Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Kan man ändra tid för hämtning av avfall?

Hej!

Vi på Överstegatan får varje tisdagsmorgon, precis kl 06:30, påhälsning av sopsugen. Mycket bra, eftersom vi vill bli av med våra sopor. Mindre roligt, eftersom väckarklockan alla andra dagar står på 07:00.

Eftersom sophämtningen börjar så tidigt, tänker jag mig att det finns fler ställen som ska tömmas under dagen. Jag förstår samtidigt att om inte vi ska få tidig väckning, så kommer någon annan att få det. Mitt förslag (eller fråga) är därför:
Finns det någon möjlighet att ha ett rullande schema på var tömningen börjar om dagarna, så att vi ibland får njuta av den tidiga morgonsolen kl 06:30 och ibland får slumra vidare till 07:00?

Kommentarer

  • Hej Markus!

    Självklart är det så att många fler ställen töms under dagen, rutterna för sopbilen är troligen planerade efter bästa förmåga och vart de smidigast passerar på olika adresserna för att hinna med så många hushåll som möjligt. Förstår det kan vara irriterade att bli väckt en stund före väckarklockan, men tror det är svårt att göra om rutten enbart på grund av detta.

    Med vänliga hälsningar,
    Hanna Kundservice
  • Hej igen!

    I min mening är rutterna inte planerade efter bästa förmåga om de inte tar hänsyn till de boende också. Det kan inte vara Tekniska verkens avsikt att enbart ta hänsyn till de ekonomiska värdena, som du beskriver det.

    Om du hade tagit en titt på situationen jag beskriver, så finns det enkla lösningar som delar upp den tidiga morgonen mellan olika hyresgäster. Det finns t.ex. en sugstation ca 75 meter längre in på samma återvändsgata. Att alternera mellan de två stationerna som första station skulle göra att sopbilen inte behöver stå precis utanför oss mer än varannan tisdag. Om man även lägger till att det finns stationer på nästa återvändsgata, Kaptensgatan, 30 sekunder längre bort, så kanske vi kan få sova 2/3 av veckorna.
  • Hej Markus!

    Tyvärr är det inget som vi har möjlighet att göra någon ändring på, utan det är dessa rutter som gäller och de står fast i dagsläget. Det är inte alltid gatorna i området har samma tider eller dagar. Vad gäller Kaptensgatan exempelvis hämtas deras avfall med sopsug under måndagar. Men vi har tagit emot din synpunkt och är alltid tacksamma för att ni kunder tar er tid att framföra dessa till oss för att vi ska kunna bli bättre i framtiden.

    Med vänliga hälsningar,
    Hanna Kundservice
  • >Men vi har tagit emot din synpunkt

    Vad bra, det är precis vad jag önskar!

    För att ge lite mer vikt åt vad du lovar: Kan du ge mig lite insikt i er ändringprocess, hur du har fört in min önskan i den processen, samt hur jag som kund i framtiden kan följa upp hur mina åsikter påverkade eventuella beslut?
  • Hej igen Markus!

    Vi har ett system där vi för in våra kunders önskemål och synpunkter, de går sedan vidare ut till berörd avdelning som kan utreda dem och ta till sig av förslag från er. Endel förslag tas vidare och blir en förändring snabbt medans andra kanske inte går eller kan genomföras just nu. Någon återkoppling på dessa ärenden har vi inte i dagsläget.

    Med vänliga hälsningar,

    Hanna Kundservice
  • Ok, tack för dina svar.
  • Vi har samma sak här, och ibland börjar sopsugningen även före 6.30 (6.10 är det tidigaste jag har blivit väckt). Vi har även hämtning av glas och annat andra tidiga mornar.

    Jag går normalt upp vid 8, då jag jobbar sent, vilket gör att jag tappar 1½  timme eller mer sömn varje gång som sopsugen eller glas hämtningen (dvs dom som hörs genom ett stängt fönster) kommer till vårt område.

    En variant är att köra den omvänd ordning varannan vecka så blir det samma sträcka att köra och inga skillnader ekonomiskt, bara att föraren ska hålla reda på ifall han ska gå uppifrån listan eller nerifrån listan beroende på udda/jämna veckor.

    Ett upplägg där man varierar rutterna för dom mest högljudda sakerna skulle vara extremt uppskattat.




  • Hej Patric!

    Tack för att du hör av dig till oss!

    Vi vill gärna lämna ditt förslag vidare men behöver då veta vilken adress du bor på. Vänligen maila din adress och ditt ärende till oss på kundservice@tekniskaverken.se.

    Med vänlig hälsning
    Eva Kundservice
  • Hej!

    Vi är i precis samma situation, och vaknar varenda tisdag från ljudet av sopsugen på Överstegatan, cirka 6.10-6.30. Sopsugen verkar vara kvar i närheten i ca en timme, alltså vaknar vi alltid av detta och ligger vakna en timme eller så tills ljudet är borta. 

    Jag har varit i kontakt med er kundtjänst tidigare angående detta och föreslog ändringar som nämnts ovanför, till exempel att köra rutten från andra hållet varannan vecka. Eller börja kl 7 istället.

    Jag bad om återkoppling och ni har fått min mail men jag har fortfarande inte hört något från er efter flera veckor. Skulle gärna vilja veta hur det går med att hitta en annan lösning som tar hänsyn till både boende på platsen och smidigast rutt.



    Sigrid
  • Hej Sigrid

    Vi förstår att det är jobbigt att bli väckt så tidigt på morgonen.

    Vår entreprenör kör mellan 06.00 på morgonen till 18.00 på eftermiddagen. Vi kan tyvärr inte anpassa oss
    efter allas önskemål när det gäller tömningstider för att det handlar inte bara
    om sopsug när dom lägger på rutten. Utan även vanlig sophämtning, slamtömning, glas hämtning mm.

    Det är självklart tråkigt att du är missnöjd över hur rutten är lagd nu. Du är alltid välkommen att kontakta Johan Borg som är avdelningschef på avfall. Du når honom på 013-20 81 19.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänliga hälsningar,

    Nina Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.