Utrikesnyheter från ett visst land samlade

Förr kunde jag enkelt hitta nyheter från till exempel Kenya genom att välja Utrikes nyheter och sedan Afrika och Kenya. Hur ska jag göra nu? Jag hörde också tidigare i höst att det skulle komma en podd med utrikes nyheter. Jag lyssnar på Europapodden, USApodden och Mellanöstern- och Kinapodden. Jag saknar verkligen nyheter från Libanon. Har sökt på landet i sökrutan men hittar bara gammalt från 2020. Hela tiden bara nyheter från Afghanistan - kan ni inte hålla mer än ett ämne i luften samtidigt?

Kommentarer

  • Hej Mariann!

    Det du skriver om är två problem. Det ena gäller hur man hittar till alla nyheter från ett visst land, det vill säga en "webbfråga". Och eftersom detta forum är till för att ge support på våra webbtjänster, ska jag försöka beskriva detta så gott jag kan. Jag visar då hur detta görs på hemsidan i en dator. På hemsidan i mobilen ser det lite annorlunda ut, så återkom om du behöver en skräddarsydd beskrivning för mobil.

    Den andra delen av din fråga, om vi saknar förmåga att bevaka en del av omvärlden för att den hamnat i skuggan av nyhetsläget i en annan del, är på sätt och vis en betydligt viktigare fråga, men inte en fråga för mig som webbmaster att försöka besvara. Där hänvisar jag till Ekots utrikesredaktion:
    Kontakta utrikesredaktionen

    Hoppas att du har förståelse för det!

    Nåväl, det går fortfarande att hitta rapporteringen om exempelvis Kenya på det vis du beskriver.

    1. Gå till Utrikesnyheternas sida
    2. Klicka på pilen till höger om Afrika, för att fälla ut de underliggande grupperna (samlingssidorna för de olika länderna), se bild:

    3. Välj Kenya, så kommer du hit:
      Ekots samlingssida om Kenya
    När det gäller rapporteringen från Libanon, så hittar du den här:
    Ekots samlingssida om Libanon

    Hör av dig om du inte får det att fungera.
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Jag har pratat med webbutvecklarna och rekommenderat att de länder som ligger under exempelvis Afrika ska "fällas ut" oavsett om vi klickat på texten (som numera är en länk till respektive världsdels samlingssida) eller på utfällningspilen.

    Jag hoppas att du (och kollegerna som kodar vår hemsida!) förstår hur jag menar.

    Annika Webbmaster
  • Jag saknar fortfarande datum för när nyheten är publicerad. Inte helt oviktigt att få veta om det är förra veckan eller för ett halvår sedan.
  • Om du går in på den enskilda nyheten (klicka på bilden eller texten), så syns detta.

    Exemplet Libanon-sidan där jag klickar på något av det gulmarkerade:

    Då kommer jag till just denna nyhet, där publiceringstid, här 10 september, framgår:
    https://sverigesradio.se/artikel/13-manader-efter-explosionen-ny-regering-bildad-i-libanon

    Jag håller med om att det vore bra att detta stod med redan på samlingssidan. För de länder vi rapporterar från mer sällan, kan annars en jordbävning som inträffade i fjol eller ett terrordåd för tre år sedan ligga så högt upp att vi som besöker sidan får ett felaktigt intryck och det är ju olyckligt må många vis.

    Jag kontaktar de kolleger som jag hoppas kan påverka detta och hör hur de har resonerat - för frågan vet jag att vi har haft uppe tidigare.

    Tack för att du tar dig tid att ringa in förbättringsområden!

    Annika Webbmaster