LÖST: Vaken i P3 och P4 saknas

Hej,
Efterhandslyssningen av programmet "Vaken i P3 och P4" saknas för dom 2 senaste nätterna. Torsdag 7/11 och Fredag 8/11. Hoppas ni åtgärdar det. Tacksam för svar!

Mvh, Fredrik

Fredrik

Kommentarer

  • Tack för att du snabbt rapporterade in detta! Jag ser över vad som har hänt och har stort hopp om att det snart är åtgärdat.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Jag har också noterat att senaste Vaken saknas.
    När jag söker i Sonos appen så är datum på alla avsnitt fram till onsdag 1 Jan 1000000000?

    Mvh
    Steve
    Steve Foster
  • Hej Annika,
    Avsnitten av Vaken från 7 och 8 november saknas fortfarande i arkivet liksom nattens avsnitt 11 november.

    Däremot finns helgens avsnitt, 9 och 10 november, sparade i arkivet. Finns det någon förklaring till detta?

    Mvh, Fredrik
    Fredrik
  • Steve Foster
  • Hej!

    Vi lyckas inte koda om sändningarna från den 7 och 8 november till vanliga ljudfiler. Vi ger oss inte, och jag utgår från att vi kommer att kunna få ut avsnitten, men det dröjer tyvärr.

    Vi felsöker givetvis varför avsnitten inte kom ut som vanligt två nätter i rad (något som sker automatiskt) och varför vi inte kan skapa ljudfilerna med vår "vanliga reserv-metod", eftersom vi vill förstå bakgrunden och undvika att samma fel uppstår framöver.
    När jag söker i Sonos appen så är datum på alla avsnitt fram till onsdag 1 Jan 1000000000?
    Knasigt! Har du möjlighet att skicka en bild på hur detta ser ut?

    Det finns två typer av avsnitt tillgängliga. Dels sådana som är nästan sex timmar långa och motsvarar det som sänts i P3 och i P4 under de senaste 30 dagarna och dels betydligt kortare avsnitt, oftast mellan 5 och 30 minuter, från 2011 och 2012. Under den perioden undersökte vi om det fanns ett intresse från lyssnarna för "Vaken i kortformat" där avsnitten kunde ligga kvar längre. Det intresset visade sig inte vara så högt att redaktionen fortsatte att lägga tid på att klippa ned avsnitten.
    Annika Webbmaster
  • Tack, jag hann inte se Steves post innan jag ställde frågan om hur det ser ut!

    Jag ser om detta på något vis kan hjälpa oss att förstå felet bättre.
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika🙂
    Steve Foster
  • Steve: I P2 sänder programmet Notturno också från midnatt och sex timmar framåt. Får även deras avsnitt skumma datum?
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar Annika,

    Är det samma problem som ligger bakom att nattens avsnitt ocså saknas?
    . Spännande att följa fortsättningen. Lycka till!
    Fredrik
  • Är det samma problem som ligger bakom att nattens avsnitt också saknas?
    Det bör det vara, med tanke på att vi aldrig sett detta fel förr, och det sedan i torsdags märks varje natt mot vardag. Däremot vet vi ännu inte om den konstiga dateringen i Sonos-tjänsten har koppling till att ljudfiler inte kodas som de borde.

    Vi är högst förbryllade, men hoppas att frågetecknen snart rätar ut sig.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Avsnitten har nu kommit ut för efterhandslyssning, men vi befarar att samma fel kan uppstå även framöver, för vi har ännu inte hittat orsaken.
    Annika Webbmaster
  • Steve Foster
  • Tack Steve!

    Alla:
    Även dagens avsnitt av Vaken saknas, vilket på ett plan är bra, eftersom vi har involverat fler personer i felsökningen och det är bra att det finns ett avsnitt där de själva kan se att ljuden inte går att koda.

    Det felmeddelande vi får är "Fel vid kodning" och i loggarna verkar det vara ett "tidsfel", vilket kan uppstå om ljudfilens längd inte stämmer med tablåns uppgifter. Fast så vitt vi kan se stämmer allt och vi ser ingen skillnad mot förra veckan eller mot helgen, när allt fungerade.

    Men självfallet finns det någon skillnad, det gäller bara att upptäcka den!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu har vi hittat orsaken, och hoppas och tror att felet är löst mer i grunden. Det var en programvara hos oss som har en maxtak för antal ljudklipp som den hanterar per dygn. Detta tak har vi tidigare inte kommit i närheten av, så vi missade att den begränsningen fanns. (Vi lägger alltså ut fler ljudklipp idag än vad vi har gjort tidigare.)
    Annika Webbmaster
  • Bra jobbat!

    Klassiskt fel.
    Pointer out of range, Array index  out of bounds etc, vanliga fel på mjukvara när jag jobbade some programmera och på funktions / system provning på Ericsson Radio Systems.
    Steve Foster
  • Håller med. Starkt jobbat!

    Fredrik
  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Kommer datum problemen i Sonos appen på samtliga Vaken avsnitt att ordna upp sig?
    Steve
  • Det tror jag, men den felsökningen kommer inte att gå lika snabbt tyvärr, eftersom den inte påverkar lika många lyssnare.

    Överhuvudtaget ser det ut som om vi behöver se över vilken metadata som visas i Sonos-appen. Det översta avsnittet ska vara det senaste, alltså samma ordning som på hemsidan. Stämmer denna ordning med hur det ser ut i Sonos-tjänsten?

    Annika Webbmaster
  • Uppfattat.

    Jag kan bara stämmer av presentatörens namn rad för rad i din lista, och dom stämmer👍

    Aha om jag trycker och håller ned, då visa en popup lite mer avsnitt info! Senaste avsnitt visar idag, men dom efter visar ingen datum info.
    Steve
  • Hej igen!

    Steve: Utvecklarna har försökt återskapa problemet med avsnitt från "1 Jan 1000000000", men lyckas inte hitta någon vy där detta visas.

    Om felet kvarstår, så beskriv hur du gör för att komma till denna sida:


    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.