Vad är skillnaden mellan Nedladdat och Min lista?

Vad är det för skillnad på "min lista" eller "nedladdat". Går ju att lyssna på båda

Kommentarer

  • Bra fråga, som säkert flera lyssnare undrat över, utan att ha tagit sig tid att fråga!

    Fördelen med Nedladdat
    Den stora skillnaden handlar om att de nedladdade avsnitten har ljudfiler som är sparade "lokalt" på din telefon eller surfplatta, medan ljudfilerna för avsnitten i Min lista finns kvar hos oss.

    De nedladdade avsnitten kan du lyssna på även om du inte kan eller vill använda internet, till exempel ute på havet där det inte finns mobiltäckning, eller om du har ett dyrt mobilabonnemang som du inte vill använda i onödan. Om du då har laddat ned avsnitt när du har haft tillgång till wifi, kan du sedan lyssna på dessa utan att "surfpotten förbrukas".

    Fördelar med Min lista
    Ett problem med att ladda hem avsnitten är att de "tar utrymme" på telefonen och för en del telefoner finns det ganska lite lagringsutrymme. Dessa telefoner har ofta ett "extra minneskort" där man kan spara bilder, musik och annat, men vår app kan inte lagra avsnitt på minneskort, utan bara på telefonens inbyggda minne.

    De avsnitt som ligger i Min lista tar inget utrymme från telefonen, för själva ljudfilerna ligger kvar på våra servrar och strömmas till dig (på lite liknande sätt som när du lyssnar på en kanal). Den fungerar därför bara om du har uppkoppling mot internet.

    En annan fördel är att Min lista är mer flexibel. Om avsnitt har kommit i fel ordning, kan du sortera om den, vilket tyvärr inte fungerar idag med de nedladdade avsnitten.

    Nedladdade avsnitt i Min lista
    Det går att laddat hem avsnitt så att de finns under Nedladdat och därefter lägga in dem i Min lista (till exempel för att kunna sortera avsnitten). Om du då spelar upp Min lista kommer du inte att förbruka mobildata för dessa nedladdade avsnitt.

    Hoppas att jag redde ut detta mer än vad jag rörde till det för dig. Och vill du att jag förtydligar något, så fråga på. Det finns inget bra sätt att förklara saker inuti själva appen, men det går alltid att fråga oss på Sveriges Radio hur det är meningen att det ska fungera!
    Annika Webbmaster