Visa nya avsnitt per kategori

På startsidan i SR-appen skulle jag enkelt vilja se och bläddra igenom senaste avsnitten inom kategorier som dokumentär, vetenskap och samhälle. Idag finns nyhetssändningar lätt tillgängliga i en rad, men om jag vill hitta exempelvis senaste vetenskapssändningarna måste jag klicka på sök > vetenskap och sen på varje enskilt program för att se om det kommit något nytt.

Startsidan kan då bli mer lättöverskådlig. Idag står "poddar och program" med programtips på flera olika ställen, några avsnitt har stor bild, däremellan blandas hänvisningar till program respektive avsnitt utan logisk ordning. Hänvisa hellre till avsnitt än till program. De flesta vet vilka program som de är intresserade av, men vill veta vad som är nytt.

Kommentarer

  • Tack för att du tog dig tid att berätta om dessa genomtänkta förslag.

    Nya avsnitt per kategorier
    För en av de kategorier du nämner finns det en "samlingsgrupp" som ger dig detta. Det är den samling som heter Nya dokumentärer som vi alltid (tror jag) visar på startsidan. (Av praktiska skäl, jag svarar från en dator, visar jag hur samlingen ser ut på vår hemsida, men det är samma bild och rubrik i apparna.)

    Denna samling av dokumentärer från flera olika redaktioner sammanställs av en redaktion som arbetar just med att lyfta fram innehåll på appens startsida, och dessa kolleger får självfallet del av dina tankar.

    En samling med de senaste vetenskapsprogrammen tror jag att fler än du skulle vara intresserade av! Redaktionen som arbetar med våra samlingar har bland annat gjort samlingen Vetenskapspoddar, men den består av ett antal utvalda vetenskapsprogram där vissa är nya och andra äldre (men förstås fortfarande aktuella).

    Poddar & program behöver ett nytt namn (helst flera namn)

    Idag står "poddar och program" med programtips på flera olika ställen, några avsnitt har stor bild ...
    Vi är inte nöjda med det namnet, men idag är appen (och hemsidan, där samma sektioner finns med) inte flexibla nog för att vi ska kunna byta och till exempel ha separata titlar på de olika ytor där tipsen syns.

    Tidigare hade den här typen av redaktionella samlingar en enda yta och kallades Teman. Med tre olika ytor, skulle det gå att hitta mer förklarande rubriker. Till exempel skulle en av dessa ytor kunna vara samlingar med nya avsnitt från olika kategorier. (Fast en begriplig rubrik för en sådan samling kan jag inte kläcka ur mig just nu ...)

    Jaag är ganska säker på att vi kommer att hitta på lite bättre namn 😀

    Tipsen under rubriken Poddar & program går aldrig till ett specifikt avsnitt, utan till en spellista med en samling av flera olika avsnitt. I vissa fall, som Mest lyssnade Sommarvärdarna eller Rolf Lassgård läser ”Händelser vid vatten” (en bra följetong som försvinner den 30 juni!) är det avsnitt från en och samma programserie, men ofta är det en samling med avsnitt från flera olika redaktioner med ett gemensamt tema, som Läskiga poddar eller Intervjuerna du inte vill missa. En tydlig ambition är att hjälpa oss som lyssnar att hitta intressant innehåll som vi inte skulle dykt på annars, till exempel för att den "inbitne P1-lyssnaren" inte har koll på vad som sänds i P4 - och vice versa.

    Program eller avsnitt?
    ... däremellan blandas hänvisningar till program respektive avsnitt utan logisk ordning. Hänvisa hellre till avsnitt än till program. De flesta vet vilka program som de är intresserade av, men vill veta vad som är nytt.
    Jag tror att vi håller på att skruva lite på dessa funktioner. Fast att sektionen med "Nyligen lyssnat" går till programserier, inte avsnitt, tycker jag är rätt fiffigt. Om jag har lyssnat på ett "Vetenskapsradion på djupet" får jag en genväg in till den programserien, och kan se om det kommit några nya spännande avsnitt, eller leta fram äldre avsnitt som jag inte har hört...

    Men jag förstår poängen. Om jag gillar Spanarna är det mer relevant att veta om det finns nya avsnitt, än att bli påmind om att jag gillar det programmet ...

    Program du följer
    om jag vill hitta exempelvis senaste vetenskapssändningarna måste jag klicka på sök > vetenskap och sen på varje enskilt program för att se om det kommit något nytt
    Kan du lösa detta behov genom att följa de programserier där du vill se nya avsnitt? När ett program du följer har nya avsnitt, ser du det snabbt och enkelt på Min sida.

    Det är mer effektivt än att vi visar upp nya avsnitt per kategori, eftersom det förmodligen finns ett par vetenskapsprogram du inte är så intresserad av. (Till exempel är jag, av språkliga skäl, inte så intresserad av att se om det finns nya avsnitt av vetenskapsprogrammet Kielipuoli, Sveriges Radio Finska.)

    Om du behöver information om hur du följer en programserie, så fråga på! Detta har redan blivit en uppsats, så jag går inte in på det nu...

    De kolleger som arbetar redaktionellt med våra programsamlingar på appens startsida, får som sagt del av dina tankar. Även de kolleger som arbetar mer med appens uppbyggnad och de som arbetar med appens och webbens startsida får del av detta.

    Tack
    Annika Webbmaster