Vitsen med nedladdning (ljudet strömmas ändå)

Hej
Jag laddar ner program i appen när jag har Wifi, och lyssnar när jag inte har Wifi. Det ser dock ut som om appen ändå använder mobilnätet istället för den nedladdade filen. Exempel:
1. Ett avsnitt av "Filosofiska rummet" nedladdat hemma via Wifi, ca 42 MB. Telefonen rapporterar av SR-appen använt 150 MB (sedan 1:a i månaden)
2. Lyssnar på halva programmet utomhus utom Wifi-täckning.
3. Efter hemkomst: Telefonen rapporterar att appen använt 172 MB

Jag har jämfört telefonens rapportering med operatörens, de verkar stämma hyfsat bra överens.

Har jag fel förväntningar, används många MB till annat, eller kan jag ändra mitt beteende för att slippa dra mobilnätsdata?
Givetvis är problemet intermittent... men vanligt.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej!

    Bra att du reagerade, för din analys om att du troligen strömmat de avsnitt du försökt ladda hem, är nog helt korrekt. De måsta vi lösa!

    Jag har två olika teorier om vad som kan ha skett, och börjar med den jag tror mest på ...I synnerhet om du har en Huawei-telefon, eftersom det problem jag tänker på är extra vanligt på dessa.

    Om du går in under "Nedladdade avsnitt", så skulle jag tro att det, åtminstone på vissa av dessa, inte står "nedladdat" under avsnitten, utan "laddar ned", vilket (på ett alldeles för otydligt vis) indikerar att nedladdningen av något skäl aldrig fullbordades korrekt.

    Om du har en Huawei-telefon, löser du problemet så här:
    Gå in under Batteri > Stäng appar efter skärmlåsning. Där väljer du att Sveriges Radio Play inte ska stänga av vid skärmlåsning.

    Återkom om detta inte hjälper (till exempel för att du har en annan telefonmodell).
    Annika Webbmaster
  • Hej. Tack för snabbt svar, men tyvärr inte. Telefonen är en Sony Xperia XZ2 Compact (H8324) köpt 2018, androidversion 10. Avsnitten säger sig vara nedladdade och de ser ut att finnas i sin helhet i telefonen (Android/data/se.sr.android/files/pods/8180 i mitt exempel; jag kan lyssna på filen i sin helhet i dator om jag kopplar in telefonen dit, men det är ju inte riktigt det jag är ute efter...).
    Jag har nog ingen bra metod att kolla om/när avsnitt strömmas om jag lyssnar där jag har Wifi, men antagligen. Däremot tror jag att appen använder den nedladdade versionen när jag inte har nät (har provat att stänga av mobildata och Wifi, spelning fungerar även då).

  • Tack.

    Om du kan lyssna på avsnitten i flygplansläge, så är de i alla fall korrekt nedladdade.
    Jag har två olika teorier om vad som kan ha skett, och börjar med den jag tror mest på ...
    Den andra förklaringen kan endast inträffa med vissa programserier, och med Filosofiska rummet bör det inte ha kunnat ske med nya avsnitt - däremot möjligen med avsnitt du laddat hem tidigt i våras. Minns du vilket avsnitt av Filosofiska rummet detta fel inträffade med och om detta avsnitt laddats hem nyligen eller inte? Jag vill undersöka om min andra teori kan vara aktuell i detta fall.

    Om den inte är aktuell får vi förstås felsöka vidare!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    För att undvika missförstånd: Jag stängde av Wifi och mobilnät, men använde inte flygplansläge, eftersom jag använder bluetooth-hörlurar. Men det borde ha samma effekt i just detta sammanhang.
    Avsnittet var det senaste, 6 juni, nedladdat dagen efter tror jag. Jag har under våren fått en magkänsla av att problemet inträffar med äldre nedladdningar, men det är sällan det går mer än 2 veckor mellan nedladdning och lyssning.
  • Sorry, blev kanske otydligt: Även andra nedladdningar under våren, fram till idag, har uppvisat samma fenomen (USApodden, Europapodden, Språket, för att nämna några); fil. rummet var bara det senaste testet. Och för det mesta lyssnar jag inom en vecka efter publicering.
  • Tack, jag förstår. Och min alternativa förklaring känns inte speciellt aktuell med dessa program.

    De 22 MB som gick åt i ditt exempel motsvarar ungefär 20 minuters lyssning på Filosofiska rummet och jag har svårt att tänka mig att appen kan ha hämtat så pass mycket data för att läsa in en programbild och vad som som kan tillkomma förutom själva ljudfilen. (Om så vore fallet, så har vi ju något annat att förbättra, för det är naturligtvis ljudet som bör vara största delen av dataförbrukningen, och med ett nedladdat avsnitt ska det inte bli mer än marginell förbrukning i övrigt.)

