Felaktiga stationsförslag i SL Platsuppslag

Hej!

Har märkt att SL platsuppslag api:t har en värdelös algoritm för att ge förslag på stationer för given input.

Se t.ex. http://api.sl.se/api2/typeahead.json?key=NYCKEL&searchstring=tattby%20station där förslag på Sundbybergs station ges som nummer 1 då sökning på Tattby station görs.

Hade gärna gjort mitt egna platsuppslag m.h.a. t.ex. https://github.com/bevacqua/fuzzysearch/blob/master/README.md men älskar simpliciteten i api:t samt att man kan få både stationer och adresser, så jag undviker det helst.

Kan detta åtgärdas? Finns det möjlighet för en version 2 av api:t? Vad kan jag göra?

Tack!

Kommentarer

  • Hej Magnus,

    Tack för din fråga! Jag kopplar in SL på det här.
    Det kan ta tid innan du får svar eftersom personalen har semester.

    Med vänliga hälsningar,
    Elena Kurganova
    Team Trafiklab
  • Hej,

    Är inte grundproblemet för dig att du söker efter fel namn i detta fall?
    Eftersom Tattby inte finns inlagd med efterföljande " station" i grunddatat så letar API:et efter en sajt med detta innehåll, som exempelvis Sundbybergs station. Jag tolkar det så i alla fall.

    Om man bara skickar tattby så fungerar det ju som förväntat.

    Mvh
    Erik B.
  • Hej Erik! Tack för ditt svar.

    Å ena sidan kan man säga att det är mitt problem. Jag skulle bara kunna filtrera bort ” station” ur sökningen när den görs om användaren sökt med ” station” i inputen.

    Men å andra sidan kan man ju tänka sig att eftersom detta api ska vara en autocomplete/typeahead-datakälla så ska den inte vara så strikt utan bör anpassa sig efter användarens input. Och visst kan du väll hålla med om att en sökning efter ”Tattby station” inte alls bör returnera ”Sundbybergs station”. Det är absolut så långt ifrån varandra man kan komma.

    Jag har f.ö. löst mitt problem på annat vis men ser gärna att tråden hålls öppen då jag tycker detta är ett rimligt förslag som bör ses över.

    Hälsningar,
  • Jag håller med. Ordet station bör kanske filtreras bort helt och hållet, alternativt ges en väldigt låg vikt.

    Mvh
    Erik B
  • Jag kan också tycka att resultaten inte stämmer överens riktigt med det man söker efter. Vad är logiken? Hur fungerar sökningen? Den verkar ju lista oavsett vad man söker på... Exempelvis så tycker jag inte söksträng "asdasdasdasdasdsad" borde returnera något resultat över huvudtaget, men den listar resultat med många a:n, s och d i verkar det som.