Varför måste jag godkänna cookies varje gång?

Så här står det längst ner på P4 Värmlands hemsida:
”Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse Läs mer om cookies JAG FÖRSTÅR”.

När jag klickar där försvinner texten, men bara tills jag startat om webbläsaren och går in på sidan igen. Då är texten tillbaka. Det är ju inget allvarligt fel men lite irriterande.

Kommentarer

  • Hej Fredrik!

    Klockan 13 idag gjorde vi om vår cookie-hantering, men det problem du beskriver är aktuellt även för den nya varianten.

    Att du får frågan, beror på att vi inte hittar den cookie (eller kaka, som vi numera kallar det) som berättar att du har tagit del av kak-informationen! Det i sin tur kan bero på att du surfar i webbläsarens privata läge, där kakor raderas mellan besöken. I Chrome, den vanligaste webbläsaren, kallas detta läge för inkognito-läget:
    Surfa privat - Dator - Google Chrome Hjälp

    Återkom om detta inte är förklaringen, så tar vi reda på varför vi tjatar på detta vis!
    Annika Webbmaster
  • Hej, Annika!

    Ja, nu ser jag att det står kakor, men problemet kvarstår. Jag har Edge och ha inte valt "In Private". Hur gör jag då? Såvitt jag vet är det bara denna sida som hela tiden vill att jag skall godkänna kakor.
  • Behöver du alltså inte godkänna kakor från andra webbplatser vid varje besök, utan har endast detta problem med sverigesradio.se?

    Se hur det ser ut under inställningarna i Edge:

    1. Gå in under trepunkts-menyn uppe i högra hörnet
    2. Välj inställningar
    3. Välj Cookies och webbplatsbehörigheter i menyn till vänster
    4. Gå sedan in på Hantera och ta bort cookies och webbplatsdata

    Där är det till att börja med tre inställningar jag är intresserad av (se bild):
    1. Är Låt webbplatser spara och läsa cookiedata (rekommenderas) påslagen?
    2. Står det något annat än Inga webbplatser tillagda under Blockera?
    3. Står det något annat än Inga webbplatser tillagda under Rensa vid avslut?

    Svara på det du kan. Om du inte kan följa min beskrivning, t ex för att det ser annorlunda ut hos dig, så berätta hur min karta skiljer sig från din verklighet!
    Annika Webbmaster
  • Jag har nu gått in och tittat på de ställen du beskrev och inställningarna är som de ska. Andra sidor som t.ex. SVT Text - Sida 101  har inte detta problem.
  • Skumt, för de sätter kakor och informerar om detta på ett sätt som påminner om vårt!

    Bakom kulisserna kan jag se uppgifter om den webbläsare en lyssnare använder när han eller hon skriver här i forumet. Det ser ut som om du använder Chrome (vilket gjorde att jag i mitt första svar specifikt nämnde inkognito-läget i Chrome). Använder du Chrome nu, men Edge på vår hemsida? Tjatar vi i så fall om våra kakor på samma vis i Chrome?

    Eller använder du någon form av anonymiseringstjänst? Den kanske skulle kunna ge problem att spara kakor korrekt i så fall, tänker jag ...
    Annika Webbmaster
  • Varför införa en cookie-sida där man inte kan klicka på något alternativ?

    När man klickar på "Hantera kakor" så kommer man till en sida med några val;
    "Neka alla" - Fungerar inte
    "Godkänn alla" - Fungerar inte
    "Godkänn valda" - Fungerar inte

    Man kan klicka på de tre boxarna men det går inte att spara/neka något

    Använder Edge och den enda gången man kan komma förbi kaksidan är att godkänna allt i Edge. Men vad är det då för vits att ha en knapp "Neka alla"?
    Det är knappast enligt GDPR-kraven där man skall kunna välja!

    Nästa problem blir när man skall skicka in en kommentar på denna sida:

    "Säkerhetsfel"
    Din webbläsare skickade inte giltig information (felaktig CSRF-nyckel) till servern.
    Detta beror troligen på att du inte tillåter din webbläsare att ta emot cookies från tredje part.
    Detaljerad orsak nedan:

    CSRF cookie not set.

