Uppspelningen stannar i Android-appen

När jag lyssnar på t.ex. Sommarprat eller P3-dokumentär via appen pausas uppspelningen efter en stund. Det verkar inte ha att göra med om skärmen släcks eftersom det sker med olika intervaller och inte heller med täckningen eftersom jag med samma anslutning kan lyssna på poddar på ex. Spotify utan avbrott. Det brukar hjälpa att låsa upp skärmen och trycka på play i appen men det är störande att behöva göra det stup i kvarten.

Kommentarer

  • Hej Alexia!

    Se om du kan göra så här:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> se till att vår app inte är optimerad

    Det brukar hjälpa, men om det inte gick att följa eller inte påverkar felet, så återkom och berätta vad du har för mobil, så skräddarsyr jag beskrivningen efter den modellen!
    Annika Webbmaster
  • Det hjälpte! Tack för bra svar!
  • Hej!
    Jag har samma problem i en Samsung Galaxy A50. Avbrotten uppträder efter ca 5-6 minuter. Jag lyssnar via wifi och appen är inte optimerad.
  • Ok, förstår. Jag tänker att vi ska testa oss fram för att försöka lista ut var felet ligger. Har du möjlighet att lyssna på ett program med telefonens mobildata istället för wifi och se om du upplever någon skillnad?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack! Nu har jag testat utan wifi men problemet kvarstod. Då provade jag att koppla bort VPN tillfälligt och då fungerar det utan avbrott. Har registrerat vårt wifi som "betrott" men det räcker tydligen inte.

    Är beroende av att lyssna på P1!🙂
  • Hej igen Leif!

    Det är vi som ska tacka dig! Att du listade ut att ditt VPN möjligen kan vara boven i dramat ger oss viktig information som vi kommer att ha användning av i liknande ärenden. Så tack för det. Och återkom gärna om du skulle uppleva fortsatta problem med avbrott, trots bortkopplingen av VPN.

    Trevlig helg!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!!
    Då jag lyssnar på srp4 så har man delat upp sändningen i kortare intervaller. Där verkar det ofta bli att sändningen stoppas av någon anledning. Jag kör en Android s10. Utan batterioptimering på appen. Inget vpn. Provat både mobildata samt wifi.
  • Hej Kennet!

    Hur länge har appen betett sig så? Har du lagt märke till om samma problem uppstår om du lyssnar på någon annan kanal än P4?

    Tack för att du var tydlig med vilken androidversion du har och övriga inställningar i telefonen. Stämmer det att telefonen är en Samsung S10? Sista frågan, jag tolkar det du skriver som att problemet uppstår vid direktlyssning, stöter du på samma fel när du lyssnar på inspelade program?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ja det är samsung. Det är nog mest vid direkt uppspelning. Har tyvärr inte lyckats förstå varför den gör så. Jobbar själv som utvecklare. Har vpn installerat men har testat med det påslaget även avslaget.
  • Förstår. Har du upptäckt något mönster i avbrotten, eller upplever du att detta alltid sker oavsett om du lyssnar i hemmet eller till exempel är ute och går? Batterioptimering är ofta boven i dramat vid avbrott i Android, har du möjlighet att dubbelkolla så att optimeringen inte av misstag slagits på?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej. Jag har samma problem, uppspelningen gör avbrott efter ca 20 min vid roaming. Jag har följt anvisningen ovan btr batteriet men det hjälpte inte. Detta är en helt ny Samsung telefon. På min 6 år gamla Samsung uppstod aldrig problemet. Obs andra poddar fungerar utmärkt. Hälsningar Titti
  • Det finns fler funktioner som på olika vis kan göra så att en app inte har möjlighet att fungera i bakgrunden.

    Batteriet: Avoptimera. Och avoptimera igen ...
    Den absolut vanligaste har med batteriinställningar att göra, och att "av-optimera" är därför det första tips vi ger. Denna inställning kan dessutom "hoppa ur" så att en app där ni har ställt in att den ska skyddas från optimering plötsligt är optimerad efter en automatisk uppdatering av mobilen. Att vi tjatar lite extra om att kolla upp att appen inte är optimerad beror på att vi så ofta ser att detta är problemet.

    VPN
    Som Leif konstaterat högre upp i tråden, kan även VPN-tjänster ge problem. Där kanske det finns någon inställning att göra för att minska problemet, något vi inte har haft möjlighet att undersöka fullt ut ännu.

    Övriga inställningar på nyare Samsung
    Samsung är ökända för sina aggressiva sätt att stänga ned appar i bakgrunden:
    mobil.se: Samsung sämst på att hantera appar som körs i bakgrunden

    Den artikelns viktigaste tips för att skydda en app är det vi redan tjatat om, alltså att stänga av optimeringen. De tipsar även om denna sida:
    Samsung: Don't kill my app!

