LÖST: Seg Iphone-app (fryser av och till)
Hej,
Uppdaterade min iPhone SE2 till 16.3 och efter det har SR-appen 22.12.11 (21111:1) blivit konstig.
Ibland fryser appen i 20-30 sekunder och efter det kommer uppspelningen igång. Om man klickar på någon man vill lyssna på och det inte kommer igång så kan man heller inte stoppa uppspelningen. Jobbigast är om det ringer när appen bråkar då kan man svara och efter en stund så börjat programmet att spelas upp samtidigt som telefonsamtalet är uppkopplat och då är det jobbigt att stänga av radion samtidigt som man pratar i telefon.
Jag har anmält buggen till Apple, men jag gissar att de kommer att säga att det är upp till apptillverkarna att anpassa apparna till det nya operativsystemet...
Hälsningar,
//Jonas
Uppdaterade min iPhone SE2 till 16.3 och efter det har SR-appen 22.12.11 (21111:1) blivit konstig.
Ibland fryser appen i 20-30 sekunder och efter det kommer uppspelningen igång. Om man klickar på någon man vill lyssna på och det inte kommer igång så kan man heller inte stoppa uppspelningen. Jobbigast är om det ringer när appen bråkar då kan man svara och efter en stund så börjat programmet att spelas upp samtidigt som telefonsamtalet är uppkopplat och då är det jobbigt att stänga av radion samtidigt som man pratar i telefon.
Jag har anmält buggen till Apple, men jag gissar att de kommer att säga att det är upp till apptillverkarna att anpassa apparna till det nya operativsystemet...
Hälsningar,
//Jonas
Följ inlägget
0
följare
Kvarstår detta fortfarande? Jag har vid tidigare uppdateringar av Ios sett att appar blir segare en period, vilket verkar bero på att det är flera olika delar av mobilen som behöver hämta ny data i bakgrunden, men den typen av seghet brukar släppa efter någon dag.
Tråkigt att även du har problem. Har även du råkat ut för just denna del av Jonas felbeskrivning? Att appen spelar upp ljud samtidigt som man pratar i telefon är nämligen ett väldigt ovanligt fel som jag inte kan påminna mig att jag har stött på under de senaste åren! Om även du har fått detta fel, vill vi veta det.
Jonas: Hur går det?
Uppdaterade nu till IOS 16.3. Problemet kvarstår.
Det låter som om något i appen gör den extra seg, typ att det pågår en process i den som inte fungerar men heller inte avbryts, så att appen försöker "utföra ett kommando", utan resultat.
Tvingande omstart
En sak som möjligen kan hjälpa och som är enkel att testa och helt ofarlig, är den "tvingande omstart" som beskrivs här:
Tvinga iPhone att starta om
Vid en sådan omstart sker lite andra saker än när ni startar om mobilen på vanligt vis. Bland annat avbryts felaktiga bakgrundsprocesser mer tvärt, vilket kan göra underverk när en app inte funkar korrekt.
Installera om appen?
Om inte den manövern hjälper, så rekommenderar jag att ni avinstallerar appen och laddar hem den på nytt. Då förlorar ni nedladdade avsnitt och en del annat, men förhoppningsvis löser det problemet!
Om ni inte vill ominstallera appen, eller en ominstallation inte hjälper, så återkom. Berätta i så fall:
- om det är skillnad i hur problemet visar sig mellan ifall ni är på wifi eller mobilnätet
- om appen är seg redan när den startar, eller om det är först när ni startar ett ljud det blir problem
- vad ni har försökt starta för ljud när felet märks (nyhetslista, avsnitt av ett nedladdat program, avsnitt som inte är nedladdat, en kanal ...?)
Tills felet är löst, kan ni lyssna från vår hemsida sverigesradio.se som jag hoppas inte ger er samma problem!Felet kvarstår fortfarande.
Tvingad avstängning fungerar oftast, men den startar då upp med det avsnitt som jag lyssnade på innan den hängde sig. Väntar men så kommer den alltid igång, men som sagt det kan ta 20-30 sekunder.
Minnesbrist är det inte eftersom jag har 128GB.
Ominstallation undviker jag gärna eftersom det inte finns någon funktion att logga in och inställningar i SR-appen och därmed spara min lista, mina lyssnade avsnitt mm. Det blir väldigt bökigt att leta upp allt man följer och börja om.