    Det här är ytterligare en felaktig användning av cookies. Användare skall inte tvingas att acceptera 3-partscookies.
    Läs på bättre!
  • Hej Robert och tack för att du snabbt rapporterade in problemen!

    Jag börjar med det som rör sverigesradio.se och återkommer om det som rör forumet, Kundos, hantering av kakor när jag har testat att skriva i forumet utan att tillåta kakor från 3:e part.

    När du går in på "hantera kakor" finns dessa alternativ:

    "Neka alla" - Fungerar inte
    "Godkänn alla" - Fungerar inte
    "Godkänn valda" - Fungerar inte

    Vad händer när du försöker trycka på en av knapparna? Ingenting?

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika. Inga knappar fungerar förutom checkboxarna och då man inte kan spara något i checkboxarna så fyller sidan ju ingen funktion.
  • Robert, jag får samma fel med sverigesradio.se och lagret för att hantera kakor i Edge. Jag har bett utvecklarna på Sveriges Radio att undersöka vad i vår kak-hantering som inte fungerar som det borde i Edge.

    Här i forumet ser det, precis som det gjorde hos Fredrik, bakom kulisserna ut som om även du använder Chrome och inte Edge (vilket nog inte har med kak-problemet att göra, men jag tar upp även det med utvecklarna på Kundo).

    Fredrik, du rapporterade in problemet redan innan vi bytte till de nya inställningarna. Vet du, på ett ungefär, om det har varit problem med detta under ett år, en månad, en vecka eller en dag? Om det har uppstått nyligen är nog även ditt problem en "barnsjukdom" i vår nya hantering. Innan vi slog om tekniken helt, gjorde vi en del förändringar "under huven" ...
    Annika Webbmaster
  • Nej, det hjälper inte att godkänna alla. Nästa gång får jag frågan igen. Och jag använder alltid Edge. I inställningarna för Edge du visar ovan har jag blockerat cookies från tredje part.

    Det har nog varit fel i över en månad.
  • Robert: Jag gick in i Edges inställningar och slog av och på Låt webbplatser spara och läsa cookiedata (rekommenderas) (men inte kakor från 3:e part). Därefter fungerar det att ställa in kakor på sverigesradio.se

    Hoppas att det hjälper även dig!
    Annika Webbmaster
  • Tack, Fredrik.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika & Fredrik.

    Jag använder Edge som jag skrev men då Edge baseras på Cromiummotorn (samma som i Chrome) är det möjligt att Edge tolkas som Chrome i kulisserna.
    För mig började problemet idag på e.m.

    Om man ställer in Edge så här;
    Allow sites to save/read cookies -ON
    Block third-party cookies -OFF

    Plus att man väljer "Hantera kakor" | "Neka alla" när man kommer in på SR, då får man ingen mer fråga om kakor.

  • Notera att dessa inställningar egentligen inte skall behövas om man följer GDPR-kraven.
    Det behövs bara två frågor på en webbsite. Godkänn eller Neka.
    Webbsiten skall fungera oavsett.
  • Hos mig räcker det med att godkänna kakor i Edge, jag behöver inte godkänna kakor från 3:e part.

    Och ja, det ska förstås gå att neka till kakor. Annars hade vi inte skapat den inställningen. Nu behöver vi förstå varför det inte fungerar som det borde hos dig - och lösa det!

    Annika Webbmaster
  • Webbmaster-Annika testar att kommentera  i in private-läge i Edge med grundinställningen att inte godkänna kakor från 3:e part. (Tror att in private lagrar kakor tillfälligt, men att de raderas när sessionen upphör.)
  • I Edge kan man reducera mycket av spårningen på olika webbsiter med inställningar som;
    Tracking prevention -Strict
    Send "Do Not Track" requests -ON | Låter bättre än hur det fungerar i verkligheten!

    Cookies:
    Block third-party cookies -ON
    Allow sites to save and read cookie data (recommended) -OFF | Kräver att man ställer in mer detaljerat vilka cookies som skall nekas/accepteras. Lite mer jobb men fungerar bra.
    Clear on exit -Bra inställning som rensar bort alla cookies när man stänge ner Edge.

