uppsala (UL)?

    Har du några referensbilder på själva skärmen jag kan visa för våra kunder?

    Hälsar Oskar

  • Hej Oskar,
    Tyvärr har UL inte den typen av API:er. Den enda realtidsinformation vi har för UL är via API:et GTFS regional

    https://www.trafiklab.se/api/gtfs-regional-beta

    För att få till en avgångstavla med denna information krävs det lite mer utveckling på er sida. Det positiva är att SLs realtidsinformation också finns i detta format.

    Vi har tyvärr ingen referensimplementation för avgångstavlor idag

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab