Felaktigt "LineNumber" i SL Störningsinformation 2 för ersättningsbuss?

Hej,

Störningsmeddelande för ersättningsbussar för Tvärbanan 22 har LineNumber satt till "950", borde inte detta vara "22B"?

Exempel:

"Details": "Försening på 6 minuter för Ersättningsbuss 22 från Sickla udde kl  18:06 mot Thorildsplan på grund av framkomlighetsproblem."
"LineNumber": "950"
"ScopeElements": "Ersättningsbuss 950"
"TransportMode": "BUS"

Kommentarer

  • Hej Johan,
    Störningsinformation 2 har tyvärr inte med information om linjebenämningen (LineDesignation) utan endast det interna linjenumret LineNumber.

    Nästa version av störningsinfo-API kommer att innehålla mer information, tidplan är dock inte klar ännu för det eftersom några frågor ännu inte har landats. Målet är att släppa en första testversion under våren.

    /Sabina
  • Topp tack för svar, finns det möjlighet att få tillgång till en mappning över interna liljenummer till externa linjenummer tillsvidare?
  • Det är lite vanskligt det där. För att kunna importera trafikfiler måste rätt linjenummer finnas i databasen. Det är förstås därför det behövs fiktiva linjenummer, annars kan trafiken krocka med befintlig spårtrafik.

    I databasen har vi en tänkt LineDesignation (beteckning) som är kopplad till varje linje. Denna beteckning används också i diverse utkanaler om ingen annan beteckning är angiven i trafikdatafilen. Vi kan alltså säga att beteckningen för linje 950 är 22 i databasen, men detta kan skrivas över om någon annan beteckning anges i trafikdatafilen (som importeras av trafikutövaren). Detta fungerar helt som det är tänkt, det möjliggör på ett enkelt sett att man kan lägga till suffix på linjenumret. Linje 950 kan alltså bli både 22B och 22X (och 22, som default).

    Det vi på ett enkelt sätt kan dela med oss är de tänkta linjebeteckningarna. Bifogad lista innehåller de linjer som har avvikande beteckningar. Det betyder inte att de har trafik för tillfället. Med prefixen LT och UL avses Länstrafiken (Sörmland) och Upplands lokaltrafik.

    Men suffix på existerande trafik går tyvärr inte att dela med sig av på ett lika enkelt sätt. Jag hoppas ändå att detta duger tills vi har en fungerande lösning för nuvarande API.

    /Andreas
  • Det här blir toppen, tack Andreas!