Blockchain implementering av svensk kollektivtrafik

Hej!

Vi är en grupp vänner med olika bakgrunder sträckandes från Civilingenjör, Front/back-end dataingenjörer.

Vi har påbörjat ett projekt där vi försöker med hjälp av olika blockchain-lösningar sammanställa den svenska kollektivtrafiken för att underlätta dataflödet så vi enklare kan upptäcka problematiska trender. samt skapa en dApp (Decentraliserad Applications Plattform )som är tillgänglig för alla som inte är begränsad av städer/aktörer (SL/Skånetrafiken m.m.).

Vi undrar om
1: Ni känner till liknande initiativ som tas just i Sverige samt vilka problem som är vanliga att stöta på när man försöker hantera datan som är befintlig för allmänheten. och saker som "tillstånd"/konton m.m. man måste förskaffa sig.

2: Vet ni om det datan finns i ett format som är lättillgängligt eller kommer vi behöva anpassa vår kod för att mata ut enbart de väsentliga (t.ex finns alla hållplatser i landet samlat i ett format/ alla sträckor mellan hållplatsen samlad.)

Kommentarer

  • Hej Salah m. vänner,

    Låter häftigt och intressant! För att svara på dina frågor:
    1. Jag känner inte till något liknande på rak arm. Som jag tolkar din förfrågan behöver du egentligen bara ett Trafiklab-konto och API-nyckel (samt acceptera villkoren som kommer till dessa). Datat är offentligt och öppet för användning under dessa premisser!

    2. Det beror på vad du menar med lättillgängligt. Just nu publicerar vi i GTFS-format, men arbetar också på att tillgängliggöra datat i andra så kallade transportformat, exempelvis NeTEx. Däremot kräver det ju dock en egen insats från er som vill använda datat att få ut de linjer/turer, sträckor mellan hållplatser osv. som ni är intresserade av att titta på!

    Jag skulle personligen vara intresserad av att höra mer om vad ni planerar, i inget annat syfte än att det bara låter häftigt så att jag vill höra mer, och se om jag kan hjälpa till. Får jag kontakta dig på din angivna e-postadress för att snacka mer?

    //Jerry
  • Tja Jerry!

    Just nu så är projektet i ett väldigt tidigt skede, vi är mest i det stadiet då vi utför undersökningar och planerar hur vi ska göra, men eftersom att det är så pass nytt så kommer tillvägagångssätten kunna att ändras vid nya upptäckter/idéer, men vi vill mer än gärna dela med oss av hur projektet ligger till när vi har mer konkret lyckats rama in exakt hur vi ska göra, gjort några tester och kommit en bit på vägen.

    Du är mer än välkommen att kontakta mig på min mail. All input uppskattas. Vi är i processen att göra oss bekanta med de koder ni använder er utav samt hur vi ska tackla problemet med hur vi ska extrahera de väsentliga samt vad som anses vara väsentlig data m.m.

    // Salah
  • Hej igen Salah,

    Jag skickade ett mail till din angivna mailadress som svar!

    Allt gott,