Fask information för MTR Express i GTFS

Det är ett återkommande problem att GTFS-filerna innehåller falsk infornation för MTR Express. Idag är det tåg endast Stockholm-Nässjö och ersättningsbuss Nässjö-Göteborg. I GTFS anges dessa som en och samma trip hela sträckan mellan Stockholm och Göteborg, med route_type 101. Det har varit likadant flera gånger tidigare då MTR har kört ersättningsbussar.

Kommentarer

  • Hej Markus
    Det beror på att MTR Express skickar in den datan. De kontaktar bokade resnärena när de kör ersättningsbussar

    Mvh Pia
    Team Trafiklab
  • Problemet med detta är ju att det inte går att att använda GTFS-filerna för att ge en opartisk jämförelse mellan olika resealternativ. En resa där man måste byta till ersättningsbuss upfattas av många resenärer som betydligt sämre än en resa med tåg hela vägen. Detta är ju också i strid mot reglerna enligt https://samtrafiken.se/tjanster/gti-gemensamt-trafikantsystem/gti-avtal/ "Du ska bland annat lämna information om tidtabeller för de linjer du ska bedriva trafik på,  vilken typ av färdmedel som trafikerar linjen, annonserade linjenummer och  namn. ". Om detta fortsätter ser jag ingen annan lösning än att filtrera bort MTR från sökresultaten, eftersom deras uppgifter uppenbart inte är tillförlitliga.
  • Hej Markus
    Ledsen för ett mycket sent svar.
    Har nu fått veta att MTR Express jobbar på att få fram en lösning och som det ser ut kommer den vara implementerad inom kort.

    Mvh Pia