Pågatåg saknas i GTFS 2

Hej,

När jag laddar ner sweden.zip via GTFS2-api:et så kan jag inte hitta några avgångar med pågatåg i trips-filen. Ej heller när jag importerar GTFS-datat till analysprogrammet VISUM med hjälp av deras python-script. Är osäker när det gäller öresundståg också. Detta gäller innevarande tidtabell liksom den som var innan 2016-12-11. Stämmer det att det saknas pågatåg och ev öresundstågsavgångar i GTFS 2 för närvarande? Finns det en tidplan för att lösa detta?

Kommentarer

  • Hej Ulrik

    Information om tåget är ett pågatåg eller inte saknas i GTFS:en.
    Det går dock att lista ut genom att man kollar i route.txt att agency_id är 276 (skånetrafiken) och route_type är 106 (regional tåg).

    Exempel på pågatåg ( Helsingborg Centralstation -> Kristianstad Centralstation):
    route.txt
    9328,276,,Pendeltåg,106,http://www.resrobot.se/

    Öresundståg verkar finnas i GTFS för när jag undersöker route.txt så hittar jag 269 st rader med agency id 300 som motsvarar Öresundståg.

    Exempel på öresundståg
    route.txt
    238,300,1005,,102,http://www.resrobot.se/

    Med vänliga hälsningar
    Daniel

    Team Trafiklab
  • Hej Daniel,

    Tack för snabbt svar!

    Jo, jag vet att tågen finns i form av linjer i Routes.txt, men jag kan inte hitta att de har några turer i trips.txt. Kan du verifiera detta, och om de verkligen saknas kolla vad det beror på och om det kan fixas till?

    Tack återigen!

    /Ulrik

  • Har testat med lite olika route id och jag hittar turer i trip.txt för dessa värden.

    I exemplet använder jag route_id 709 från route.txt.
    Trip.txt
    709,004196,30853,Österport,
    709,004203,30960,Österport,
    709,004203,30974,Hässleholm Centralstation,

    • 30854, 30960, 30974 är trip_id och kan användas i stop_times.txt för att hitta avgångstider.

    Har du senaste GTFS2 filen?

    Mvh
    Daniel

    Team Trafiklab
  • Hej Daniel,

    Tack, nu hittar jag såväl pågatågs- som öresundstågsavgångar! Det skumma var att de inte dök upp når jag importerade GTFS-filerna enligt första inlägget. Och tydligen använde jag fel metod när jag letade turer i Trips-filen. Men nu vet jag hur jag gör! Stort tack!

    /Ulrik

  • Så lite, glad att hjälpa till.

    Mvh
    Daniel

    Team Trafiklab
  • Hej Ulrik

    Inom en snar framtid så kommer vi ändra Skånetrafikens route_long_name från pendeltåg till pågatåg. Hoppas det kommer hjälpa dig. 😀

    Route.txt
    9328,276,,Pendeltåg,106,http://www.resrobot.se/
    Kommer bli
    9328,276,,Pågatåg,106,http://www.resrobot.se/

    Med vänliga hälsningar
    Daniel

    Team Trafiklab
  • Hej,

    Ja tack, då blir det mer likt gamla GTFS:)

    /Ulrik