Var finns tablån i appen Sveriges Radio Play?

Hej!
Jag råkar veta att ikväll sänds ett program i P2 kl 19:03. Det kan jag bland annat se om jag går in på sverigesradio.se och letar reda på tablån för P2.
Om jag däremot går in på appen (Android) "Sveriges Radio Play" hittar jag ingen tablå. Jag kan leta reda på programserien ("Klassiska konserten i P2"), men där kan jag inte se kommande program, bara de som redan sänts. Söker jag på "tablå" i appen hittar jag inget.
Är inte det lite konstigt? Om det finns en tablå i appen har ni gömt den väl. Om det inte finns en tablå borde ni fixa det. Hör liksom till att man skall kunna se vilka program som kommer...

Kommentarer

  • Hej Folkmusikdiggare!

    Tablå finns i appen, så vi behöver komma på hur vi bättre ska visa upp den.

    Den hittar du vid kanalerna på Direkt-sidan genom att klicka på raden där det står vad som sänds just nu (det gulmarkerade på bilden).

    Klicka på raden för den kanal vars tablå du vill se!

    Annika Webbmaster
  • Det var ju bra! Fast jag hade inte väntat mig att hitta tablån under "Direkt". Pilen ut till höger (som man skall klicka på för att komma till den dolda tablån) tolkade jag som att här skall jag klicka för att lyssna på det program som sänds just nu. Inte helt glasklar logik...
  • Hej igen!

    Jag skickade vidare din synpunkt till de kolleger som arbetar med appens formgivning, men missade att berätta det för dig. Ett sent tack!

    Jag har förstått att detta behöver förtydligas från min beskrivning ovan:

    Den hittar du vid kanalerna på Direkt-sidan genom att klicka på raden där det står vad som sänds just nu (det gulmarkerade på bilden).
    En lyssnare som försökte följa min beskrivning letade nämligen förgäves på appens startsida. Jag förstår att appens startsida ("hem") kan tolkas som "direktsidan", där det ju överst finns direktlänkar ("kanalsockerbitar" kallar jag själv de länkarna) för att lyssna på "P-kanalerna" samt en kanal vi själva väljer.

    Den sida jag avser är direktsidan med alla kanaler som nås via valet Direkt i menyn i appens nederkant:

    Detta är alltså skrivet för att det ska bli enklare att följa för andra lyssnare. Du hittade ju dit via min första beskrivning, Folkmusikdiggaren!
    Annika Webbmaster
  • Bland det viktigaste som finns är ju tablån. Jag fattar inte hur ni lyckats schabbla till det så otroligt. Lägg in tablå under menyn så har ni löst problemet.
  • Tack för det förslaget!

    Visst menar du den meny nedtill i appen där man kan välja exempelvis Hem eller Min sida? Det är en av appens met åtråvärda ytor, där både lyssnare och kolleger gärna vill se just de funktioner de själva använder frekvent. Vi kan inte lägga in många fler länkar än de som redan finns där.

    Bland det viktigaste som finns är ju tablån.

    Tablån är viktig för många som lyssnar direkt på vissa av våra kanaler, och är man själv P1-lyssnare är det lätt att tro att tablån är viktig för alla som använder appen.

    Men även om du lyssnar direkt på en kanal, är det inte säkert att tablån är speciellt viktig. Den är långt viktigare för P1:s publik än om du regelbundet lyssnar på P4 på vardagar, eftersom P4 sänds i långa block som "vanelyssnarna" har lärt sig, exempelvis Förmiddag i P4 [vald lokal kanal]. Och för en lyssnare som valt en kanal som mer är som ett musikflöde, som P4 Plus, är tablån rätt ointressant, se bilden:

    Den är inte heller relevant för den stora del av våra lyssnare som främst använder appen för nyheter eller för efterhandslyssning på program.

    För många lyssnare skulle alltså en länk till tablån nedtill bli något som gjorde appen rörigare och tog fokus från det innehåll de vill nå.

    Jag har inte sett skisserna, men den tänkta placeringen av en tydlig tablå-länk är i det stora fönster som visar vad du lyssnar på när du startar en kanal. På det viset kommer vi som lyssnar direkt på kanaler att se denna länk och förhoppningsvis minnas att tablå-länken finns där när vi vill nå den, medan den inte stjäl yta och fokus för övriga lyssnare.