  • Tack! Utvecklarna skriver nu:
    Vi kan återskapa Roberts fel i Edge, genom att stänga av rättigheten att skriva cookies. Vi gör en fix för det

    Då kommer dialogen att stängas, men den kommer fortsätta komma upp på nästa sida, för vi kan inte spara state om man helt nekar kakor.
    Om jag inte missförstår har de alltså kunnat framkalla problemet om de helt nekar till kakor och den fix de gör rör detta.

    Den inställning du har haft, och som vi inte kunnat återskapa felet med är denna:
    • Allow sites to save/read cookies -ON
    • Block third-party cookies -ON
    Den ska alltså fungera. Jag vet inte om någon av de övriga integritetsinställningarna spelar in här?
    Annika Webbmaster
  • Webmaster-Annika (utloggad), testar lite andra kakinställningar i Edge för att försöka återskapa felet med "CSRF cookie not set".
  • "vi kan inte spara state om man helt nekar kakor."

    Om man använder Session Cookies så kan man spara state mellan sidorna.
    Då Session Cookies till naturen är temporära så kommer de att automatiskt tas bort när man stänger sessionen, oavsett inställningar i Edge.

    Edge har dock ingen särskild inställning för Session Cookies liknande den som fanns i Internet Explorer där man kunde blockera allt utom Session Cookies.
  • Att skriva i forumet med de alternativa kak-inställningar jag testade fungerar, men jag fann ett annat integritetsproblem, nämligen att mitt superhemliga efternamn Ericsson har sipprat ut. Det är en helt annan fråga, som jag också behöver ta upp med Kundos utvecklare!

    Jag skrev alltså bara Annika men det ersattes automatiskt av Annika Ericsson. (Jag har troligen använt även efternamnet ihop med den e-postadress jag nu använde i ett annat forum som Kundo driver.)
    Annika Webbmaster
  • Jag har bara sett Annika Webbmaster i den här tråden.

    Ytterligare en GDPR- och integritetsfråga där det väldigt ofta slarvas med hur utvecklarna jobbar med viktiga regler.

    Påpeka gärna för Kundo att det är otidsenligt att använda 3P-kakor.
    Det är en unken spårningsteknik som inte hör hemma 2022.
  • Jag har bara sett Annika Webbmaster i den här tråden.
    Jag har även sett en Annika Ericsson, som fått namnet ändrat till Annika, här och här.
    Påpeka gärna för Kundo att det är otidsenligt att använda 3P-kakor.
    Det är en unken spårningsteknik som inte hör hemma 2022.
    Det ska jag hälsa. (Men, som sagt, fungerade forumet bra för mig, utloggad, även utan att tillåta 3p-kakor.)

    Vi har nu gjort en fix som bör kunna lösa Roberts och ev. Fredriks problem.

    Om vi inte kan sätta kakor alls, det vill säga om besökaren har en inställning i exempelvis webbläsaren eller ett tilläggsprogram som helt blockerar våra kakor (alltså kakor från första part), så tolkar vi det som ett nej från besökarens sida. Vi behöver då inte tjata mer om hur just Sveriges Radios kakor för inställningar eller statistik-kakor ska hanteras, utan behandlar detta på samma vis som en besökare som bockat i att han eller hon nekar till alla kakor.

    Berätta gärna om det nu fungerar bättre hos er! Det kan finnas en del särfall där detta inte fungerar som förväntat, men det löser vi inte nu i kväll utan fortsätter att jobba med under arbetstid imorgon.

    Tack för hjälpen så här långt!
    Annika Webbmaster
  • Det är som förut, frågan återkommer. Jag prövade även att bara kryssa i "Inställningar" men den rutan var inte ikryssad nästa gång.
  • Hej. Idag har jag återställt alla inställningar i Edge till dem jag hade förut;

    Tracking prevention -Strict
    Clear browsing data when closing the browser -Alla cookies
    Allow sites to save and read cookie data -OFF
    Block third-party cookies -Har ingen funktion om Allow ... är OFF.

    När jag kommer in på sverigesradio.se får jag ingen fråga alls om cookies
    och sidan där man kunde göra sin val är borta.
    Sidan hittas om man längst ner på sidan väljer "Hantera kakor".