    Där finns det en hel uppsjö av inställningar att se över, men det är så många inställningar att det är svårt för vanliga Samsung-användare att bedöma vilka som är viktigast. Här har jag därför sållat fram ett par Samsung-inställningar som jag tror är viktiga vid detta problem:
    Gå in på telefonens inställningar-> appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri, se sedan till att tillåt bakgrundsaktivitet är aktiverat.
    Gå sedan tillbaka ett steg i menyn -> Mobildata. Se sedan till att användning av bakgrundsdata är aktiverat.
    Det ska även finnas ytterligare ett alternativ, typ tillåt bakgrundsdata trots att datasparare är aktiverad som kan spela in!

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen. Nu har jag prövat allt som föreslås ovan. Min nya Galaxy A53 5G har tom en app som heter appar där man kan ändra batteriet till "inga begränsningar" vilket jag gjort. Liksom förstås i SR play appen. Nu stängs appen av ännu oftare än tidigare, var 10:e minut och det är ingen skillnad på wifi eller roaming. Någonstans i tråden står att Samsung är känd för att krångla. Men min fråga blir istället: hur är det med SR play och streamingfunktionen. Andra poddradio t.ex Värdet och Spotify funkar utmärkt.
    Jag skulle vara mycket tacksam för hjälp med problemet. Gärna på just denna telefontyp!? Jag lyssnar enormt mycket på SR play, älskar utbudet!
    Tack på förhand
    Titti
  • Hej Titti!

    Det här ska vi få ordning på! Vi får testa oss fram helt enkelt, jag kommer behöva ställa en del frågor men på ett eller annat sätt ska vi lösa problemen med avbrotten.

    Du nämnde att du redan justerat inställningen för batterioptimeringen och sett till så att appen inte är optimerad. Den andra punkten som min kollega nämnde i sitt tidigare svar, VPN-tjänster, du är säker på att du inte har någon VPN-app nedladdad och aktiverad?

    Din andra fråga där du nämner streaming, är det likadant där, att du upplever avbrott i streamingen?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tog slutligen bort en produkt / app från Telenor som heter "surfa säkert" Nu funkar streamingen
    Titti
  • Hej igen Titti!

    Skönt att du lyckades hitta och lösa problemet! Vi uppskattar dessutom att du återkopplade och förklarade vad det var som ställde till bekymmer, det kommer vi ha nytta av i kommande felsökningar med andra lyssnare. Tack!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!
    Har lyssnat lite mer nu. Det kan vara så här. Om du lyssnar på en direktsändning och hamnar lite efter direktsändningen. Alltså man släpar efter nån minut eller så. Då när "avsnittet" byter till exempelvis nyheterna. Då verkar min uppspelning avbrytas. Om jag ligger i fas med direktsändningen så verkar det fungera.
  •  Om du lyssnar på en direktsändning och hamnar lite efter direktsändningen /.../ verkar min uppspelning avbrytas. Om jag ligger i fas med direktsändningen så verkar det fungera.
    Tack, det mönstret känner jag inte igen sedan tidigare. Vi behöver fundera lite över vad det skulle kunna bero på.

    En sak som är värd att kolla upp, är appens notisinställningar. Gå in i telefonens inställningar och välj Appar -> Sveriges Radio Play. Se till att notisen för Spelare är påslagen och se om detta påverkar hur appen fungerar i bakgrunden.

    (OBS att du inte behöver ha pushnotiser eller någon annan notis vald, förutom "huvudreglaget" Aviseringar som gör att appen får visa notiser och just Spelarnotisen.)

    Annika Webbmaster
  • Titti:
    Telenors Surfa säkert är ett VPN, och den felsökning som görs här, Avbrott i Play-appen relaterade till VPN, gäller även ditt problem.

    Det verkar som om kombinationen av (nyare?) Samsung och VPN ger problem. Vi försöker ta reda på varför:
    1. Hade du tjänsten Säker surf även på din förra Samsung-lur?
    2. Var det problem med appen både när du lyssnade direkt på en kanal och när du lyssnade på avsnitt i efterhand?
    Tack på förhand för hjälp!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika.
    Jag inte " surfa säkert" på min tidigare telefon. Lyssnade endast på streamat material.
    Nämnas kan att " surfa säkert" även innebar att jag inte fick igång min webbaserade högtalare "Naim" med appen i min nya Samsung. Jag var tvungen att eliminer den appen först. Jag har även kontaktat Telenor om att deras produkt medför problem.
    Hälsningar
    Titti
  • Då förstår jag att du prioriterade ned Surfa säkert.

