API:er för tunnelbanors stoppnamn

Hejsan,

Vi håller på att göra ett projekt där vi vill kunna få fram tunnelbanans stoppnamn beroende på vilken linje man tar.
Just nu så har vi bara använt oss av era API:er och får då nummer istället för stoppnamnet.
Men för bussar så funkar det, då syns namnet beroende på vilken buss man tar.
Finns det något sätt som vi kan göra, eller måste man hårdkoda det?
Skulle uppskattas med ett svar om det finns en lösning eller inte.
Tack i förhand.

Kommentarer

  • Halloj Mitchelle!

    Vilket API använder ni er av?
    Med stoppnamn, syftar ni då på slutstationen för turen?

    // Kevin
    Team Trafiklab
  • Hej Kevin,

    Vi använder oss av SL Hållplatser och Linjer 2
    @path("/line/{id}/stops")
    Vi får fram siffrorna på hållplatsen när vi väljer en linje t.ex linje 17 så får vi t.ex 00142 osv som hållplatsnamn.
    Vi undrar om det är möjligt att få fram alla stoppnamn för alla linjer?
    Hälsningar
    Mitchelle
  • Halloj igen Mitchelle!

    Jag kollade igenom svaren från API:et och det verkar konstigt att det ibland inte finns StopPoints som mappar mot JourneyPatternPointNumbers från ett JourneyPatternPointOnLine-anrop. Det är också förvirrande att Waxholmsbolaget och SL ibland har samma linje-nummer i ett Line-anrop.

    Jag ber SL kolla på det här ärendet för bättre förklaring.

    // Kevin
    Team Trafiklab
  • Hej Kevin,

    Javisst, det skulle underlätta lite vårt arbete så att vi inte behöver hårdkoda allt. Blir nog svårt och plus att det är så många tunnelbanor stopp.
    Sedan skulle det vara bra ifall vi kunde få svar angående om Waxholmsbolaget och SL varför de har samma linje-nummer.
    Tack i förhand och tack för hjälpen.
  • Hej Mitchelle,
    Ursäkta sent svar!
    Filtrering av trafikslag är nu infört i API:et för att komma runt problemet med samma linjenummer hos olika trafikhuvudmän, se API-dokumentation.

    Ex:
    https://api.sl.se/api2/linedata.xml?key=[nyckel]&model=line&DefaultTransportModeCode=METRO