Linjenummer för SL:s spårvägs- och lokaltågslinjer

Hej!

Tidigare hade Tvärbanan, Lidingöbanan, Nockebybanan, Roslagsbanan och Saltsjöbanan linjenumren (22,21, etc.) i fältet short_trip_name. Nu sen en tid tillbaka är bara "route" satt med ett "långnamn" (t.ex. "Tvärbanan 22"). Det gör att det blir lite "fult" när det presenteras i en kompakt form, jag utvecklar på programmet GNOME Maps och det är generellt (och dessutom inte en webbapp) och inte Sverigespecifikt så det är inte ett alternativ att "specialhantera" sådana fall (i alla fall inte på nåt enkelt sätt).
Det skulle vara trevligt om short_trip_name kunde återkomma eller kanske att "route" var bara linjenumret och "trip_long_name" det långa namnet (med bannamnet).
Sen funderade jag lite på SL:s pendeltåg. På skyltarna på stationerna används ju linjenumren ganska frekvent, men detta exponeras inte i GTFS. Men jag gissar på att här kommer datat snarare från TrV:s "tåglägesdatabas" (det verkar vara en route per tågnummer), trip_short_name är tågnumret (för den aktuella turen), så det kanske är svårt att "få till".

Kommentarer

  • Hej Marcus,

    Så här skrivs det i GTFS-specifikationen för trip_short_name i trips.txt:
    A trip_short_name value, if provided, should uniquely identify a trip within a service day; it should not be used for destination names or limited/express designations.

    Om vi sätter trip_short_name till 22 för Tvärbanans alla turer under dagen så blir de inte unikt identifierade och vi följer inte specen. Vi får titta vidare på vad det skulle innebära om vi skulle ange både route_short_name och route_long_name till 22 respektive Tvärbanan 22.

    När det gäller Pendeltågen så har du gissat helt rätt. Vi tar dem från Trafikverkets data och därför har vi inte SLs linjenummer. Att det blir en route per tågnummer är helt enkelt pga att tåg i Sverige inte har något linjebegrepp.

    Mvh,
    Tobias
    Team Trafiklab
  • Tack för svaret!
    Just ja, trip_short_name är unikt per tur, ja.