Omvänd JourneyDirection för ersättningsbuss 22B?

Noterar att JourneyDirection för tvärbanans ersättningsbuss 22B är den omvända mot vad tåget hade (och ordinarie bussar på sträckan har).

Bugg, eller ska det vara så?

Kommentarer

  • Hej Anders,
    JourneyDirection-siffran betyder inte någon geografisk riktning. Det förekommer att olika linjer vid samma stopställe med samma destination har olika riktningssiffror. Riktningssiffran kan endast användas för att skilja på olika riktningar för en och samma linje.

    /Sabina
  • Är "JourneyDirection" stabil? Alltså är den alltid garanterat samma för en linje och dess riktning eller kan den förändras av olika anledningar?
  • Nyfiken på att veta mer också!
  • Hej,
    JourneyDirection kan nog sägas vara väldigt stabil och följer generellt - men inte alltid - samma logik. Linjer som utgår från olika nav skall alltid ha samma riktningar "ut", se t.ex. Brommaplan.

    Här kan det ju förstås finnas olika logiker som krockar och tydligare blir det om man gör ändringar i linjesträckningar. T.ex. kan man tycka att linje 152 borde ha riktning 2 ut från Liljeholmen, men så är det ju inte. Att den har riktning 1 beror på att den tidigare gick från Älvsjö och då följde en annan logik (det skulle iofs också kollidera med någon logik vid Bromma flygplats eller Solna centrum).

    Hur som helst är alltså riktningen inte något som ändras, annat än om det är ett uppenbart fel.

  • Toppen, tack för förtydligande Andreas. Är dessa riktningar något som ni skulle kunna tänka er att publicera fristående?
  • Det skulle vi nog kunna göra, exempelvis i en framtida uppdatering av Hållplatser och linjer. Vad skulle användbarheten i att ha tillgång till detta kunna vara?

    /Andreas
  • Vi använder det vid koppling till GTFS datan som publiceras för att identifiera turer i det datasetet, vi lyckades dock inte helt med den mappningen och jag förstår nu varför.