Galna gångförslag

Med reseplanerare 3 får man ibland helt galna gång förslag, tex från västerbroplan till hemfosa:

buss 4 till Södra station
gå 267 m till Stockholms södra
tåg 42xX till Hemfosa

Stockholms södra ingång Rosenlundsgatan ligger tvärs över gatan från bussstationen Södra station, inte 267 m.
Det verkar som om ni placerat Stockholms södra mitt mellan uppgångarna vilket då ger ett gångförslag till Fatburs kvarngata 27 istället för den närmaste uppgången.

Jobbar ni något med att förbättra förslagen för reseplaneraren?

Vänligen, Jonas

Kommentarer

  • Hej Jonas,
    Ja, det där ser lite galet ut. Är det en koordinatsökning som genererar detta reseförslag? Skulle du kunna lägga in anropet som genererar problemet?

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Nä det här är från station till station, det är ju dessutom ett transfersegment mellan start och slut som har felet.

    api.sl.se/api2/TravelplannerV3/trip.json?key=<KEY>&originExtId=1270&destExtId=9725
  • Hej Jonas,
    Tack för exempelet! Datat för Stockholm södra ser onekligen märkligt ut. När jag kollar i vårt andra API GTFS Regional (bild 1) så är alla uppgångar på Swedenborgssidan. Bild 2 är från SLs reseplanerare på sl.se . Uppgångar på Rosenlundssidan saknas helt. Hittar inte heller någon information om eventuella störningar på Södra station eller att Rosenlundsuppgångarna är stängda.

    Vi behöver nog koppla in SL här.

    Bild 1

    Bild 2

    Hälsningar
    Kenneth

    Team Trafiklab
  • Kanon! Tänk bara på att gångsegmentet inte heller går till Swedenborgsgatans uppgång utan till Fatburs kvarngatan 27, mitt emellan de två uppgångarna.
  • ett annat exempel är att åka från SCI, istället för ingången på Klarabergsgatan får man förslaget att gå ned på Vasagatan, gå förbi ingången till SCI på Vasagatan och gå ned i Tunnelbaneingången till TCE och därvidare till SCI.

    Det finns alltså rätt många felinlagda ingångar så kanske det skulle behövas ett projekt att gå igenom dessa och rätta till dem?

  • Hej!

    Vi har fått uppdaterade koordinater för pendeltågens stationsentréer och kommer nu arbeta igenom dem. Vi kan prioritera Stockholms södra och Stockholm City.
  • Kanon, tack för glada nyheter!

    Kan det vara samma problem med busshållplatser som ibland orsakar dubbla gångsegment? Se annan tidigare ställd fråga:
    https://kundo.se/org/trafiklabse/d/dubbla-gangsegment/
  • Hej,

    Någon uppdatering om detta projekt? När kan alla uppgångar tänkas vara kontrollerade?

    Vänligen, Jonas
  • Hej!

    Jag har kontrollerat status och vi har stött på ett tekniskt problem. Vi har inte fått någon prognos på när vi kan börja jobba med justeringen av stationsentréer igen.

    Hoppas på snabb åtgärd.
  • Ok det var tråkigt att höra då det drabbar många reseförslag.

    Hoppas på snabb uppdatering om läget.

    Vänligen, Jonas