    Eventuellt har jag hittat en inställning som behöver ändras för de appar som blockeras av Surfa säkert och liknande VPN-tjänster, vilket jag skrivit om i den forumtråd som har rubriken Avbrott i Play-appen relaterade till VPN.

    Om andra lyssnare bekräftar att detta hjälper, så återkommer jag med närmare beskrivning på vilka inställningar det är. Om du vill kan du i så fall testa själv eller återkoppla till Telenor, så att de kan hjälpa andra med detta problem!

    Det verkar inte vara svårt att ställa in, men det är tydligt att det är svårt att hitta till, eftersom ni är många som inte hittat dit.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Ja upplever liknande problem med appen, den stannar, hackar och beter sig efter 2-5 min. lyssning. Så fort jag låser upp telefonen och ger appen fokus igen så går allt bra igen.

    Jag har läst lite här och försökt med det mesta hittills, jag har kollar batterioptimering och stängt av detta, jag använder inte VPN (endast bit defender antivirus men inte deras vpn tjänst) men trots detta så strular det både med nerladdade poddar och livesändningar

    Det ser ut som buffringen/laddningen har fastnat precis när man öppnar upp appen igen och ibland får jag fram laddcirkeln någon sekund innan den hoppar fram i spelningen.
  • Hej Niklas!

    Tråkigt att även du har problem. Förutom att se till att appen inte är batterioptimerad, finns det inställningar som egentligen inte ingår i Android, som en del mobiltillverkare själva har lagt till, exempelvis i Samsung och i Huawei. Berätta vad du har för mobil, så tipsar vi de inställningar som kan påverka en apps möjligheter att fungera i bakgrunden hos just dig!
    jag använder inte VPN (endast bit defender antivirus men inte deras vpn tjänst)
    Har du testat att antingen tillfälligt stänga ned bitdefender antivirus (eller lägga in Sveriges Radio Play i en lista över appar som är betrodda - om det finns en sådan), så att vi kan utesluta att detta påverkar problemet? Eller är det svårt att stänga ned?

    Fler frågor:
    • Är det likadant över wifi och mobilnätet?
    • Blir det avbrott oavsett om du lyssnar direkt på en kanal eller på program i efterhand?
    • Minns du när felet började?
    • (Och, som sagt: Vad är det för mobil?)
    Återkom och svara på det du kan, så försöker vi hitta en mer skräddarsydd lösning!
    Annika Webbmaster
  • Hallå, Jag har en samsung note 8 (Modellnummer: SM-N950F) och det har fungerat utan problem tidigare, det var nu i maj problemet uppkom.

    Jag skulle testa nu hemma med wifi och se om det gav någon skillnad, men just precis nu så har jag inga problem alls längre.. Jag brukar för det mesta lyssna via bluetooth på en radio i lastbilen. Men det har varit strul hemma förut också, jag kan återkomma nästa vecka och se om det fortsätter fungera utan problem eller ej!

    Men för att svara på frågorna, det var strul med både direktlyssning via kanal och i efterhand på poddar tex.
    Det kunde bli ett uppehåll på någon minut ibland och sen kom det igång av sig självt igen, eller så låste jag upp telefonen och öppnade appen och då kom det igång direkt igen, det såg liksom ut som den hade fastnat i laddningen/buffering.

    Tack för svaret och vi får se om problemet återkommer, jag hör av mig isåfall!
  • Tack, bra att du inte får problem nu, men jag håller med om att det inte innebär att faran är över.
    Jag har en samsung note 8 (Modellnummer: SM-N950F och serienummer: R58JA42DCKJ)
    Då är det troligen Android 9 du har, vilket förenklar felsökningen. Kolla gärna för säkerhets skull:
    1. Öppna appen Inställningar på telefonen eller surfplattan
    2. Tryck på System långt ned på skärmen
    3. Välj Systemuppdatering för att se Android-versionen
    Några problem vi ser verkar hänga ihop med nya batterisparande funktioner i Android 12, och sådana felkällor vill jag kunna utesluta hos dig!
    det har fungerat utan problem tidigare, det var nu i maj problemet uppkom
    Då beror problemet nog antingen på en uppdatering som vi har gjort (men då borde vi ha fått in fler felrapporter nu i maj) och det felsöker vi i så fall, eller på någon av de data- och batterisparande funktioner som funnits i Samsung-mobiler sedan länge. De inställningarna har vi (mest jag, som arbetat länge på supporten) rätt bra koll på vid det här laget.

    Hör av dig ifall avbrotten återkommer.
    Annika Webbmaster