GTFS Regional R

Hejsan, jag har just börjat titta på GTFS-R för GTFS Regional (beta) och undrar vad entity.id och trip_id är för något?
Det verkar inte finnas några positioner med? Ska det in positioner för tåget / bussen i framtiden?
Tack

Kommentarer

  • Hej Selma,
    Kul att du börjat använda GTFS Regional! Du är faktiskt den första att ställa en fråga om just GTFS Regional. Det tycker vi är värt att uppmärksamma!

    Positionsdata är precis som du uppmärksammat inte med idag. Det finns förhoppningar/planer att inkludera detta men jag tyvärr inte säga när det kommer.

    Jag bollar över din fråga kring entity.id och trip_id till min kollega som har varit med och tagit fram API:et.

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Hej igen Selma,
    Fick detta svar från min kollega:
    Entity.id är bara en unik identifierare för ett en entitet (trip_update, vehicle eller alert). Trip_id refererar till en tur i GTFS vars information ska uppdateras av de värden som finns i TripUpdate-entiteten.

    För trip_id finns denna definition hos google transit:
    The trip_id from the GTFS feed that this selector refers to. For non frequency-based trips (trips not defined in GTFS frequencies.txt), this field is enough to uniquely identify the trip. For frequency-based trips defined in GTFS frequencies.txt, trip_id, start_time, and start_date are all required. For scheduled-based trips (trips not defined in GTFS frequencies.txt), trip_id can only be omitted if the trip can be uniquely identified by a combination of route_id, direction_id, start_time, and start_date, and all those fields are provided.

    https://developers.google.com/transit/gtfs-realtime/reference/

    Hoppas att det hjälper.

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab