API-gränssnitt SL

Finns det möjlighet att få data från realtidsdatabasen med information om beräknad ankomsttid till hållplats/station även om det är en ändhållplats/station?
Som det är nu så kan man, förutom i tunnelbanan och några av lokalbanorna, endast få information om beräknad avgångstid och inte ankomsttid.

Även information om hållplatsläge vore önskvärt.

Jag håller på med två projekt, ett som stöd för hantering av samtrafik mellan olika trafikslag och ett med realtidsinformation för ombordinformation.

Kommentarer

  • ##Jag vill komplettera med ett önskemål om förenkling av svaret från realtidsdatabasen, GetDpsDepartures så att svaren inte delas upp trafikslagskategorier utan det i stället finns med ett trafikslag i varje post. Nu är det så här:

    <DPS> <Buses> <DpsBus></DpsBus> <DpsBus></DpsBus> </Buses> <Metros> <Metro></Metro> <Metro></Metro> </Metros> ... osv...

    <DPS>

    ------------------ dvs lite ostrukturerat och med lite olika benämningar.

    ##I stället skulle det vara bra om allt låg samlat, men med trafikslag i eget fält:

    <DPS> <Post> <type>tunnelbana</type> <...></...> </Post> <Post> <type>buss</type> <...></...> </Post> ... osv...

    ##</DPS>

    Dessutom skulle det vara bra med två fält till,

    <TimeTabledArrivalDateTime>(dateTime) och <ExpectedArrivalDateTime>(dateTime).

    Syftet med dessa är uppenbart, att man skall kunna se när ett omlopp skall komma till en hållplats resp när det beräknas komma till en hållplats. Detta för att kunna hantera tex byten.

    Även fältet <StopLocation> (String) är önskvärt, där det anges vilket hållplatsläge eller spår som avgången kommer att köra ifrån.

  • Hej Odd,
    vi har tidigare valt att inte ha med ankomsttider för att minska ner datat av prestandaskäl. Jag har ställt frågan vidare till ansvarig för systemet bakom som levererar data, men väntar på svar om vilka möjligheter vi har kort-/långsiktigt att ändra detta. Återkommer.
    Tar med ditt önskemål om förändring av XML-svaret inför nästa version av systemet.
    Mvh Sabina