Inga bussar i svar, fast det borde gå var 20:e minut

Idag får jag inga svar när jag söker i api2/realtimedeparturesv4

Jag söker med https://api.sl.se/api2/realtimedeparturesv4.JSON?key=<<MyKey>>&siteid=1964&timewindow=60; för realtidsdata för busshållplats Helgestavägen och får svaret

{"StatusCode":0,"Message":null,"ExecutionTime":68,"ResponseData":{"LatestUpdate":"2017-10-23T19:33:03","DataAge":18,"Metros":[],"Buses":[],"Trains":[],"Trams":[],"Ships":[],"StopPointDeviations":[]}}

Enligt tidtabell skall bussarna gå var 20:e minut.

Jag hade förväntat mig en lista med bussar, eller någon form av felmeddelande att det är något fel med tjänsten eller trafikstörningar.

Även SL:s sida (om man söker på samma hållplats)  https://sl.se/sv/#/Realtime/Helgestav%C3%A4gen%20(p%C3%A5%20Sk%C3%B6ldingev)%20(Stockholm)/1964 visar en tom lista, så man kan anta att det är någon gemensam bakomliggande tjänst som levererar ett tomt svar.

Felet noterat 2017-10-23 19:26

Kl 19:39 så har tjänsten börjat leverera resultat i riktning mot Liljeholmen, men inte i riktning mot Farsta/Högdalen

{"StatusCode":0,"Message":null,"ExecutionTime":0,"ResponseData":{"LatestUpdate":"2017-10-23T19:37:42","DataAge":54,"Metros":[],"Buses":[{"GroupOfLine":null,"TransportMode":"BUS","LineNumber":"165","Destination":"Liljeholmen","JourneyDirection":1,"StopAreaName":"Helgestavägen","StopAreaNumber":14011,"StopPointNumber":14011,"StopPointDesignation":null,"TimeTabledDateTime":"2017-10-23T19:54:47","ExpectedDateTime":"2017-10-23T19:54:47","DisplayTime":"16 min","JourneyNumber":32280,"Deviations":null},{"GroupOfLine":null,"TransportMode":"BUS","LineNumber":"165","Destination":"Liljeholmen","JourneyDirection":1,"StopAreaName":"Helgestavägen","StopAreaNumber":14011,"StopPointNumber":14011,"StopPointDesignation":null,"TimeTabledDateTime":"2017-10-23T20:14:47","ExpectedDateTime":"2017-10-23T20:14:47","DisplayTime":"20:14","JourneyNumber":33487,"Deviations":null},{"GroupOfLine":null,"TransportMode":"BUS","LineNumber":"165","Destination":"Liljeholmen","JourneyDirection":1,"StopAreaName":"Helgestavägen","StopAreaNumber":14011,"StopPointNumber":14011,"StopPointDesignation":null,"TimeTabledDateTime":"2017-10-23T20:34:22","ExpectedDateTime":"2017-10-23T20:34:22","DisplayTime":"20:34","JourneyNumber":33488,"Deviations":null}],"Trains":[],"Trams":[],"Ships":[],"StopPointDeviations":[]}}

Kommentarer

  • Hej Albin,
    Både API:et och hemsidan verkar funka nu när jag testar det. Upplever du fortfarande problem med informationen om bussarna?

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Hej
    Ja. Det hoppade igång efter en stund igen.
    Men api:t skulle vara mer användbart om jag fick ett felmeddelande tillbaka i stället för bara en tom lista när något gått fel på baksidan.
  • Hej Albin,
    Ibland kan flödet till bakomliggande tjänst sakna data utan att det upptäcks trots övervakning. I de fallen är det tacksamt att uppmärksammas på felen så att berörda tjänster/flöden kan felanmälas om det är ett varaktigt eller återkommande fel.

    Tyvärr är det inte möjlighet att i efterhand felsöka ett tillfälligt fel i realtidsdataflödet.

    /Sabina