Möjlig sök period resrobot

Om man frågar resrobot på ett datum som ligger för långt i framtiden eller historiken får man bad reguest med svaret
{"errorCode":"SVC_DATATIME_PERIOD","errorText":"date/time not in timetable or allowed period"}
Jag skulle vilja veta inom vilka interval kan man fråga på? Vad jag kan se står inte detta i dokumentationen

Kommentarer

  • Hej Robin,
    Dokumentationerna för Resrobot API:erna är svårnavigerad men jag hittade detta stycke under i Resrobot Sök Resa:

    Datumgränserna framgår av fälten planningPeriodBegin och planningPeriodEnd i svaret från sökningen.

    PlanningPeriodBegin skjuts framåt några ggr i veckan medan PlanningPeriodEnd uppdateras normalt tre gånger om året. PlanningPeriodEnd-datumet flyttas fram när majoriteten av trafikföretagen har levererats sina data för nästa tidtabellsperiod.

    Vi planerar att strukturerar om Dokumentationen på Trafiklab. Finns det något vi kan göra/bör tänka på för att göra det lättare för dig som användare att hitta i Dokumentation? Skulle en lista med felkoder med hänvisningar till stycken i dokumentationen göra det enklare för dig?

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Hej
    tack för svaret. I detta fallet skulle det ha hjälpt mig om denna information fanns som en del av frågan och inte resultatet. Jag tänkte inte ens på att läsa avsnittet om hur man ska tolka svaret för att avgöra hur frågan ska skrivas. Denna information skulle kunna finnas eller refereras till från beskrivningen av parametern date.

    Men detta betyder att jag måste göra en fråga som lyckas för att veta vilka dagar jag kan söka på? Tänkte nämligen försöka minska antalet request mot er genom en kontroll men då är detta tyvärr inte möjligt.

    En lista med varje felkod och vad de beror på skulle vara bra men jag ser hellre att denna texten finns med i felmeddelandet.
    Men behövs det en avancerad förklaring skulle det var kanske lämpa sig bättre i någon typ av lista eller avsnitt i dokumentationen.

    Sen vore det bra om felmeddelandet refererar till vilken inparameter som är fel om man skriver in fel från eller till får båda samma felmeddelande
    {"errorCode":"SVC_LOC","errorText":"location missing or invalid"}

    Med vänliga hälsningar
    Robin Persson
  • Hej Robin,
    Tack för det uttömmande svaret. Jag har lagt in en lite notering i beskrivningen av Date nu. Jag tar även upp frågan om felmeddelanden med vår API-leverantör.

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab