Inkludera geometridata direkt i ruttförslaget (valfritt genom en parameter)

Hej!

Ville bara föreslå en ny parameter som gör det möjligt för oss att direkt kunna få ruttgeometrin genom /trip i SLs reseplanerar apier. Detta skulle underlätta för att användare som inte jobbar med ett dynamiskt UI (som man kan uppdatera och visa rutten på allt eftersom den laddas), utan jobbar med ett statiskt UI (om man kan kalla det så) där all info behöver skickas till slut-användaren direkt, behöver göra massvis med extra requests för att ladda rutterna. Något som kostar oss grovt mycket extra tid.

Skulle det vara möjligt att putta över den "bördan" till er istället. Med tanke på att ni redan har allt hos er och det är bara en fråga om att sammansvetsa varje leg med dess geometri.

Tack på förhand,
Magnus

Kommentarer

  • Annars, efter noga gjord efterforskning, inser jag att samma leg men bara olika avgångstider har olika geometry-referenser. Om en tunnelbana (Slussen -> TC) som avgår 05:03 och en som går 05:07 hade samma referenser så skulle vi kunna cacha liknande referenser och på så sätt slippa göra 21 (7 rutter * ~3 leg per varje rutt) olika requests till /geometry.

    Tack!
  • Hej Magnus,
    Denna möjlighet finns i kommande API "Reseplanerare 3" som är planerat att finnas tillgängligt om några veckor. (Som vanligt kommer vi att ha en övergångsperiod där Reseplanerare 2 ligger kvar parallellt under 3-4 månader.)

    /Sabina