Rökning utanför port och fönster till lägenhet, på gården vid lekpark

Får man röka på innergården eller utanför en lägenhetsfönster på innergård?
Johanna

Kommentarer

  • Hej!

    Området rökning är ett svårt område, det finns inget lagstöd för att t ex förbjuda rökning till 100 %, men du som hyresgäst får inte störa dina grannar i den omfattning att det blir problem att bo kvar. Här gäller verkligen att visa god grannsämja.

    Som svar på din fråga gäller att det finns inget generellt rökförbud som är kopplat till dessa ytor. Det råder rökförbud vid offentliga entréer och liknande. Det är rökförbud i trapphus, hiss, tvättstuga eller andra gemensamma utrymmen. Om du som rökare använder din balkong som plats för rökning måste du visa särskild hänsyn till dina grannar, då röken lätt sprider sig mellan balkonger och oftast upplevs som störande.

    Säg gärna till den som röker att du blir störd av röken och frågan om dom kan röka vid en annan plats.

    Kvarstår problemen kan du alltid ringa vår kundtjänst för att diskutera frågan.
    Micael Löfqvist