Byte till "SL Närliggande hållplatser 2", site-id

Hej,

vi har använt oss av "SL Närliggande hållplatser" för att få fram siteId och sen gjort anrop mot "SL Realtidsinformation 4" för att hämta kommande avgångar, vilket har fungerat bra.

När vi nu ska byta till "SL Närliggande hållplatser 2" börjar problemen. Dels fungerar inte filtreringen på "type", vilket jag sett fler inlägg om. Något nytt kring det?

I svaret från "Närliggande hållplatser 2" får vi inte längre tillbaka det HafasId som behövs för att ta fram SiteId. Tidigare har vi fått tillbaka t.ex "300107030" som svar från "Närliggande hållplatser", medan vi nu får tillbaka "400170138" som svar från "Närliggande hållplatser 2" som närmsta stopp för samma koordinater.

Eftersom siteId behövs för att kunna ta fram info via "SL Realtidsinformation 4" går det inte att komma vidare för tillfället.

Hur ska vi göra för att få ut den information vi behöver?

Mvh Per

Kommentarer

  • Hej Per,
    Jag ber SL kolla närmare på din fråga.

    Hälsningar
    Kenneth

    Team Trafiklab
  • Hej Kenneth,

    Vad säger SL om detta?

    Mvh Per
  • Hej Per,
    Det pågår arbete för att åtgärda detta i bakomliggande system men det är ännu inte klart när det kommer vara löst.

    Eftersom allt inte fungerar som det ska kommer övergångsperioden förlängas så att det gamla API:et finns tillgängligt till efter sommaren.

    Hälsningar
    Sabina
  • Hej!
    Hoppas att detta löses snarast. Vill gärna gå över till den nya versionen av APIet. Tror att det kan vara bra för er att ha gamla APIet uppe längre då uppdateringstiden under sommaren på applikationer tenderar att vara längre samt att det ännu inte finns något sätt att få ut siteId från SL Närliggande hållplatser 2. Vill ni stänga ner version 1 2 sept borde en uppdatering komma inom de närmsta veckorna.
  • Hej! Bump på detta? Med semestrar och sommar kommer det bli väldigt svårt att få in ett byte till Närliggande v2. Ser som alla stora skillnader i resultat mellan v1 och v2 för samma koordinater.

    Mvh
  • NearByStops:

    Just use the mainMastExtId or mainMastId for follow up requests to the API  the API returns the site id in the field mainMastExtId (i.e. ... MainMastExtId="300109192" ...)

    That follows the same schema as in the other services of the API. There Origin or Destination location contains also stop point in the field extId plus the site id in the field MainMastId:

    ... <Destination id="A=1@O=Slussen (Katarinavägen)@X=18072732@Y=59319457@U=74@L=400110407@" extId="400110407"name="Slussen (Katarinavägen)" type="ST" lon="18.072732" lat="59.319457" hasMainMast="true" mainMastId="A=1@O=Slussen (Stockholm)@X=18071860@Y=59320284@U=74@L=300109192@" mainMastExtId="300109192" date="2019-04-10" time="07:48:00"/>...