Får man hyra ut i andra hand?

Hej,
Jag skall jobba på annan ort i 1 år som en del i min traineeutbildning. Kan jag då hyra ut min lägenhet i andrahand till en kompis?

Lina

Kommentarer

  • Hej Lina,

    Det är helt ok att hyra ut i andrahand om du skall jobba på annan ort. Kom in med arbetsintyg och kontaktuppgifter till den som skall bo i lägenheten. Tänk på att du som hyresgäst alltid är ansvarig för att hyran kommer in i tid samt för vad din andrahandshyresgäst gör i och kring lägenheten.

    Lotta Björklund
  • Vad krävs för att man ska få hyra ut en lägenhet i andra hand OCH hur länge får man hyra ut en lägenhet i andra hand?
    Erica
  • Andrahandsuthyrning kan godkännas för:
    • Tillfälligt arbete eller studier på annan ort
    • Provboende för sambos
    • Längre utlandsvistelse
    Du bör dessutom ha bott i din lägenhet i minst tolv månader för att andrahandsuthyrningen ska godkännas. Du ska inte ha haft problem med att betala din hyra eller andra störningar. Andrahandsuthyrningen godkänns normalt för sex månader och i undantagsfall upp till ett år. Vid behov kan uthyrningen förlängas ytterligare om t ex utbildning eller utlandstjänstgöring varar längre än 1 år.

    Andrahandshyresgästen får inte ha skulder till Timråbo och ska kunna visa upp hyresreferenser från tidigare hyresvärd.

    Du som förstahandshyresgäst ska tillsammans med den föreslagna andrahandshyresgästen träffa vår uthyrningsansvarig. Ni ska ha upprättat ett hyresavtal er emellan och underteckna det hos oss i samband med besöket.
    Vid utlandsvistelse ska du utse ombud i Sverige som kan företräda dig i alla ärenden rörande lägenheten. Fullmakt på ombudet ska lämnas till Timråbo i original.
    Micael Löfqvist
  • Finns det ingen möjlighet alls att hyra ut lägenheten i andra hand om du bott i lägenheten i mindre än 12 månader?
    Fanny Eriksson
  • Hej Fanny.

    Ett av villkoren för att andrahandsuthyrning ska godkännas är att man bör ha bott i sin lägenhet i minst ett år. Vänligen kontakta Anette Granzell 060-16 35 01 om du har funderingar kring att hyra ut din lägenhet i andra hand.

    Trevlig Helg!
    Ulrica Larsson Kundservice