Vinterprat i TEXT (även om sökfunktionen på hemsidan)

Var finns länk? Hittade häromdan som ni ser, men hittar inte igen, trots flerfaldiga sök med olika textvarianter.

Kommentarer

  • Hej Håkan!

    Väl bekomme:
    https://sverigesradio.se/artikel/richard-tellstroms-vinterprat-i-text

    Länken hittar du på sidan med avsnittet:
    https://sverigesradio.se/avsnitt/richard-tellstrom-vinterprat-2022

    Bläddra dig nedåt, förbi den stora bilden på Richard och informationen om musiken i avsnittet, så finns den där!

    OBS att det inte finns textversion på alla avsnitt. Av årets åtta Vinterpratare tror jag att det kommer att vara text på fem stycken.

    Det går även att söka upp texterna. Sök på vinterprat text. I det här fallet blev det inte mer än 17 sökträffar och Richard Tellströms program syns direkt.

    Om du får för många sökträffar vid någon annan sökning framöver, så kan du filtrera så att du endast ser exempelvis den senaste månadens artiklar.

    Hoppas att detta var till hjälp!

    Annika Webbmaster
  • Tack Annika för ett synnerligen utförligt svar!

    Så det var där jag hittade Richards vinterprats-text! Så fort en glömmer...

    Jag noterar att du skriver "OBS att det inte finns textversion på alla avsnitt." Jag hade hoppats på 'text-version' av Malin Persson Giolito. Jag upplevde hennes sylvassa prat som "ord och inga visor"!

    Jag prövade söka (och söker nu igen) på "vinterprat text", men fick (och får) det nedslående beskedet "Inga resultat för "vinterprat text" kunde hittas, försök igen".
    Vet/förstår inte varför... (Har du möjligen en förklaring?)

    Men återigen, tack för utförligt svar!

    /Håkan
    [bortredigerade kontaktuppgifter]
  • Tyvärr är just Malin Persson Giolitos avsnitt ett sådant där text inte finns. Något gott har denna brist fört med sig, eftersom du har gjort mig sugen på att lyssna på avsnittet! Tack för det tipset.

    Kort svar: Tryck enter

    Jag prövade söka (och söker nu igen) på "vinterprat text", men fick (och får) det nedslående beskedet "Inga resultat för "vinterprat text" kunde hittas, försök igen".
    I detta läge ska du trycka på returtangenten (enter), så syns artiklarna.

    Långt svar: Hemmablind webbmaster förstår äntligen ett problem
    När lyssnare har problem med sökfunktionen försöker vi hjälpa dem. Idag inser jag att min hjälp utgår från att de är på sidan med sökresultat, men en del av problemet är att de inte ens kommer till den sidan! Det blir som att ge dem en detaljerad karta över var järnhandeln i ett köpcentrum ligger, fastän problemet är att de inte ens vet var det där köpcentret ligger!

    Du är den första lyssnare som har "frågat om kartan" och därmed fått mig att förstå att problemet ligger på ett annat plan, och för det ska du ha stort tack. Vi har en hel del att förbättra, och i det här fallet är det mer pedagogiken än tekniken som brister ...

    Sökfunktionen på Sveriges Radios hemsida har nämligen två lägen:
    1. Förslag som kommer upp automatiskt medan du skriver
      hittar kanaler, program och avsnitt
    2. Djupare sökning med Enter eller tryck på knappen Visa alla sökresultat (se bild)
      hittar kanaler, program, avsnitt och artiklar

    Knappen Visa alla sökresultat saknas dock helt om du inte får något sökresultat under textinmatningen. Eftersom vinterprat text ger noll träffar på kanaler, program och avsnitt, fick du ingen knapp och det är helt omöjligt att gissa sig till att du, genom att trycka på enter (returtangenten), kan få sökträffar i kategorin artiklar, sökträffar som inte alls syns bland de första sökförslagen!

    Jag använder vår sökmotor dagarna i ända och klickar på enter-tangenten utan att fundera över hur jag gör, Jag har inte ens sett att det står att det inte finns några sökträffar i det läget. Men nu vet jag och nu kommer jag att se till att vi försöker förbättra detta! (Och tills vi har gjort det, hoppas jag att jag kan bättre hjälp än tidigare.)

    Tack för att du fick mig att förstå detta!
    Annika Webbmaster
  • Nu är julstöket och en del av nyårsstöket undanstökat och jag svarar äntligen.

    Tack igen Annika för utförligt och superengagerat svar!

    Jag gillar din liknelse om "järnhandeln i ett köpcentrum"!

    God fortsättning!
    /Håkan
    med uppskattning

  • Tack!
    Jag har pratat med en del "nyckelpersoner" om att sökmotorn fungerar så illa och har ett missvisande gränssnitt när man söker efter något som ger träffar på artiklar, men inte på annat.

    Det finns många saker att förbättra med sökfunktionen, men det du hjälpte oss att förstå bedömer jag som det allvarligaste problemet.

    Att lösa det kommer att ta tid, men nu kommer jag och mina kolleger att åtminstone kunna ge vettigare hjälp, och börja med att se till att det är rätt köpcentrum, innan vi försöker visa vägen till järnhandeln 😀 Det tackar vi för!

    Kul att du uppskattade jämförelsen!
    Annika Webbmaster
  • 👍 ❤ /Håkan