Inställda tåg som inte finns?

Hej!

Jag har noterat att det ganska ofta finns inställda turer på Ropsten Linje 13 i tjänsten "SL Realtidsinformation 4". Det förekommer framför allt i riktning mot Ropsten och verkar återkomma vid samma tidpunkter baserat på vilken veckodag det är.

T.ex. Söndag 2019-11-03 så finns det i json-responsen en tur med avgångstid kl 19:28 men enligt den ordinarie tidtabellen finns det inte ens någon sådan avgång. Tågen innan (dvs kl 19:22) samt efter (dvs kl 19:32) ser ut att gå "normalt". Bifogar json-svaret samt en skärmdump för den aktuella tidpunkten som jag gjort med sltider.se.

För mig som ska utveckla mot ert API så verkar det ju jättekonstigt att det dyker upp turer som inte finns och att de då visas som inställda ibland. Det är ju svårt att bygga något seriöst mot ert API om det inte går att lita på att informationen är korrekt som kommer här.

Hoppas att det går att rätta detta problem! Säg till om ni vill ha fler exempel på inställda turer som inte finns.

mvh
/Hazze

Kommentarer

  • Har kikat lite mer på detta. Det finns tillfällen när det dyker upp extra avgångar som egentligen inte finns. De finns inte med i svaren varje dag, men de dyker upp ibland vid samma tidpunkter, exvis journeyId: 28945 och 28001 på vardagar vid kl 21:32. Det kan vara ganska många avgångar under en dag som inte finns, det är alltså inte enbart dessa avgångar vid denna tidpunkt.

    Det jag funderar på och gärna vill ha svar på för att förstå detta bättre:
    1. Är detta förväntat beteende av API:et att det blir så här?
    2. Om det är förväntat beteende: Vad beror detta på att det dyker upp "spök"-tåg ibland?
    3. Om det är förväntat beteende: Hur kan min applikation skilja detta från ett tåg som blivit inställt på riktigt?
    4. Finns det någonstans jag kan läsa mera om hur detta fungerar och bakgrunden till "spök"-tågen?
    Har några exempel nedan. Hela json-responsen finns bifogad i txt-filen.

    2019-11-02 20:57:35 - OK, alla tåg finns.

    2019-11-05 21:19:35 - OK, alla tåg finns.

    2019-11-06 21:27:33 - EJ OK, TÅG SOM EJ FINNS --> JourneyId: 28945 Timtable: 21:32:56
    ==> [groupOfLine=tunnelbanans röda linje, displayTime=21:32, transportMode=METRO, lineNumber=13, destination=Ropsten, journeyDirection=1, stopAreaName=Gärdet, stopAreaNumber=2121, stopPointNumber=2121, stopPointDesignation=1, journeyNumber=28945, timeTabledDateTime=2019-11-06 21:32:56, expectedDateTime=2019-11-06 21:34:56, deviations=[Deviation [consequence=CANCELLED, importanceLevel=0, text=Inställd]]

    2019-11-07 21:21:25 - EJ OK, TÅG SOM EJ FINNS --> JourneyId: 28001 Timtable: 21:33:13
    ==> [groupOfLine=tunnelbanans röda linje, displayTime=21:33, transportMode=METRO, lineNumber=13, destination=Ropsten, journeyDirection=1, stopAreaName=Gärdet, stopAreaNumber=2121, stopPointNumber=2121, stopPointDesignation=1, journeyNumber=28001, timeTabledDateTime=2019-11-07 21:33:13, expectedDateTime=2019-11-07 21:35:13, deviations=[Deviation [consequence=CANCELLED, importanceLevel=0, text=Inställd]]