Vilket är aktuellt avsnitt av Snedtänkt med Kalle Lind

Hur ska man veta vilket avsnitt som sänds under dagen? Det verkar inte finnas någon information om avsnitt eller ämne för det som ligger i tablån eller spelas, inte heller några sändningstider utom första sändningstillfället på programsidan.

https://sverigesradio.se/snedtanktmedkallelind

Tablån:

Spelaren:

Kommentarer

  • Tack!

    Snedtänkt är ursprungligen en podd som publicerar ett nytt avsnitt torsdagar klockan 06.00.

    Att avsnitten sedan länge även sänds i FM, borde förstås göra att tablån avspeglar detta tydligare. Jag tror att det avsnitt vi sände igår är det som publicerades som podd i torsdags, det vill säga om författaren Sven Wernström:
    https://sverigesradio.se/avsnitt/om-sven-wernstrom

    Verkar det stämma?

    Jag pratar med en kollega som har bra koll på hur våra system hänger ihop och ser hur vi kan förbättra detta på enklast möjliga vis.
    Annika Webbmaster
  • Nej det var inte senaste avsnittet, utan ett avsnitt om Brita Borg tror jag. Det verkar som sagt inte finnas någon koppling mellan tablå och aktuellt avsnitt.

    Vad är det som särskiljer ett program som kallas "podd"?
    Avsnittsbeskrivningar finns ju på programsidan.

    Det är samma sak med OBS ser det ut som, men är det en poddsändning?
    Vad är det egentligen som avgör om avsnittsbeskrivningar visas för schemalagda sändningar?

    Tablå:

    Spelare:

  • Ej heller radioföljetongen har ämnes- eller avsnittsinformation i tablån.

  • Hej igen!

    Med Snedtänkt har jag ringat in vilka åtgärder som eventuellt skulle kunna hjälpa så att avsnitt som först publiceras som podd kan få med sig informationen i tablån (och därmed i spelaren etc). Jag ska ta upp det med ett par kolleger, men hinner nog först efter julhelgerna, med tanke på hur det ser ut med ledigheter för olika nyckelpersoner.

    Vad är det som särskiljer ett program som kallas "podd"?
    Avsnittsbeskrivningar finns ju på programsidan.
    Poddarna är nedladdningsbara, ligger oftast tillgängliga under en längre tid och det är olika ljudformat. Här har jag skrivit lite om det:
    https://sverigesradio.kb.kundo.se/guide/hur-lange-finns-ljuden-kvar

    Det som är centralt här är inte att Snedtänkt är en podd, utan att programmet först publiceras som podd utan koppling till någon FM-tablå, och all information om avsnittet är relaterad till just det ljudet, inte ett "tablåavsnitt".

    Det är faktiskt samma problem som ligger bakom att avsnittsinformation saknas hos Radioföljetongen. Ljuden publiceras i förväg och har inte "den naturliga kopplingen till P1-tablån". I vanliga fall brukar P1:s tablåredaktör delvis kompensera för detta genom att manuellt skriva in vilken del som sänds när i P1, och så hade han gjort även denna gång .... Men för en följetong som vi med kort varsel fick ställa in och byta ut mot Tritonus, se här:
    06/12 Paradiset av Abdulrazak Gurnah, Hans Mosesson läser. På grund av sjukdom skjuts sändningen av Paradiset upp, förmodligen sänder vi den som följetong våren 2022.
    Tablån publiceras med lång framförhållning och att få till korrekt info för den serie vi lade in med kort varsel gick inte. Det är svårt nog i vanliga fall, och i princip omöjligt strax innan jul, när P1:s tablåredaktör har som mest att göra (helger medför tablåförändringar och nytt år medför alltid lite nya programledare, programserier och andra förändringar som ska ändras i tablån). Han gjorde en heroisk insats och hann radera all info som var inlagd om Paradiset, eftersom "bristande information" må vara illa, men "fel information" är värre!

    Så, de tablåer han ännu inte hade publicerat när vi bytte serie, gäller från januari eller så. De innehåller rätt del etc för Radioföljetongen - men inte någon länk till rätt avsnitt (än mindre länk till rätt tidpunkt inne i de långa avsnitten), men det är tyvärr som det brukar vara för Radioföljetongen.

    Två sidor som kan hjälpa dig att ta reda på vad det är du hör:

    När sänds vilken följetong?
    https://sverigesradio.se/artikel/pagaende-och-kommande-ljudbocker

    Vilket avsnitt av den pågående följetongen sänds när?
    https://sverigesradio.se/artikel/tid-for-avsnitt-som-sants-i-fm

    Jag lovar inte att vi kommer att kunna styra upp tablåinformationen för Snedtänkt, men jag lovar att vi ska försöka!
    Annika Webbmaster
  • Ok, det låter lite mer manuellt och primitivt än jag föreställt mig. Det borde väl inte handla om att skriva om eller radera innehållet i tablåposter för hand, utan om att länka in befintliga avsnittsposter och automatiskt få in den information som redan finns för avsnitten med innehållsbeskrivningar? Att inte kunna koppla den information som finns för ett avsnitt direkt till tablån låter omständligt och ineffektivt, om det nu är så.

    Hur var det med Obs då, beror det också på att avsnitten planerats om i ett sent skede?

    Jag tror offentliga verksamheter skulle må bra av lite större transparens i hur man arbetar och vilka system man använder, med möjlighet till input och diskussion om möjliga förbättringar och alternativ.

  • ... att länka in befintliga avsnittsposter och automatiskt få in den information som redan finns för avsnitten med innehållsbeskrivningar?
    Ja, eller tvärtom, snarare. Avsnittens beskrivningar, som skapas av redaktionen (och skriver de inget blir det en mer generisk beskrivning) kopplas, oftast automatiskt, till rätt tablåpost. Med Snedtänkt är troligen en del av problemet att redaktionen inte vet riktigt när de avsnitt som de publicerar, fristående från P1-tablån, ska komma att sändas i FM, och det förbättringsförslag jag ska försöka få till handlar om att Snedtänkts redaktion, om de vet när avsnitten sänds i P1, kan koppla till denna tablåpost.

    OBS har jag missat att kolla upp! De verkar, precis som Snedtänkt, också lägga ut avsnitten "fristående" från tablåposter. Där gissar jag att det beror på att programmet under flera år inte har varit ett "självständigt tablålagt program" utan har ingått i P1 Kultur (jämför Public Service förhållande till Godmorgon världen). Därmed har de fått in en rutin på att publicera sina avsnitt utan att koppla till P1-tablån, och nu när de är ett tablå-program är det ingen som har tänkt på att de kan byta rutinerna så blir det bättre för lyssnarna ... Förrän du nu, då!

    Tack. Detta har jag stort hopp om att vi kan lösa, men vet inte när.

    Med Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen är det däremot knepigare. Om vi till exempel tar detta avsnitt, så är en och samma ljudfil (det vill säga för hemsidan ett och samma avsnitt) uppsplittrat på tio första sändningstillfällen, det vill säga tio tablåposter:
    https://sverigesradio.se/avsnitt/ljudbok-reine-brynolfsson-laser-tritonus-av-kjell-westo-del-1

    Och då går det inte att koppla avsnitt till tablån på något vettigt vis.

    Tack för hjälp att ringa in dessa förbättringsområden!
    Annika Webbmaster
  • > Tablån publiceras med lång framförhållning och att få till korrekt info för den serie vi lade in med kort varsel gick inte.

    > (helger medför tablåförändringar och nytt år medför alltid lite nya programledare, programserier och andra förändringar som ska ändras i tablån).

    De här två utsagorna låter motsägelsefulla. Å ena sidan publiceras tablån långt i förväg och är svår att ändra med kort varsel, å andra sidan uppstår det regelbundet situationer med tablåförändringar som en tablåredaktör måste hantera.

    > Ljuden publiceras i förväg och har inte "den naturliga kopplingen till P1-tablån".

    Vad innebär en naturlig koppling till tablån? Är det att programmet redan är schemalagt när det produceras? Många program sänds väl dock i repriser så det borde finnas något sätt att hantera tablåläggning av redan producerade avsnitt.

    Det verkar i något skede saknas en koppling mellan det ni kallar ljudfil och tablåläggningen, dock finns det någonstans information som ser till att rätt ljud spelas i sändning vid rätt tidpunkt?

    Ansvarsfördelningen är lite svår att förstå. Varför är det Obs-redaktionen som ska koppla avsnitten till tablån när det är någon annan som schemalägger sändningarna? Är det Obs-redaktionen som styr vilket avsnitt som ska sändas i en viss tidslucka i tablån? Samma sak med Snedtänkt, vore det inte annars bättre om den som schemalägger sändningen ser till att kopplingen görs? Eller försiggår det någon slags arbetsfördelning mellan schemaläggare och redaktion, som redaktionen inte alltid är införstådd i, och kanske därmed inte borde ha det ansvaret.

    Hur fungerar det när radioföljetongen schemaläggs med flera tablåposter för samma ljudfil? Någonstans måste det finnas definierat när sändningen ska starta och sluta inom den aktuella ljudfilen?

    Teoretiskt sett så borde detta vara ett enklare fall där ett antal tablåposter hämtar beskrivning från samma ljudfil som sänds uppdelad på flera tillfällen. Istället skulle det i praktiken vara mer komplicerat?

  • Samma med P1 Dokumentär.
    Det går helt enkelt inte att hitta fram till någon information om det som sänds i P1 just nu, trots att informationen förmodligen finns på webbplatsen? Är det så att tablåsändningar och tablålistning är nedprioriterade områden informationstekniskt jämfört med andra lyssningsformer?

  • Du ställer bra frågor, men de är svåra att svara på.

    De här två utsagorna låter motsägelsefulla. Å ena sidan publiceras tablån långt i förväg och är svår att ändra med kort varsel, å andra sidan uppstår det regelbundet situationer med tablåförändringar som en tablåredaktör måste hantera.
    Jag inser att det var otydligt. Vissa typer av förändringar, till exempel att ett program som brukar sändas live från en viss studio på fredagar skall vara  förproducerat och alltså inte gå live imorgon, nyårsafton, måste in i tablåsystemet, som inte är riktigt samma sak som den tablå lyssnare ser på webben, utan mycket mer detaljerad. På bilden ser du morgondagens P1-morgon (minus de första och de sista 30 minuterna) och en bit av hur det ser ut för Tankar för dagen.

    Jämför detta med hur samma information presenteras i vår webbtablå:

    Står det fel studio eller fel tider i tablåsystemet, blir det tyst i etern ... Tablåsystemet är alltså ett sändningskritiskt planeringsverktyg och det handlar om sekundpassning och detaljer.

    En stor del av detta går förstås att återanvända från vecka till vecka, men vid storhelger och vid årsskiften uppstår det en oherrans massa tablåförändringar som måste hanteras. Majoriteten av förändringarna är inplanerade flera veckor i förväg, men vissa av dem sker men kortare varsel. Tablåredaktören har helt enkelt väldigt mycket att göra.

    Tablån publiceras alltså med god framförhållning. På webben kan du redan idag se tablån för den 6 februari 2022:
    https://sverigesradio.se/tabla.aspx?programid=132&date=2022-02-06

    Men den är inte huggen i sten. Information ändras och kompletteringar tillkommer, i synnerhet sådant som rör vad ett avsnitt sa handla om, Att Forskarliv ska sändas har tablåredaktören skrivit in, men vilken forskare vi får möta kommer redaktionen att skriva på sin hemsida och som sedan hämtas från programmets sida till tablån.
    Vad innebär en naturlig koppling till tablån? Är det att programmet redan är schemalagt när det produceras? Många program sänds väl dock i repriser så det borde finnas något sätt att hantera tablåläggning av redan producerade avsnitt.
    När jag kommunicerar med lyssnare kallar jag alla typer av "återutsändningar" för repriser, men egentligen kan vi dela in dessa i två olika grupper. Den ena är just repriser. I min bild från tablåsystemet ovan så framgår det att originalsändningen av morgondagens Tankar för dagen kommer att repriseras klockan 21.45 samma kväll. Det finns en koppling mellan dessa två utsändningar, och den typen av repriser länkas i webbtablån till rätt avsnitt:

    Den informationen syns därmed i spelaren på webben, i appen och på andra ställen. Repriser sänds i allmänhet i nära anslutning till originalsändningen och är inplanerade i förväg.

    Sedan har vi det som vi internt (vi som har anledning att göra åtskillnad - de flesta på Sveriges Radio behöver inte fundera över skillnaden) kallar för återutsändningar. Det är program som liksom dammas av på nytt, som de nattliga återutsändningarna av Sommar & Vinter i P1.

    För dessa saknas koppling till avsnittets information på webben. Musiken som ingår måste hanteras på nytt. På många vis är de som "nya avsnitt". Samtidigt finns det information om originalavsnitten på webben. Ljudfilen ligger ofta ute - och du har rätt. Det borde finnas något sätt att hantera tablåläggning av redan producerade avsnitt - men eftersom det ännu inte finns på plats, betyder det att någon manuellt behöver skriva in information om dessa återutsändningar i något system. Det fiffigaste vore att kopiera informationen från det befintliga avsnittet på webben, redigera om det lite så att det framgår att detta är en repris från då eller då, samt koppla den avsnittsinformationen till den där nattliga tablåposten.

    Att leverera korrekt information om vad ett visst avsnitt handlar om är en uppgift som normalt sett ligger på redaktionen - men med den här typen av återutsändningar är de inte alltid involverade. Om ett produktionsbolag har fått en viss ersättning för att producera en serie på tio avsnitt och göra det som behövde göras på webben vid originalutsändningen (inklusive två repriser per avsnitt som inte ledde till något merarbete för dem), kan vi inte komma två år senare och be dem fixa till så att rätt avsnittsinformation associeras med rätt ny tablåpost.

    En enklare version kan vara att någon lägger in en "kort-version" i tablån i stil med det P1-presentation säger innan avsnittet sänds, t ex "Sommar & Vinter i P1 med författaren Eija Hetekivi Olssons från 2019" eller "Snedtänkt med Brita Borg från då och då". Det skapar ingen koppling till det rätta avsnittet på webben - men ger möjlighet att själv söka fram detta.
    Varför är det Obs-redaktionen som ska koppla avsnitten till tablån när det är någon annan som schemalägger sändningarna? Är det Obs-redaktionen som styr vilket avsnitt som ska sändas i en viss tidslucka i tablån?
    I tablån ligger det inlagt att OBS ska sändas då och då, men inte vad avsnitten ska handla om. Det har redaktionen kunskap om. OBS-redaktionen skapar därför webbsidan med denna information. I webbpubliceringssystemet kan de enkelt koppla webbinnehållet mot tablåposten.
    Är det så att tablåsändningar och tablålistning är nedprioriterade områden informationstekniskt jämfört med andra lyssningsformer?
    Nej. Vi har enormt många tablålagda avsnitt och för majoriteten av dessa är det ju helt rätt information. Det är inte nedprioriterat, men väldigt komplext.

    De övriga frågorna hinner jag inte svara på nu. Några av dessa kanske du fick svar på ändå - eller så kanske du får ett hum om komplexiteten i detta.

    Gott nytt år!
    Annika Webbmaster