Hälsningar,
//Jonas
Denna gången stängde appen av sig själv när den hängt sig. Jag behövde alltså inte tvångsavsluta appen, det gjorde den själv.
Det måste vara något Apple ändrat i i OS:et som gör att något inte fungerar.
En sak till, det vore bra om man kunde skapa ett konto så att man kan spara inställningar där och kan ominstallera utan att tappa data.
Hälsningar,
//Jonas
Som bonus: Sen ett par, tre månader tillbaka upplever jag dels att appen har svårt att återuppta från där jag slutade om jag pausat en stund. Rent grafiskt ser det ut som att den spelar, men får inget ljud förrän jag gjort en ”hård” omstart av appen, men får så leta upp var i sändningen jag var. Samma sak händer när jag lyssnar live och i efterhand.
Hej Sofia och hej igen, Jonas och Eva!
En intressant iakttagelse! Detta test, där vi ger tre olika versioner av listor med avsnitt från ett program, kan dock inte påverka problemet för Jonas och Evas del. Vi drog igång testet i version 23.1.3 som vi började rulla ut den 30 januari. Jonas skrev att felet fanns i version 22.12.11 och Eva hade den 31 januari haft problem i ett par veckor.Sofia: trist att även du drabbats, men bra att få ytterligare en beskrivning av problemet.
Olika utseende på programmens arkiv
De tre varianter vi testar ser för övrigt ut så här:
Att felet endast visar sig på en av dina två enheter kan bli väldigt viktigt för vår felsökning, för någon form av skillnad bör det finnas! Det kanske är slumpen, typ att du i en av telefonerna har med ett avsnitt i din Min lista som ger problem. Den typen av skillnader kan i så fall vara svåra att se och förstå.
Det kan annars vara någon helt annan skillnad i appens inställningar som egentligen inte ska medföra några som helst problem, till exempel att du har valt väderstation i den ena men inte har gjort så i den andra. Det kan också vara kopplat till olika förutsättningar för telefonen att hämta data. Om den ena av telefonerna är en företagstelefon där du är uppkopplad via ett VPN, så kan den skillnaden vara relevant.
Jag återkommer till detta med potentiella skillnader mellan dina två mobiler när jag tänkt till lite mer!
Tvingande omstarten i repris
Jag är osäker på om ni har testat den där tvingande omstarten av själva telefonen (inte av appen alltså) som jag rekommenderade. Alltså så här:
- Tryck snabbt på knappen för volym upp
- Tryck snabbt på knappen för volym ned
- Håll in sidoknappen länge, tills Apple-äpplet dyker upp
- Släpp sidoknappen
Möjlighet att backa upp?Bra att ni var tydliga med att en ominstallation verkligen inte känns som en bra lösning - och att ni dessutom berättade varför!
Detta är något som vi håller på att kika på och gärna får återkoppling kring! Det finns ett par saker som kan vara relevanta att spara och kunna synka över från en mobil till en annan:
- Min lista
- Program du följer
- Lyssningshistorik
- Nedladdningar (inte aktuellt av juridiska skäl, tror jag, då vi erbjuder nedladdning av avsnitt med musik och annat skyddat innehåll som måste "stanna inom appen")
- Inställningar
De kolleger som började kika på den här funktionen i början av januari tänkte då att Min lista och Favoritprogram var det viktigaste, men av era beskrivningar att döma är Lyssningshistorik mycket viktig, vilket jag absolut ser till att vi tänker på!En sak som ni gärna får testa nästa gång felet visar sig, är att, istället för att starta om appen, trycka på en av de fyrkantiga kanalknapparna ("sockerbitarna") högt uppe på appens startsida som startar direktströmmen av en kanal. Om appen då "släpper greppet" om det avsnitt som har hängt sig, blir det en snabbare väg vidare än att starta om appen.
Jag har för övrigt bytt rubrik här, eftersom den koppling som du, Jonas, såg mellan Ios 16.3 nog var en slum. Problemet med vår app kom samtidigt som du uppdaterade, men verkar inte relaterat. Jag vill nämligen gärna få in fler beskrivningar från andra drabbade lyssnare. Eftersom felet uppenbarligen drabbar många - men långt ifrån alla - lyssnare, vill vi hitta gemensamma nämnare.
