Avgångstider visas ibland med antal minuter och andra gånger avgångstid

Hej,

Det verkar som att API:t ibland retunerar x min som värde och ibland tidpunkt när tåget faktiskt avgår och då är det är samma i flera förfrågningar på rad.
Här har ni en bild på min surfplatta där man kan se skillnaden. Använder mig av SL Realtidsinformation 4

/ Tobias

Kommentarer

  • Vi misstänker att det är från aktuella tidspunkten och 30 minuter framöver som man kan ha avgånger med realtidsinformation. Och om det är fallet då visas estimerade avgångstider i minuter från aktuella tidspunkten. Om det inte är fallet, visas planerade tiden.

    MEN det är bara en gissning. Jag tilldelar ärendet SL.

    /Olle
    Team Trafiklab
  • Hej Olle,

    Tack för svaret, men första tiden är bara 5 minuter fram och den andra är 13 minuter fram. Det är typ dagligen vid flera tillfällen data inte är i de format det borde vara och jag kan ta och skicka in fler bilder och tidpunkter om du vill. Men det är oftast på morgonkvisten detta uppstår.
    Tack att du skickar vidare detta 😀

    Mvh,
    Tobias
  • Hej Tobias,
    Jag antar att det här handlar om parametern "DisplayTime" som enligt API-dokumentationen bl.a. "kan anta formaten x min, HH:mm eller Nu". Vilket format anser du inte är som det borde vara?

    Som det är konfigurerat i dagsläget anger DisplayTime prognosticerat antal minuter kvar till avgång när det finns en beräknad prognos (utifrån avläst position för inloggat fordon) om den planerade avgångstiden är inom 30 minuter. Om det saknas en beräknad prognos eller om planerad avgångstid är om mer än 30 minuter anges istället tidtabellstiden i formatet HH:mm.

    Mvh
    Sabina
  • Hej Sabina,

    Aa precis.. och det är DisplayTime jag använder mig av och det brukar ju vara rätt, men ibland så smyger det in sig felaktig information ändå.

    På den bild jag skickade i mitt inlägg, så togs foto 07:17
    En av avgångarna som är fel är en som är 07:23 vilket är enbart 6 minuter efter nutid och så borde den avgången visas som "6 min" och inte "07:23".
    Även 07:30 avgången borde ha varit en "13 min" avgång

    Är du med på vad som jag menar? 😀

    Mvh,
    Tobias
  • Hej Tobias,
    Jag förstår att du tycker att det borde vara på ett visst sätt men om du läser mitt svar ovan en gång till hittar du svaret på hur systemet fungerar. Det handlar inte enbart om hur lång tid det är kvar till avgång utan också huruvida det finns en beräknad prognos för avgången.

    /Sabina