Driftstörningar resrobot

Hej
Jag undrar om ni skulle kunna uppdatera mig med hur det går driften av resrobot?
Ni har nämligen haft stora problem under en vecka nu men kan inte hitta någon information på varken trafiklab  eller trafiklabs twitter.

Kommentarer

  • Hej Robin,
    Ber om ursäkt för den dåliga återkopplingen och att vi inte varit så öppna med detta! Vi felsöker fortfarande problemet med vår API-leverantör och har tyvärr inget beräknat datum när detta kan tänkas vara löst 🙁

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Okej
    Har ni hittat vad det beror på? eller felsöker ni fortfarande?
  • Hej,
    Vi felsöker fortfarande problemet.

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Hej Robin,
    Vi tror att vi hittat orsaken till driftstörningarna och det är troligtvis relaterat till en ny funktion i en 3e partsapplikation som anropat våra API:er lite väl mycket. Den applikationen har nu stängt ner den nya funktionen och vi hoppas att vi är tillbaks i normalläge nu. Vi kommer att fortsätta att bevaka läget.

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Hej tack för informationen men det verkade som att ni gissade fel.
    Tjänsten ligger fortfarande nere i skrivande stund.
    Men om jag förstår dig rätt har ni iallafall kommit fram till att ni har ovanligt mycket last vilket gör att systemet inte orkar med?

  • Hej Robin,
    Vi fortsätter felsöka. Precis vi tror fortfarande att grundorsaken till våra intermittenta problem är kopplade till överbelastning.

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Nu är API:et uppe igen. Vår leverantör startade om API:et. Orsaken till den senaste störningen verkar ha varit relaterade till den höga lasten vi haft den senaste veckan.

    Hälsningar
    Kenneth

    Team Trafiklab

  • Det verkar inte bli bättre?
  • Hej Han,

    Vi felsöker för närvarande problemen.

    Hälsningar,
    Thomas
    Team Trafiklab
  • Rödare och rödare?
  • Hej Han,
    Vi forsätter dialogen med vår leverantör för att hitta orsaken till stabilitetsproblemen. Vi har tyvärr ingen ny info i dagsläget men återkommer så snart vi kan.

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Fortfarande inget nytt?
    Tjänsten har ju haft stora problem i ca en måndags tid. Finns det något vi kan göra för att hjälpa till för att få det att fungera igen?
  • Hej Robin,
    Vi inväntar en rapport och åtgärdsförslag från vår API-leverantör som ska komma denna vecka.

    Håll ut lite till alla Resrobot användare! Vi ska få rätsida på detta problem också.

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Hej
    Fick ni fram någon bra information i rapporten?
    Med vänliga hälsningar
    Robin Persson

  • I helgen funkade det bra
  • Hej Han och Robin,
    Vi har nu fått en rapport från leverantören och en rejäl uppgradering är vad som kommer att krävas för att få till stabilitet i API:et. Vi har parallellt jobbat med våra största datakonsumenter med optimering på deras sida för att försöka minska lasten tills vi kan få beslut om hur vi går vidare.

    Jag inser att detta kanske inte är det svar ni hade hoppats på. Jag återkommer när jag har mer info om aktiviteter framöver.

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Hej,

    Har ni någon idé varför tjänsten ligger nere nu och har varit ostabil några dagar?

    Sett ut så här denna veckan.

  • Ursäkta, såg nu att jag kollat i fel ände av listan. Trodde inlägget högst upp var senaste.

    Hoppas tjänsten går att få ordning på snart!

  • Idag funkar det mer än 50%

  • Vår leverantör jobbar just nu med att få upp Resrobot API:erna efter helgens kaos.

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Resrobot api:erna har gått från att:
    • nästan alltid fungera,
      till att
    • oftast fungera
      till att
    • fungera ibland
      till att
    • nästan aldrig fungera
    Varför?
  • Hej Nicke,
    Utöver ovannämnda belastningsproblem så har vi även upptäckt att vissa frågor mot API:et tar extremt lång tid att beräkna. Denna typ av frågor började förra veckan och har sedan dess legat och slagit mot vårt API. Vilket gjort att köer har bildats och vi fått långa svars tider från API:et.

    Vår leverantör har sedan 16-tiden tillfälligt sänkt taket för hur lång tid varje beräkning får ta. Våra förhoppningar är det att ska ge tillfällig stabilitet och tills vi utrett grundorsaken och varför just denna typ av requests är så problematiska.

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab