Verksamhetsinformation som öppna data

Hej, vad har Sveriges Radio för policy och planering kring att lägga ut information om verksamheten som maskinläsbara data? Utöver producerat innehåll som nyhetsartiklar tänker jag även på verksamhetsinformation som årsredovisningar, statistik och liknande. Följer ni några direktiv eller rekommendationer kring detta och har ni någon på Sveriges Radio som arbetar med dessa frågor?

Se även obesvarad tråd från 2019-12 angående tänk kring öppenkällkod.
https://kundo.se/org/sverigesradio/d/oppen-kallkod-sr-play/

Kommentarer

  • Jag kan ge några konkreta exempel på frågeställningar kring detta, så kan Sveriges Radio ge förslag eller exempel på hur de kan lösas:

    Hur kan jag skapa en lista som länkar från nyckelord i paragraferna till den aktuella texten i sändningstillståndet?

    Hur kan jag skapa ett diagram som visar antal anställda per ort, exempelvis som staplar med olika höjd på en kartbild?

    Hur kan jag sortera siffrorna för kostnader per programkategori i storleksordning, eller skapa ett diagram för en jämförelse med t.ex. kostnader från SVT, eller bryta ned programkategorierna i kostnadsslag?

  • Digitaliseringen av information är en viktig fråga i dagens samhälle, och i egenskap av stor offentlig aktör ska väl Sveriges Radio kunna förhålla sig till denna utveckling på ett tydligt sätt.

    Jag tror också jag varit ganska tydlig i vad jag efterfrågar, det är inte något tekniskt komplicerat utan mer en fråga om inställning till tillgängliggörande och digitalisering.
  • Hej Johannes!

    Det är mycket tydligt vad du menar och hur öppen data kan underlätta jämförelser, så att vi inte har svarat beror mer på att vi har svårt att hinna med.

    Den kollega på kommunikationsavdelningen som jag trodde kunde svara på detta är inte på plats och jag har nu fått veta att det dröjer ett tag innan han är tillbaka, så jag letar upp någon annan.

    Off topic:
    Vi håller på med en omgörning av supportforumet, som förhoppningsvis sker under nästa vecka. Under en övergångsperiod kan det bli problem att hitta tillbaka till alla frågor för er besökare. (För oss som svarar bör det gå att återfinna allt, och vår ambition är att vi inte ska tappa historiken utan få med oss alla frågor från detta forum till "vårt nya hem".)

    Länkar kommer att förändras, men vidare-slussningen fungerar som den ska. Eller, den har gjort det vid de frågor jag på försök har flyttat över till vårt nya forum. Jag förvarnar dock för att det kan uppstå problem på något håll och nästan säkert blir segare svarstider och lite rörigt en tid.

    (Eftersom du är en återkommande besökare som månar om att forumet ska fungera bra och vara en arena för öppen dialog, passar jag på att berätta detta när jag ändå svarade. Den informationen kommer självfallet att vara tillgänglig för alla besökare innan, under och efter flytten.)
    Annika Webbmaster
  • Tack för uppdateringen!
    Skönt att höra att någon följer upp saker.

  • Hej, om det bara finns en person på Sveriges Radio som är insatt i och kan uttala sig om detta, hur länge kommer den personen att vara frånvarande? Är det på obestämd tid?

    Gäller omgörningen av forumet byte av plattform eller bara ny design? Jag har sett att en del myndigheter använder öppna programvaror som Discourse nu.
  • Uppföljning: Efter upprepade påminnelser fick jag idag fick jag ett svar från kommunikationsavdelningen att de inte gör mer än de är nödgade enligt sitt åläggande, och inte heller har några planer avseende frågeställningar kring mer lättillgänglig strukturerad information.

    > Vi redovisar på det sätt vi är ålagda att göra och har så vitt jag vet inga planer att ändra på formen för detta just nu.

  • > jag kommer att framföra ditt önskemål till de som ansvarar för våra officiella redovisningar och rapporter

    Kanske är det här problemet ligger. Jag vet inte vilka det är som ansvarar för redovisningarna på Sveriges Radio, men om de kunde samarbeta med webb-avdelningen kanske ni kan komma fram till ett sätt att lägga ut tabellerna och listorna i ett mer lättillgängligt format som kolumnsepararade textfiler (CSV, TSV) eller kalkylark (Excel, Open Document Spreadsheet).

    Som det är nu läggs redovisningen ut i ett 15 MB stort PDF-dokument som saknar länkad innehållsförteckning (det går alltså inte att navigera direkt till ett kapitel i dokumentet.)

    https://sverigesradio.se/artikel/public-service-redovisningar