IKEA-bussarna i GTFS

Hej,

jag hittar inte IKEA i agency.txt i GTFS, finns inte deras bussar med där? Om inte, varför inte?
Det handlar om ganska få avgångar, men för att kunna ge användarna en komplett översikt över Stockholms kollektivtrafik skulle jag önska att även IKEA fanns med. Det skulle i och för sig vara möjligt för mig att lägga in deras avgångar för hand i den nedladdade filen, men en bättre lösning skulle naturligtvis vara om de lades till i den officiella GTFS-filen.

Kommentarer

  • Hej Mårten,

    IKEA bussarna saknas i GTFS som du nämner.

    Detsamma gäller Turistbussen Hopp-on-Hopp-off och matabussar till färjor. Detta beror på ett urval som Samtrafiken gör av vad som är kollektivtrafik och inte. Någonstans måste man sätta en gräns.
    I vissa fall saknar Samtrafiken även tidstabellsinformation som när det gäller matabussar till färjor.

    Vi har inga planer att inkludera IKEA bussarna i GTFS om sådan önskan inte inkommer från IKEA specifikt.

    //Åke

  • Okej, tack för informationen!

  • Tittade i en GTFS-fil från för ett år sedan och då fanns IKEA-bussarna där. Synd att ni nog bort dem. Även Norrbyskärsfärjan fanns med då, nu har ni obegripligt tagit bort den. Varför då? Kanske kan förstå att ni tagit bort "Red City Buses" dock.

    Men jag reagerar starkt negativt på "Vi har inga planer att inkludera IKEA bussarna i GTFS om sådan önskan inte inkommer från IKEA specifikt". Jag trodde att Resrobot skulle vara en neutral upplysningstjänst för resenärerna, inte en reklamtjänst som trafikföretagen själva får styra över.

  • Hej Markus,

    Du tar upp en 3 år gammal tråd, den är inte längre aktuell.

    IKEA bussarna skall finnas med i GTFS filen och Resrobot, undersökning pågår. Ibland är de mindre trafikföretagen väldigt sena i sina tidtabellsleveranser, vilket medför att dom temporärt ksn saknas.

    Med vänlig hälsning, Åke
    Team Trafiklab