    Jag ber Android-utvecklarna att titta på detta.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen. Så här skriver den Android-utvecklare som nu har försökt återskapa felet:
    Jag har gjort lite snabb koll, jag kan inte se något överdrivet användande av data i mina tester, och ingen användning av internet för streaming av ljud när man spelar upp nedladdat material, oavsett om det spelas upp via Nedladdat listan eller om man hittar samma avsnitt i någon av de andra listorna.

    PeO:s undersökningar tyder på att han sett problem av denna karaktär under en längre tid, men också att det är sporadiskt.
    Det får mig att fundera på om det är något som dyker upp som en bugg, att vi hämtar data trots att vi inte borde göra det.

    Men utan att veta mer specifikt var problemet ligger så kan jag inte ringa in det just nu tyvärr, vi får öka våra tester gällande data-användning för att se om vi kan återskapa situationen.
    I och med att vi inte kan återskapa felet, är det svårt för oss att felsöka, så vi är väldigt tacksamma för all hjälp att hitta mönster för när det uppstår.

    Brukar du starta avsnitten från någon speciell del av appen (Nedladdat, Min Lista ...) eller varierar det? Min kollega har gjort lite olika tester, men kanske har missat just det scenario som är aktuellt hos dig.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Tack för återkoppling. Jag förstår att det kan vara svårt att hitta felet, jag skall försöka testa olika och se om jag hittar något mönster. Tidigare trodde jag att problemet uppstod om jag stoppat en uppspelning och startat den igen (t.ex. från headset-knapparna) men INTE om jag startade genom att stänga appen, öppna igen, klicka på Min sida, nedladdat, avsnittet, "pilen med cirkel". Men det var precis så jag gjorde med Fil. rummet-testet. Jag skall försöka några fler test, låt mig återkomma om någon dag.
  • Tack snälla för all hjälp du redan gett oss i att undersöka felet, samt tack på förhand för de observationer du eventuellt gör framöver.

    Obs att även "icke-fynd", som att det inte spelar någon roll om du gör si eller så kan öka vår kunskap!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen
    Min gissning är att problemet uppstår när jag startat en lyssning, stoppar mitt i och återupptar långt senare (tex dagen efter). Det är det tydligaste mönstret jag kan se när jag gjort några olika försök.
    Jag kan inte märka någon skillnad på olika program, deras ålder, etc.
    Ett par exempel (Jag laddar ner avsnitten via Wifi men stänger av den i övrigt):
    1. Laddar ner Konflikt (5/6), börjar lyssna. Avbryter lyssnandet efter ca 24min. I stort sett inget mobiltrafik.
    Återupptar lyssnandet dagen efter, använder knappen på mitt BT-headset. Då blir mobiltrafiken i storleksordningen 1MB per minut (lite mer i början, buffring?) tills avsnittet är slut. Efter Konflikt, går jag in i appen och påbörjar lyssning av Europapodden (9/6) som jag laddat ner tidigare, nu blir mobiltrafiken marginell (nån MB eller så).
    2. Laddar ner på GMV (13/6), börjar lyssna (efter att ha stängt Wifi...). Inga tecken på mobiltrafik. Avbryter efter ca 39 min. Påbörjar lyssningen dagen efter (idag) med knappen på mitt headset, under ca 25 min, det drar omkring 29 MB (1MB/min + buffring?). Stoppar lyssningen, stänger appen, öppnar igen och startar inifrån appen, ingen mobiltrafik.

    Jag tror mig alltså ha funnit ett sätt att undvika mobiltrafiken genom att stänga appen och starta igen, så det kan väl funka som "remedy", om än ej "solution". Jag anar också att det kan vara svårt att återskapa felet, och utan det är väl felrättning ytterligt svårt. Men jag hoppas förstås att ni löser det...
    Bästa svaret
  • Det låter som om du har hittat vad det är som skapar problemet, att återstarta ljudet via BT-hörlurarna! Med den beskrivningen har jag stort hopp om att det går att återskapa.

    Om det inte går, kanske vi behöver ta reda på mer om vilka BT-lurar det är, och en del annat sånt. I så fall återkommer vi! Och då är förstås frågan om det på något vis går att få en extern enhet att "förstå" att avsnittet är nedladdat och borde spelas upp lokalt.

    Nu har vi åtminstone kunskap om problemet. Tack för att du gav oss den!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Detta fel är nu rättat i en version 21.6.6 av appen, som vi just har släppt till appens beta-användare.

    Under nästa vecka kommer den troligen ut till alla. Om du vill få del av förbättringen redan nu, kan du bli beta-testare, för då får du den version som är rättad:
    Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten

    Tack igen för att du rapporterade in det, för utan dina tydliga iakttagelser, hade vi inte kunnat lösa det så pass snabbt!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag ville mest bara berätta att vi anser att detta är fel löst sedan version 21.6.6. Om du delar vår uppfattning, behöver du inte svara. Om du däremot fortfarande har problem, vill vi veta det, för i så fall behöver vi felsöka vidare!
    Annika Webbmaster