Ersättningshållplats

Hej, Finns det möjlighet genom något utev era API:er att få ut en lista på alla ersättningshållplatser för bussar i hela Sverige och dess tillhörande GTFS id samt GPS positionen på varje hållplats?

T.ex. Stockholm C, 740001234, Long, Lat

Mvh / Tobias

Kommentarer

  • Hej Tobias

    Vilket gäller det här resrobot api:erna eller SL apier?

    Med vänliga hälsningar
    Daniel

    Team Trafiklab
  • Hej Daniel,

    Jag syftar inte på något speciellt API utan finns lösningen i något utav API:erna så är det ok för mig.

    Mvh / Tobias

  • Hej Tobias

    Jag har kollat lite i de olika API:erna och jag kan inte hitta den informationen. Så tror inte man kan få tag i en sådan lista.

    Med vänliga hälsningar
    Daniel

    Team Trafiklab
  • Hej,

    Finns det någon lista som ger mig en del av datat? T.ex en lista på alla ersättningshållplatser i Sverige och dess GTFS id?

    Mvh / Tobias

  • Tyvärr finns inte den informationen i våra dataset, så den går inte att få tag på i trafiklab.

    Hoppas det löser sig ändå utan den informationen.

    Med vänliga hälsningar
    Daniel

    Team Trafiklab
  • Tack för snabb respons!

    Mvh / Tobias

  • Hej,

    Jag ser att frågan kring ersättningshållplatser har varit upp för ett par år sedan, vet ni om någon förändring har skett hos Samtrafiken d.v.s. har någon utav era tjänster denna data idag?

    Hälsningar
    /Hans
  • Hej Hans,
    Vi har idag ingen aggregerad fil med som innehåller alla ersättningshållplatser. En möjlighet är att börja titta på GTFS Regional API:et. Där finns en separat GTFS-feed för respektive kollektivtrafikmyndighet med rikare data.

    I fallet UL så kan man till exempel hitta denna information:
    9022003780050024,Knivsta station (Knivsta),59.726025,17.787400,0,9021003780050000,X

    UL har då valt att jobba så att ersättningshållplatser markeras med hållplats läge X. Nu kanske du tänker att detta är kanon och en väg framåt. Tyvärr måste jag då meddela att alla inte jobbar på samma sätt 🙁

    Så summerat så finns det inget enkelt sätt att hämta ut all ersättningshållplatser i Sverige

    Hälsningar
    Kenneth

    Team Trafiklab
  • Tack Kenneth för snabbt svar.

    Det hade varit trevligt om man kunde enas om en standard (ett extra attribut för dessa hållplatser) så att man lätt kunde få fram denna typ av data. Särskilt viktigt vid ombyggnader av stationsområden eller liknande då man behöver flytta dem och därmed hänvisa resenärer till ett annat hållplatsläge.

    Jag får nog ta mig en närmare titt på GTFS Regional api:et.

    Tack för hjälpen!
    Hälsningar
    /Hans