Det enda man kan göra är att antingen vänta eller att tvångsavsluta appen.
//Jonas
Det jag vill spara är precis som du nämner:
1. Min lista
2. Historik av vad jag lyssnat på, så jag inte behöver lyssna igen om jag inte absolut vill det.
3. Program jag följer
4. Inställningar
Gillar verkligen funktionen att kunna starta en "spellista" och appen tuggar igenom allt jag sparat i min lista eller laddat ned! Skulle vilja kunna välja välja mellan äldst först eller nyast först.
//Jonas
Christian har samma problem som ni med en segare app än vanligt: Han har även ett annat problem: Är detta något ni andra känner igen?
Problemet kom innan iOS. Uppdaterade och trodde att det skulle lösa problemet, men icke.
Inte så mycket nytt att tillägga.
Funktionen med spelkö går att bocka bort under Min sida -> kugghjulet för inställningar uppe till höger -> reglaget vid Automatisk uppspelning, som hos er är påslagen (grön).
Om appen alltid trilskas i skarven mellan två avsnitt (eller mellan två nyhetsinslag) i en spellista, är det troligen bättre att tillfälligt bocka ur den automatiska spelkön (grått reglage). Det är ju enklare att starta nästa avsnitt/nyhet manuellt än att ideligen behöva starta om hela appen!
Sen vet jag inte om det hjälper att bocka ur denna automatiska uppspelning. Kanske blir det samma fel även vid en manuell övergång från ett ljud till nästa? Men det är åtminstone värt att testa!
Att felet tycks ha samband med Apple-versionen betyder inte att felet ligger hos Apple. Det kan vara något i vår app som inte är helt rätt kodat, men där det inte uppstår problem i lägre versioner av Ios. (Oavsett var felet finns, så ligger det självfallet i vårt intresse att förstå och försöka lösa problemet!)
Har testat den nya funktionen med sekvensuppspelning och då hänger sig inte appen mellan de automatiska uppspelningarna. Känns som att det är vid interaktion med userinterfacet som det händer.
//Jonas
//Jonas
Jag har samma problem. Både appen och program som spelas upp via Spotify. Men inte musik på Spotify
Uppdaterat sr-appen utan bättre resulat. Ska prova ta bort och installera om. Även störigt att "playpilen" inte ändrad när spelaren går (så att det istället blir klickbara pausstreck).
Har testat lite till och kan konstatera att om jag kommit så långt att programmet redan "är i spelaren" så hakar det inte upp sig. Det verkar bara haka upp sig om man väljer ett nytt program antingen genom att välja det i en lista eller en meny. om det väl är i spelaren kan man starta, stoppa, spola fram och tillbaka utan problem.
Lite söndagskul...
//Jonas
Sen jag stängde av automatisk uppspelning upplever jag inte längre fördröjning och att appen hänger sig i övergången mellan avsnitt/program/liveradio. Funkar för nu, men jag gillar den funktionen, så ni får gärna meddela när det är löst
/Sofia
Självfallet kommer vi att uppdatera er om hur detta utvecklas. Tack för hjälpen så här långt!
Det kommer en fix för detta i nästa release. Vi har nyss börjat rulla ut version 23.2.2, som många av er ännu inte har fått. I den versionen, är felet inte åtgärdat, men det kommer alltså i versionen därefter!
Skönt!
Nu har jag uppdaterat till version 23.2.3 där detta fel ska vara åtgärdat!
Om den inte har kommit till er ännu, så kan ni gå till AppStore och uppdatera manuellt:
//Jonas
Jonas har tyvärr drabbats av ett helt annat problem i den nya versionen av appen:
Var är länken till mina favoritprogram?
En del av appen laddas inte som den ska hos ett par lyssnare, vilket gör att länken till alla program de följer saknas (men de nya avsnitten från program de följer syns som vanligt). Vi felsöker och har bromsat utrullningen av den nya versionen, så att det nu bara blir lyssnare som uppdaterar manuellt som får den nya.
För er som har stora problem med att appen blir seg och låser sig, så tror jag att det är värt att uppdatera manuellt, trots risken att det då dyker upp en helt ny bugg! För en del lyssnare ställer denna nya bugg inte till med några problem alls, eftersom det inte är alla lyssnare som går den vägen till sina favoritprogram.