    Kundo ger fortfarande "Säkerhetsfel" när man publicerar sin kommentar!
    Man måste acceptera 3P-kakor för att publicera.

  • Tack, jag börjar med att svara Fredrik!

    Vi blir inte riktigt kloka på vad det är som ställer till det här. Jag funderar över om någon felaktig kaka har sparats hos dig som kan ge dig problem:

    Gå in under trepunktsmenyn -> Inställningar -> Cookies och webbplatsbehörigheter -> Hantera och ta bort cookies och webbplatsdata -> Visa alla cookies och webbplatsdata

    Leta upp sverigesradio.se i listan. Finns vi med och har vi då sparat både cookies och webbplatsdata? Radera det i så fall, så att du kan börja på ny kula. Jag misstänker att det är problem med "cookie-settings", en kaka som berättar om du har tagit del av våra kakor eller inte.

    Gå nu till https://sverigesradio.se/varmland (eller annan sida hos oss) och gör de kak-inställningar du önskar. Stäng ned Edge. Gå in på vår sajt på nytt.

    Slipper du vår fråga nu?

    Annika Webbmaster
  • Ett tillägg till mitt tidigare inlägg idag.
    Jag använder desktopversionen av Edge där man kan konfigurera mer detaljerat.
    Om man kör Edge på en Androidtelefon eller platta så ser inställningarna för Edge lite annorlunda ut.
    Vissa inställningar som finns i desktopversionen finns inte med.
  • Tack Robert!

    När jag kommer in på sverigesradio.se får jag ingen fråga alls om cookies och sidan där man kunde göra sin val är borta.
    Det är som det ska vara sedan vår fix igår kväll. I och med att du tydligt nekar till alla kakor, behöver vi förstås inte fråga hur du vill göra med just våra.
    Sidan hittas om man längst ner på sidan väljer "Hantera kakor".
    Men den fungerar väl inte? Du har sagt att vi inte får sätta kakor, så även om du skulle vilja, exempelvis för att du nu inte heller ser inbäddat innehåll, går det inte att hantera kakor hos oss förrän du ställer in Allow sites to save and read cookie data och då väljer ON (eller gör undantag för sverigesradio.se).
    Kundo ger fortfarande "Säkerhetsfel" när man publicerar sin kommentar!
    Man måste acceptera 3P-kakor för att publicera.
    Med den inställning du nu har, blockeras alla kakor. Det felmeddelande du fick rör tredjepartskakor, men eftersom jag inte (viktigt ord som jag missade i mitt svar och nu har lagt till!) lyckas återskapa felet när jag har godkänner kakor från första part men blockerar kakor från tredje part och detta är en mycket vanlig inställning, så undrar jag om felmeddelandet är korrekt.

    Oavsett vilket så kommer jag att ta upp detta med Kundo, så snart jag hinner. Det ligger förstås i vårt intresse att forumet fungerar bra även för lyssnare som blockerar kakor från 3:e part. Och det verkar det göra, annars skulle vi ju knappt ha fått in något ärende från besökare med Firefox eller Safari, två webbläsare som har blockerat tredjepartskakor i många år. Men det garanterar jag att vi får!
    Annika Webbmaster
  • Jag hade 4 cookies från Sveriges Radio som jag tog bort. Sedan gick jag in på SR och felet är kvar. Nu står det så här för SR: 127 byte • 0 cookies. Men det borde väl ha varit minst 1?
  • Vi får lagra kakor och webbplatsdata hos dig och när vi väl har gjort det fungerar sajten som förväntat under samma besök. Men var är det som sedan sker?

    • Raderas cookie-settings efter varje besök?
      eller
    • Lagras cookie-settings, men utan att den påverkar hur sajten beter sig?
    Där skulle jag vilja kolla om annat du gör på vår webbplats lagras korrekt, eller om det nollställs efter varje besök.

    Hur ser det ut i själva spelaren i nederkanten? Är den tom (webbplatsdata saknas eller fungerar inte, den övre av spelarna på bilden), eller ser du den kanal eller det ljud du senast lyssnade på (nedre av spelarna på bilden)?

    Nu står det så här för SR: 127 byte • 0 cookies. Men det borde väl ha varit minst 1?
    Sveriges Radios "egna kakor" är egentligen inte kakor. Vi använder en teknik som heter local storage. Om cookie-settings (den "kaka" som berättar vilka kakor du har godkänt) finns kvar, så ligger den i local storage och ingår i de där 127 byte du såg.
    Annika Webbmaster
  • Jag provade att lyssna på ett inlägg och stänga Edge mitt i. Nästa gång var spelaren tom och inställningen hade alltså inte sparats.

    Jag kan tillägga att jag har ett annat problem. Lite då och då (både i går och i dag) fylls skärmen av texten "Välkommen till nya Microsoft Edge". Därefter måste jag tillåta eller inte tillåta något som jag inte riktigt vet vad det är. Jag brukar inte tillåta. Jag har bara en dator och har inget behov av att synka med andra enheter. Efter lite reklam för Edge tror man att saken är klar, men då måste jag godkänna cookies på en hel massa sidor (antagligen alla) och ibland måste jag även skriva in lösenorden fast de är sparade. Allt detta har säkert pågått över ett år. Det skulle kunna ha med saken att göra. Finns det någon annan lösning än att byta webbläsare?
  • Finns det någon annan lösning än att byta webbläsare?
    Det är i alla fall vad jag själv hade gjort i det läget (och jag är väldigt trög med att byta från det jag är van vid). Alternativt så hade jag avinstallerat Edge och sedan laddat hem den på nytt, här:
    https://www.microsoft.com/sv-se/edge

    Jag tycker att det verkar som om du får samma typ av problem med Edges startsida som du får hos oss, nämligen att inställningar och lösenord du en gång har sparat inte finns kvar och att Edge därför bemöter dig som om du vore en helt ny användare. Vad detta beror på vet jag inte. Jag har inte stött på detta problem tidigare och Microsofts support har troligen större möjlighet att hjälpa dig än vad vi har.

    Men jag ger inte upp än när det gäller sverigesradio.se! Visserligen har du redan varit inne och raderat webbplatsdata under inställningar, men detta kanske inte har fungerat som det bör? Utvecklarna har därför visat mig ett annat sätt att se och att radera innehållet i local storage. Det sättet är egentligen inte svårare alls:
    1. Besök https://sverigesradio.se med Edge
    2. Tryck på tangenten F12, så öppnar sig något som kallas DevTools över en del av webbläsarens fönster:

    3. Lite beroende på hur stort det fönstret är hos dig, så ser du olika många val i toppmenyn. Där ska du leta upp Application och klicka på den länken. Om du inte ser det valet direkt, så tryck på symbolen >> (se gulmarkeringen på bilden ovan)
    4. Då kommer du till en vy där du bland annat hittar Local Storage. Fäll ut detta genom att klicka på triangeln till vänster om Local Storage
    5. Nu når du det ställe där Sveriges Radio bör ha lagrat data lokalt hos dig (men där det finns något problem)

    6. Om du högerklickar på https://sverigesradio.se (det som är blåmarkerat på bilden ovan) kan du välja Clear, och rensa bort allt ur Local Storage. Gör det!
    7. Stäng DevTools med krysset eller genom att trycka på tangenten F12 på nytt.
    Kan sverigesradio.se lagra data korrekt nu, så att du slipper godkänna kakor vid varje besök och så att det du har spelat upp ligger kvar i spelaren, eller är det fortsatta problem?
    Annika Webbmaster
  • Robert:
    I mitt svar till dig tidigare idag missade jag det viktiga ordet "inte".
    Det jag avsåg att skriva var alltså:
    Jag ser att det felmeddelande du fick rör tredjepartskakor, men eftersom jag inte lyckas återskapa felet när jag har godkänner kakor från första part men blockerar kakor från tredje part och detta är en mycket vanlig inställning, så undrar jag om felmeddelandet är korrekt.
    Jag ber om ursäkt över detta fel.
    Annika Webbmaster
  • Hej, Annika! Jag gjorde som du skrev och valde Clear men det hjälpte inte. Svaret på din sista fråga är alltså Nej.

    En kort fråga: "Alternativt så hade jag avinstallerat Edge och sedan laddat hem den på nytt" skriver du. Hur ska det gå till? Ska jag använda en annan webbläsare för att ladda ner Edge?
  • Som jag skrev tidigare idag (c:a kl.09:00);

    Mina inställningar i Edge är;

    Tracking prevention -Strict
    Clear browsing data when closing the browser -Alla cookies
    Allow sites to save and read cookie data -OFF
    Block third-party cookies -Har ingen funktion om Allow ... är OFF.

    Inga speciella inställningar för sverigesradio.se är gjorda här.
    Det resulterar i ingen cookiefråga på sverigesradio.se, vilket är korrekt.

    Felmeddelandet är korrekt.
    Kundo ger fortfarande "Säkerhetsfel" när man publicerar sin kommentar!
    Man måste acceptera 3P-kakor från Kundo eller sverigesradio.se för att kunna publicera.

    Om man har låst ner Edge med "Allow sites to save and read cookie data -OFF". D.v.s acceptera inga cookies.
    Då måste man lägga till ett undantag för att det skall fungera:

    Man kan lägga in ett undantag och acceptera cookies från Kundo på två sätt:
    Lägg till [*.]kundo.se i listan "Allow/Tillåt" och kryssa i 3P-Cookies. Då tar Kundo emot inlägget.

    Min säkerhetsfilosofi är att låsa ner allt hårt och sedan lägga till endast de undantag som jag behöver.

  • Webmaster-Annika testar nu Edges privata läge, där jag godkänner vanliga kakor och webbplatsdata men blockerar 3P.

    För att inte mina tidigare aktiviteter på detta och andra Kundo-forum ska påverka, använder jag en e-postadress som jag aldrig använt här tidigare (och som inte ens existerar).
  • Därefter gjorde jag samma sak, men blockerade alla kakor och all webbplatsdata. Då får även jag meddelande om att min webbläsare inte skickade giltig information (felaktig CSRF-nyckel) till servern.

    Den delen är ett korrekt felmeddelande. Det jag menar att Kundo behöver ändra är detta, eftersom det uppenbarligen inte är tredjepartskakorna som ställer till det:
    Detta beror troligen på att du inte tillåter din webbläsare att ta emot cookies från tredje part.
    Nu skriver jag i Edge vanliga läge, och tillåter även 3P-kakor, för att se hur kakor och webbplatsdata då lagras.
  • Jag blev nyfiken på det här med Kundo och tittade i koden i webbläsarens utvecklarverktyg. Man kan då se en csrf-nyckel (sökbar på csrf) i den precis under huvudet och i höjd med kommentarsfältet som ser ut att vara tänkt att skickas iväg när man kommenterar. Den uppdateras med en ny varje gång man laddar om sidan. Min spontana tanke var då att det strikta läget för spårning i Edge kanske hindrar att den skickas iväg, vilket leder till det här felet (om inte sidan gör något ytterligare).
  • Min spontana tanke var då att det strikta läget för spårning i Edge kanske hindrar att den skickas iväg, vilket leder till det här felet (om inte sidan gör något ytterligare).
    Tack Martin, det låter som en mer trolig förklaring. När Robert tillfälligt tillåtit 3P-kakor, upphävdes väl samtidigt det strikta läget för spårning.

    Mer kanske inte vi behöver felsöka, för jag tar detta vidare till utvecklarna på Kundo, men återkommer givetvis och berättar om deras respons. Påminn mig gärna om ni inte hör något!
    Annika Webbmaster
  • Fredrik:
    Synd att det inte hjälpte! Som sagt kan du ju kontakta Microsofts support. Det kanske är ett problem de direkt känner igen och har en enkel lösning på!
    En kort fråga: "Alternativt så hade jag avinstallerat Edge och sedan laddat hem den på nytt" skriver du. Hur ska det gå till? Ska jag använda en annan webbläsare för att ladda ner Edge?
    Du har rätt, det är förstås enklare att ladda hem en webbläsare om du har en annan webbläsare sedan tidigare. Eventuellt har redan du det. Jag vet inte om den äldre webbläsaren Internet Explorer finns med i Windows grundutbud fortfarande och därmed redan finns hos dig? (Internet Explorer är lite föråldrad och jag tycker inte att du ska börja använda den webbläsaren som en ersättning för Edge mer permanent.)