    Vad tror du om den lösningen?
    Annika Webbmaster
  • Jag tycker det är ett konstigt resonemang. Håller helt med om att Tablån är det viktigaste. För mig som P3 och P4 och P1 lyssnare är det Tablån jag vill se först så att jag kan välja vad jag vill lyssna på. Förklaringarna ovan verkar konstiga dvs att det inte skulle få plats med en direktlänk till Tablån. Snälla se till att fixa detta så att man kan få full nytta av appen och slippa logga in på sr.se
    Mats Mellander
  • Ett inlägg är flyttat hit:
    SHL?
    Annika Webbmaster
  • Hej Mats!

    Visst har du sett att det finns en tablå i appen, även om den inte ligger så synligt? Om du klickar på Alla kanaler högst upp i högra hörnet så kommer du till en vy där du ser kanalerna listade. Du kan där klicka på pilen för den kanalen som du vill se tablån för. När du klickar på pilen så visar sig sedan tablån för vald kanal.

    Vi ska framföra önskemålet om att detta behöver förtydligas, till de kolleger som arbetar med appens formgivning.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!
    Var i appen för iphone ser man alltså de program i tablån som sänts tidigare på dagen? Jag går ofta omvägen sverigesradio.se för att se det och sedan söker jag på programmets namn i appen.
    Behovet av att se vad man missat under dagen är ju minst lika stort som att kolla vad man vill lyssna på i förväg.
  • Jag tycker det funkar bra ändå. Man väljer "Direkt" längst ner och ser då alla kanaler varefter man trycker på pilen längst till höger för den kanal man vill se Tablån för.
  • Hej!
    Tack för ditt svar Mats! Såvitt jag förstår ser man bara kommande program i det läget. Eller har jag missat något knep, som du har sett?
    Ann
  • Hej Ann,
    Nej du kan scrolla bakåt o se tidigare program också i det läget!

  • Hej!

    Mats:
    Tack för hjälp att hjälpa!

    Ann:
    Bakom kulisserna ser jag att du har en mobil med ett operativsystem 12.5.5, och tyvärr har du inte möjlighet att uppdatera till den version av appen där tablå bakåt i tid finns med, så du får göra som du är van: ta omvägen över sverigesradio.se ...

    Om du vill kan jag hjälpa dig att skapa en "appliknande genväg" som går direkt till exempelvis P1:s tablå, så att det blir så enkelt som möjligt för dig att nå den. Berätta i så fall vilken kanal du villskapa en genväg till!
    Annika Webbmaster
  • Ja jag håller med. Tar evigheten att hitta tablån och jag hade inte hittat det utan att gå hit. Och det ska man ju inte behöva göra. Förstår inte att man lättare kan hitta till A - Ö listan. Om man t ex kommer in i ett program som man vill veta mer ommen kanske inte vet vad programmet heter, ja då behöver man tablån.

    Ylva
  • Hej Ylva!

    Tack för dina synpunkter gällande tablåns åtkomlighet. Vi som arbetar i detta supportforum har lyft frågan till de kollegor som arbetar med appens funktionalitet och design. Vad som kommer att ske framöver är svårt att svara på, men förhoppningsvis kommer utvecklarna se över möjligheterna att ta fram en mer intuitiv väg till tablån.

    När det kommer till programlistan för A-Ö så har du en poäng även där, dock upplever jag att det är snäppet enklare att hitta till den listan än att för första gången lista ut hur man tar sig till tablån. Återigen, detta är ytterligare en relevant poäng som jag kommer att föra vidare internt.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Ted och tack. Ja det är enklare att hitta till A-ö än tablån. Men ingen av dem ska vara svårfunna kan man tycka. Utan vara fullt synliga val när man öppnar appen. Det här skrev jag om för några år sen men ingenting har hänt. Hoppas de tar tag i det nu.

    ylva

  • Hej igen Ylva!

    Det stämmer, att hitta till tablån och listan bör vara enklare än i dagsläget. Som sagt, detta har nyligen tagits upp med våra utvecklare, även om det i nuläget inte är högst upp på prioriteringslistan så hoppas vi att de kan få till en bättre lösning framöver.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack. 😀