Problem att kontakta api.sl.se

Hej,

jag har just nu problem att nå api.trafiklab.se från min servers ip, från andra adresser fungerar samma fråga. Svårt att avgöra vad detta beror på då t.ex api.trafiklab går fint att att nå. Skulle behöva hjälp med felsökningen för att se var problemet i detta ligger.

Tack!

Kommentarer

  • Hej Johan,

    Skulle du kunna skicka den url som du använder för att anropa api:et?

    Mvh
    Erik B

  • Det gäller alla anrop till api.sl.se, här är två exempel.

    Mitt ip som jag kommer ifrån: 109.74.7.26

    http://api.sl.se/api2/typeahead.json?key=KEY&se...

    http://api.sl.se/api2/realtimedepartures.json?k...

    Tack!

  • Gör jag en traceroute mot api.sl.se ser jag att jag når Evry, men resultatet är en http status code 500 med en websida som säger Internal Error.

    Tack

  • En temporär lösning är på plats nu från min sida med en proxy som skickar trafiken från ett annat ip. Skulle gärna vilja veta hur det ser ut från er sida, om trafiken når er och varför jag får fel svar.

    Tack!

  • Hej Johan,

    Vi hade ett driftproblem på en av servrarna i api.sl.se under gårdagen, 2014-12-11.
    Detta löstes igår vid 20.30 och nu bör det fungera som tidigare igen.

    Mvh
    Erik B

  • Är det här problemet fortfarande löst? Jag får också status code 500 från vissa ip-adresser. Detta gäller åtminstone Realtidsinformation, Reseplaneraren och Trafikläget, men jag misstänker att det påverkar alla API:er.

  • Den proxy jag satte upp har nu samma problem som jag hade på min andra server. Däremot kommer min primära maskin igenom.

    Problemet är alltså fortfarande kvar eller har nyligen visat sig igen.

  • Hej,

    Problemet uppstod igen i helgen.
    Vi har en temporär lösning på plats och arbetar med att hitta orsaken till problemet.

    Mvh
    Erik B

  • Det här problemet är tillbaka igen.

  • Hej Johan!

    Nu ska problemet vara åtgärdat. Återkom om du fortfarande har problem i din applikation.

    Med vänlig hälsning, Åke

  • Tack!

  • Hej, detta problem verkar vara tillbaka nu igen.

  • Det var varit driftsproblem i api.sl.se.
    En workaround finns på plats som resulterar i att det temporärt inte går att använda nya nycklar genererade frånTrafiklab, befintliga nycklar fungerar som tidigare. Workarounden kommer att behöva vara på plats tills vi har löst de bakomliggande problemen.

    Mvh
    Erik Bohm

  • Hej
    Hur ser tidplanen ut tillgängliggöra SL's nya APIer igen (med nya nycklar)?

  • Hej!

    Förhoppningsvis inom 2 veckor.

    /Martin

    Team Trafiklab
  • Så bra, jag förutsätter att de gamla SL-APIerna ligger kvar på Trafiklab även efter den 28 februari på grund av dessa störningar.

  • Hej Magnus!

    Använder du SL's gamla APIerna i dagslägget?

    Fortfarande gäller den 28 februari som datum för nedsläckning av SL's gamla APIer.
    Behöver du temporära nycklar för SL's nya APIer så hittar du det i kundoärendet nedan.
    https://kundo.se/org/trafiklabse/d/problem-with...

    Med vänlig hälsning, Åke

  • Jag kör även mot SLs gamla APIer fortfarande. Jag känner inte att driftstatusen för de nya är riktigt stabil ännu då det ofta har varit APIer som legat på api.sl.se som har haft driftproblem. T.ex verkar det som att lastbalanseringen kan slå ut individuella IP vilket inte känns stabilt för oss som proxyar trafik och kommer från ett par enskilda IP.

    Skulle gärna vilja ha lite mer garantier innan jag styr om min trafik med.

  • Hej, detta problem verkar vara tillbaka. Jag når inte era tjänster från mina servrar men kan nå dem från mitt kontorsnät.

  • Nu verkar det vara uppe igen, ser ut som att det fanns en störning på omkring 20 min.

  • Senaste nertiden verkar inte vara på vår sida. Vi fick inget larm om nertid under detta tillfälle.

    Mvh
    Erik