    Hur som helst är det ju bra att ha en alternativ webbläsare att använda när det uppstår problem med Edge! De problem du har idag, med att du får godkänna kakor på sverigesradio.se varje gång du besöker oss samt att Edge ibland inte känner igen dig och visar en välkomst-film samt låter dig göra om diverse inställningar, kanske går att leva med. Men om denna film dyker upp allt oftare eller om Edge trasslar och du inte längre kommer ut på nätet, kan det ju vara bra att ha en extra webbläsare!

    Det finns många webbläsare att välja mellan. Den absolut vanligaste på Windows är Chrome, som du laddar hem här:
    Ladda ned och installera Google Chrome

    En annan etablerad är Firefox, som du laddar hem här:
    Hämta Firefox Browser — Snabb, privat & gratis - Mozilla

    Min rekommendation är att du laddar hem någon av dessa och antingen går över till att använda den, eller med hjälp av den kan göra en fräsch ominstallation av Edge och fortsätta att använda Edge som din webbläsare (och då ha den andra i reserv).

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Microsoft Support ger jag inte mycket för. När jag skrev in min fråga hittade maskinen inget svar som passade.

    Jag laddade först ner Firefox men fick den inte att fungera. Fick meddelandet "Tillåter du att appen gör ändringar på enheten?" och när jag tillät återkom frågan. Så jag tog bort Firefox och installerade Chrome. Då varnade Windows för att surfskyddstillägget var inaktiverat eller inte installerat. Vet inte vad jag ska göra åt det och om det är viktigt. Har antivirusprogram.

    Hur som helst fungerar Sveriges Radio perfekt med Chrome, så jag kan ju ha den läsaren till radio. Tack för hjälpen ändå!
  • Bra jobbat, och lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Jag hoppas att ni har sluppit problem med kak-inställningarna på sverigesradio.se sedan senast.

    Jag har varit i kontakt med Kundo om ett par ärenden som berör deras tjänst, och vill återkoppla.

    1. Tredjeparts-kaka
    Jag framförde Roberts synpunkter och min kontakt på Kundo beskrev att detta har att göra med deras skydd mot Cross-Site Request Forgery-attacker när du postar innehåll i forumet, där de använder kakan __Host-session-org-765

    Syftet med denna kaka är att hålla reda på om du är inloggade, att fylla i vissa formulärfält automatiskt och att verifiera att inlägg postas på ett säkert sätt.

    Har du frågor om detta, får du kontakta Kundo.

    2. Otydlig information om besökares plattform
    Här i forumet ser det, precis som det gjorde hos Fredrik, bakom kulisserna ut som om även du [Robert] använder Chrome och inte Edge (vilket nog inte har med kak-problemet att göra, men jag tar upp även det med utvecklarna på Kundo).
    Detta är nu förbättrat, så att den information vi får ut är mer träffsäker.

    3. Riskerar besökares namn att läcka ut ofrivilligt?
    ... jag fann ett annat integritetsproblem, nämligen att mitt superhemliga efternamn Ericsson har sipprat ut. Det är en helt annan fråga, som jag också behöver ta upp med Kundos utvecklare!
    Detta berodde på att det av misstag har skapats en redaktörsprofil kopplad till min andra e-postadress i ett annat Kundo-system, Sveriges Radios sida med Frågor & svar, Det är en profil jag nästan hade glömt att vi en gång skapade, eftersom jag använder mitt vanliga konto i båda tjänsterna och "det andra kontot" har varit inaktivt sedan det skapades av misstag.

    Jag har fått en bra förklaring på varför systemet visar det fulla användarnamnet även när den stöter på en e-postadress som är kopplad till en utloggad redaktörsprofil, och känner ingen oro för att "vanliga besökare" (utom möjligen de besökare som råkar vara redaktörer i ett annat Kundo-forum) ska synas publikt mot deras vilja.

    Det om de ärenden jag tog vidare till Kundo.
    Annika Webbmaster