Bilradio: Avbrott för nyheter sker inte exakt när nyheter sänds

Radion våra senaste bilar bryter in med nyheter, trafikmeddelanden osv.
Dock är precisionen lite sådär: oftast slutar avbrotten för tidigt innan nyhetssändningen är färdig.
Trafikmeddelandeavbrott kommer inte alltför sällan utan just meddelande.
Tycks vara samma fenomen oavsett var vi befinner oss i Sverige.

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Jag har kontaktat Trafikredaktionen för att försöka få klarhet i problemet som du upplever. Så fort jag hör från dem så kommer jag att återkoppla till dig i ärendet.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Så bra, men det gäller alltså också nyhets-sändningar som bryts innan de är färdiga, ofta missar man så att säga vädret och vad som sades precis innan dess.
  • Hej igen!

    Tack för förtydligande. Och detta sker enbart vid lyssning i bil, om jag förstår dig rätt?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen Anders!

    Jag har nu mottagit ett svar från biträdande chef på Trafikredaktionen, han skriver:

    Det finns två olika funktioner i bilradion som bryter för trafik, och Sveriges Radio använder inte båda fullt ut:
    • TA-funktionen som de flesta bilägare har aktiverad i sin radio gör att man får trafikmeddelanden när vi på Trafikredaktionen aktiverar funktionen via RDS-systemet som styr en del funktioner i FM-radio, oavsett vad man lyssnar på. Vi använder funktionen vid plötsliga händelser som olyckor, hinder på vägen etc och sänder då oftast med vår karaktäristiska ”tuta”, dvs vår jingel. I många radioapparater är en förutsättning för att få Sveriges Radios TA-flaggade meddelanden att man först lyssnar på en SR-kanal innan man t ex övergått till Bluetooth eller annan ljudkälla. I de fallen missar man informationen om man har eller har haft en privatkanal aktiverad.
    • EON funktionen i bilradion gör att man i förväg kan välja att radion spelar nyheter, sport eller trafik när sådana program sänds. Den funktionen styrs också av RDS, men är inlagd i förväg via tablå-informationen. Och här använder inte alltid SR funktionen på rätt sätt. Några lokala kanaler har lagt in RDS-kod för nyheter och för trafik, men håller inte tiderna exakt i sändning. Det kan innebära att början eller slutet av ett trafikmeddelande, eller annat programavsnitt, inte hörs .

    Några lokala kanaler har lagt in RDS-kod för nyheter och för trafik, men håller inte tiderna exakt i sändning. Det kan innebära att början eller slutet av ett trafikmeddelande, eller annat programavsnitt, inte hörs .
    Jag tror möjligen att det kan vara här skon klämmer. Brukar du uppleva detta problem när du lyssnar på någon specifik kanal eller upplever du att sändningar bryts oavsett vilken kanal du lyssnar på?

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)