Linjestopp saknas i GTFS Regional jämfört med GTFS Sverige 2

Hej!

Jag sitter och jämför datan från GTFS Regional mot GTFS Sverige 2, och det verkar som att vissa linjestopp saknas i GTFS Regional.
Är det så att GTFS Regional (iom att den är i beta) kan sakna data, eller är det så att GTFS Regional stämmer?

Kommentarer

  • Hej Michael,
    vilken operatörs data har du tittat på och har du några exempel på data som du saknar? En stor skillnad mellan GTFS Regional och GTFS Sverige 2 är att i GTFS Regional så har vi frångått det 9-ställiga rikshållplatsid:t och har istället 16-ställiga id:n. Utöver det så innehåller även GTFS Regional hållplatslägen

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Hej Kenneth!

    Jag tittar på data från Skånetrafiken.
    Ett exempel är linje 155 som enligt Sverige 2 ska stanna vid hållplatsen Lund Arkivgatan. Enligt Regional så ska bussen inte stanna vid denna station överhuvudtaget.
    Jag har hittat ytterligare 24 liknande fall för Malmö-området.

    Mvh,
    michael
  • Hej Michael,
    Jag hittar i följande information i Skånetrafikens Realtidsdata (Service Alerts):

    Alert for Route 155: Stängd hållplats
    Bussen stannar inte vid Lund Arkivgatan på grund av vägarbete. Hänvisning till hållplatserna Esplanaden och Stampelyckan. Gäller 2019-04-01 kl 5:00 - 2019-07-06 kl 5:00.

    Kan det vara kopplat till detta?

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Hej Kenneth!

    Det verkar ju definitivt vara anledningen!
    Uppdateras Regional oftare än Sverige 2, eller är den mer "djupdykande" per operatör? Jag tänker eftersom Sverige 2 fortfarande tar med hållplatsen.
    Mvh,
    Michael
  • Hej igen,
    Klurig fråga 😀 Rent tekniskt så uppdateras båda filerna dagligen, men den stora skillnaden är att GTFS Regional har ett automatiserat flöde mellan oss och Skånetrafiken medan GTFS Sverige 2 har en semiautomatiserade process.

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Hej Kenneth!
    Då förstår jag, och det verkar ju vettigt att Regional skulle vara mer uppdaterad.

    Stort tack för hjälpen!

    Mvh,
    Michael