Nasjonalt hållplatsregister?

Hej
I Norge finnes det et Nasjonalt stoppestedsregister (NSR) (https://developer.entur.org/pages-nsr-nsr ) som driftes av Entur. Finnes det et tilsvarende i Sverige?
Hvordan oppdateres information om aktiva hållplatser?

På forhånd takk,
Gjermund Jakobsen
Sr Data Sourcing Lead
M: +47 91567900
HERE Technologies
www.here.com

Kommentarer

  • Hej!

    Vi har ingen nationell hållplatsregister, men det finns en stops.txt fil i GTFS Sverige 2 som innehåller alla (+-52.000) hållplatser i Sverige. Det är enklaste sätt att få en lista med alla kollektivtrafikens hållplatser.

    Hälsningar,
    Bert
    Bert på Trafiklab
  • Takk for raskt svar Bert!
    Men hvordan blir stops.txt filen uppdaterat? Om en ny hållplats blir byggt, hvem rapporterer den inn slik at filen er oppdatert?
    Mvh Gjermund

  • Filen blir uppdaterad när ändringar sker. Här ser du till exempel alla uppdateringar i oktober: http://data.samtrafiken.se/trafiklab/gtfs-sverige-2/2019/10/ . Data kommer från alla trafikoperatorer som rapporterar in sin data till Samtrafiken. Här hos Samtrafiken AB sparar vi det i vår Rikshållplatsdatabas (som man kanske kan jämföra med Norges hållplatsregister), som då skrivs ut i GTFS Sverige 2.

    Vänliga hälsningar,
    Bert
    Bert på Trafiklab