Xiaomi Mi Smart Clock: Hur spelar jag P1?

Xiaomi Mi Smart Clock får inte in radiostationer som P1. Klockradion spelar upp radioprogram och teman som nyheter. Vet ni vad man kan göra åt det?

Kommentarer

  • Hej Vanja!

    Du skrev frågan i en tråd som handlar om problem med Google assistenten på en annan plattform, Sonos, men jag gav din fråga en egen rubrik, så att andra lyssnare med just Xiaomi Mi Smart Clock enklare kan hitta hit!

    Jag har inte fått in så många felbeskrivningar för din enhet, men Kristina skrev i somras, i en tråd som handlar om problem på ytterligare en plattform, Lenovo:
    Jag upplever samma problem som många i tråden, men på "Mi Smart Clock".

    "Hey Google, prata med Sveriges radio" och "Vad kan du göra?" fungerar fint, Sveriges radio-assistenten berättar att jag kan t ex "Spela P1". Ljud från vald kanal hörs bara under ungefär en halv sekund, sedan blir det tyst och jag kastas tillbaka till klockans hemskärm.

    Att "spela P1 via TuneIn" fungerar däremot, tack för tips om det!
    Får du samma fel som det Kristina beskriver, att ljudet spelas upp, men väldigt kort, eller får du något annat fel?

    Testa att säga:
    Hej Google, spela P1 från Tunein

    Går det bättre?

    Jag har en idé om vad som kan vara problemet, och om jag har rätt, ska du kunna spela upp nästan alla P1-program, men däremot bör det bli problem om du till exempel ber att få lyssna på musikprogram som Andliga sånger eller Folkmusiken i P2, som ligger ute med en annan teknik. Kan du testa om det verkar stämma?

    Tack för att du rapporterade in problemet, och tack på förhand för hjälp att förstå bättre hur det fungerar med just Xiaomi Mi Smart Clock!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Min problembeskrivning är sig lik från i somras. Radiokanaler via TuneIn fungerar men när jag försöker spela upp kanaler eller program direkt via ”Hej Google, prata med Sveriges radio” så händer inget.

    Precis som Vanja beskriver så kommer ett automatiskt nyhetssvep från bland annat Sveriges radio i samband med alarm.

    ​Det hade varit ett stort lyft om det skulle gå att spela upp specifika program/avsnitt och inte bara lyssna direkt via tunein.

    Vänliga hälsningar
  • Tack Kristina!

    Din felbeskrivning låter mer lik det vi förväntade oss, nämligen att Xiaomi Mi Smart Clock fungerar bra med "grundutbudet" i Google Assistent, men inte kan spela upp ljud från tredjepartstjänster som den vi har och som du når om du ber att få "prata med Sveriges Radio".

    Du kan testa detta själv genom att säga "prata med Aftonbladet", och sedan, om du ens kommer i kontakt med tjänsten (jag vet inte riktigt hur det blir på Xiaomi Mi-klockan, du kanske inte når den alls) be att få höra en podd, till exempel "Aftonbladet Daily". Att spela en podd från en tredjepartstjänst verkar nämligen inte gå.

    Radiokanaler från Tunein ingår däremot i grundutbudet, och den vägen går det alltså att lyssna på alla kanaler. En del kanaler kan vara svåra att starta, till exempel för att Google assistenten ger kanalens nyheter istället, men där brukar det gå att trixa si till hur man ska säga för att det ska bli rätt.

    Nyheterna fungerar också, ju för att de ingår i Googles nyhetstjänst - som är en del av grundutbudet.

    Vanja, du skrev dock "klockradion spelar upp radioprogram ..." Det vill jag veta mer om! Vilka program kan du nå? Hur gör du då?
    Annika Webbmaster
  • Samma problem här med Xiamis klockradio. Avsnitten lägger av efter 0,5 sekunder.

    Enda sättet att komma runt det just nu är att istället casta ett SR-program/podd till enheten via mobiltelefonen.

    Mvh Martin
  • Tråkigt att även du har drabbats, men bra att du hittade hit så att du ser att samma problem finns hos fler lyssnare och att det alltså inte är fel på just din enhet eller ditt nätverk.

    Det saknas stöd för att spela ljud i tredjeparts-tjänster - och finns (ännu inte) ett sätt att spela upp podcasts med "grundtjänsterna", som annars fungerar bra. Till grundtjänsterna hör Spotify och Google Podcasts - och på engelskspråkiga Google assistant kan man spela upp podcasts med dessa tjänster, men funktionen finns ännu inte på svenskspråkiga Google assistant:
    Lyssna på poddar - Googles supportsida

    Lyssnaren Elias, som har en Lenovo Smart Clock med liknande problem, har berättat att han har ställt in Google assistant på att vara tvåspråkig med engelska (US) som första språk och svenska som andra språk. Han fick därmed tillgång till funktioner saknas i svenska Google assistant (eller i alla fall saknades när han skrev till oss för ett år sedan), som att sätta radioalarm. Även podcast fungerade med tvåspråkig assistent - så det tipset kanske är värt att testa?

    Här skriver Google hur du byter språk eller lägger till ett extra. Det verkar vara relativt enkelt - och går förstås att ändra tillbaka om det av något skäl inte funkar bra för dig:
    Ändra Google-assistentens språk

    Jag frågade en kollega som använder två språk på sin Google-enhet om det fanns några problem kopplat till detta. Han svarade:
    Min erfarenhet av att köra den tvåspråkigt är att det för det mesta fungerar bra men att den ibland hör fel och tror att jag sagt något på engelska och därför svarar med att göra nått annat en det jag ville (och svarar då också på engelska).
    Hoppas att du har nytta av tipset!
    Annika Webbmaster