SR 23.2.3
iOS 16.3.1
iPhone SE (2020)
Spelar i bakgrunden från ”Nedladdat” listan där jag har 340 avsnitt…
Helt plötsligt efter ca 20 minuter slutar ljudet (ej mellan avsnitt) och öppnar jag appen startar den om.
https://kundo.se/org/teknisk-support/d/appen-for-ios/
Vi fortsätter felsökningen!
Jag uppdaterade sr appen igår och jag har också fortfarande problem. Appen kraschar flera gånger per dag och hänger sig vid byte av program vid lyssning.
Problem kvarstår, i synnerhet med nedladdade avsnitt. Detta med hörlurarna var ju extra illa!
Ett tips är att vår hemsida sverigesradio.se fungerar bra på mobilen, och att alla avsnitt och kanaler går att lyssna på den vägen, vilket kan vara ett bra alternativ medan det är problem med appen.
Strukturen är relativt lik appens, men om det är något ni inte hittar på hemsidan, så fråga!
Gränssnittet kan låsa sig helt i många sekunder, inte bara vid uppspelning. Oftast startar jag om appen istället för att vänta. Det har också hänt många gånger att jag tagit bort en nedladdning, men eftersom att gränssnittet inte svarat så trycker jag igen, och efter en stund ser jag att appen börjar ladda ner avsnittet igen.
Det verkar som att appen drar mer batteri än förut, men det är svårt att mäta på ett objektivt sätt. Det kan ju också vara så att jag inte sett tidigare att SR-appen ligger i topp i listan av förbrukare (just nu 55% av min förbrukning med bakgrundsaktivitet).
Iphone 11 pro, ios 16.1.1, SR 23.2.3. Haft problem i flera veckor (uppdaterade SR-appen i förra veckan för att problemen skulle vara lösta, men antecknade inte vilken version jag hade tidigare). Automatisk uppspelning avstängt sedan länge.
SR Play: 8 min på skärm, 51 min bakgrund, 53% av förbrukningen
Telefon: 1 tim 12 min på skärm, 17% av förbrukningen
SR drar betydligt mer batteri än att prata i telefon, och då var skärmen aktiv hela tiden när jag pratade i telefon.
Jag påminner om att det går att lyssna på alla avsnitt, nyhetslistor och från vår hemsida sverigesradio.se, som bör fungera bättre i Iphone än appen just nu (med undantag för att vissa app-funktioner saknas på hemsidan). Fråga gärna om ni inte hittar innehåll eller funktioner på hemsidan, så hjälper jag er att använda den!
Jag är imponerad över hur bra ni är på att rapportera relevanta iakttagelse. Att spelaren på låsskärmen försvinner när appen tystnar och att det även drabbar nedladdade program, tycker jag tyder på att appen inte kan hållas i liv i bakgrunden.
Den höga batteriförbrukningen i bakgrunden kan vara relaterad till detta. I vår Android-app har det förekommit väldigt hög batteriförbrukning om appen "varit batteri-optimerad" (har haft begränsningar i hur den får jobba i bakgrunden). Då fungerade uppspelningen utan anmärkning, men det är som om appen behövde "väckas till liv" nu och då, vilket medförde mycket hög batteriförbrukning. Kanske är det en liknande mekanism här (med skillnaden att appen inte lyckas hålla sig vid liv i mer än 20 minuter)?
Det vore intressant att se om avbrott och batteriförbrukning minskar om appen tillåts spela i förgrunden, det vill säga med appen framme på skärmen. (Det är ju inget som fungerar i praktiken i längden. Låsskärmen finns där av en anledning och appen ska självfallet fungera även medan ni samtidigt läser e-post eller tittar på foton.)
Sofia: Tråkigt att båda telefonerna nu har problemet, men bra att du berättade det för oss!
Jag har inte haft problem med någon annan app som jag lagt märke till.
Nu är version 23.2.5 på väg ut och i den ingår buggfixar, men, det kan återstå vissa problem även i denna version. Utvecklarna hälsar nämligen att de: En lyssnare som har uppdaterat till den senaste versionen är Håkan här, som skriver: Jag håller tummarna för att ni märker samma förbättring som Håkan! Högre upp i tråden, den 15 februari, skrev jag hur ni manuellt uppdaterar en app om ni tillhör den andel som ännu inte har fått den automatiskt.
Trevlig helg!