Rätt sekvens på hållplatser m.m.

Hej!
Finns det fortfarande inget sätt att få ut rätt sekvens för hållplatser/stationer för en linje/rutt?
Svaret i hållplatser och linjer 2 med JourneyPatternPointOnLine verkar inte ge någon struktur som går att använda?
Vidare undrar jag varför alla JourneyPatternPointNumber i det svaret för tunnelbanestationer innehåller ett id som inte överensstämmer med övrig data?
Tex
 "JourneyPatternPointNumber": "03411"
Varför är det en nolla i början av id:et? I andra svarsanrop från samma API får man svaret 3411 för samma StopPointNumber?
I anrop mot JourneyPatternPointNumber så kan svaret vara tex
  {
                "LineNumber": "1",
                "DirectionCode": "1",
                "JourneyPatternPointNumber": "10008",
                "LastModifiedUtcDateTime": "2018-02-16 00:00:00.000",
                "ExistsFromDate": "2018-02-16 00:00:00.000"
 }
Då det finns två stycken LineNumber 1. En för buss och en för båt. Finns även andra LineNumber som har samma id. Hur ska man veta vilken av linjerna svaret ovan gäller?

Vill även försöka hämta stolptidstabeller för en specifik station med Solptidstabeller 2 api:et.
https://api.resrobot.se/v2/departureBoard?key=<KEY>&id=<HÅLLPLATSID>&maxJourneys=<MAX ANTAL SVAR>

I dokumentationen står det att referensen för en hållplats kan hämtas via platsuppslag api:et.
"Id för hållplatsen. Detta id kan erhållas från Platsuppslag eller Närliggande Hållplats APIet."

De id:n som man får via Platsuppslag är helt annorlunda mot den referens som används i stolptidstabeller?
T-Centralen har tex id 9001 i platsuppslag. I stolptidstabeller har T-Centralen id 740000001?

Tack på förhand!
mvh Jonas

Kommentarer

  • Hej Jonas,
    Är du intresserad av data från hela Sverige eller endast Stockholm?

    Som du noterat så är Resrobot API:erna (data från hela Sverige)  inte alltid kompatibla med SL:s API:er. Hållplats ID:n är ett bra exempel där det kan skilja sig. SL har som du nämner idag satt id 9001 på T-Centralen. Detta funkar bra så länge det är lokalt. I ett nationellt perspektiv så räcker inte 4-ställiga ID:n och vi har därför 740000001 i Resrobot API:erna.

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Hej!

    Såg nu att jag via ResRobot - Reseplanerare kan göra platsuppslag med sök som returnerar id:n som går att använda mot stolptidstabeller.

    Däremot har jag inte lyckats lista ut om det går på något sätt få ut alla hållplatser för en specifik rutt i Stockholm.
    Då de finns i SL Hållplatser och linjer 2 och är kopplade till en linje, varför kan man inte få en sekvens på dem?
    mvh Jonas
  • Hej Jonas,

    Dokumentationen för detta API bör kompletteras med ytterligare en parameter som kan användas för att filtrera anrop med modellerna jour och line.

    Ex:
    http://api.sl.se/api2/linedata.xml?key=[nyckel]&model=line&DefaultTransportModeCode=METRO
    http://api.sl.se/api2/linedata.xml?key=[nyckel]&model=jour&DefaultTransportModeCode=BUS

    Löser detta ditt behov att endast få ut information om en specifik trafiktyp och då få rätt data för detta?

    Mvh
    Erik B.
  • Hej!
    Japp, det hjälper så att man i alla fall kan hämta ut rätt rutter utan att få krock linjenummer i svaret.
    Dock kvarstår problemet att få ut sekvensen för en rutt. Finns det inget sätt att få ut den informationen?

    Med vänlig hälsning Jonas
  • Hej Jonas,
    Information om sekvensordning finns inte tillgänglig i API:et eftersom den inte är generell för ett linjenummer. På varje linje kan det finnas flera varianter som då trafikerar våra hållplatser på lite olika sätt. Antingen kan det vara att vissa avgångar kör en extra sväng förbi ett område dit många pendlar eller kör förbi hållplatser utan att stanna, eller att en linje kör olika väg i olika riktningar.

    Kanske kan SLs reseplanerar-API vara din bästa möjlihet för att få koll på i vilken ordning stoppställena angörs.