Prioritera tåg?

Finns det möjlighet att prioritera tåg utan att för den skull utesluta andra transportsätt? Vi vill alltså att tåg ska ha högre prio (komma före övriga transsportsätt) i svaret som erhålls.
I ett exempel på sökning vi gjort föreslogs buss med avgång 15:10 och ankomst 17:48 (inkl. ett byte) framför tåg med avgång 17:05 och ankomst 17:37.

Kommentarer

  • Hej Olle,
    Vilket API anropar du?

    Med vänlig hälsning, Åke
    Team Trafiklab
  • ResRobot - Reseplanerare
  • Hej Olle,

    Det går inte göra en sökning som prioriterar Tåg enligt ditt önskamål. Det närmaste jag kan föreslå är att göra två sökningar, första sökning på endast tåg och en andra sökning utan.

    Då förlorar man kombinationer Tåg + andra trafikslag, så den andra sökningen kanske borde vara full sökning + filterfunktion av tidigare resultat.

    Läs mer om indata parametrar för styrning av resultats-data på:
    https://trafiklab.se/api/resrobot-reseplanerare/sok-resa

    Från dokumentationen fås:
    Värde som definierar produktklassen/-erna som skall inkluderas i sökningen. summerar ihop om fler än ett:

    2 - Snabbtåg, Expresståg, Arlanda Express

    4 - Regionaltåg, InterCitytåg

    8 - Expressbuss, Flygbussar

    16 - Lokaltåg, Pågatåg, Öresundståg

    32 - Tunnelbana

    64 – Spårvagn

    128 – Buss

    256 – Färja, Utrikes Färja

    Med vänlig hälsning, Åke
    Team Trafiklab