Transkribering av Sommarprogram

Hej!
Hur hittar jag transkriberingen av sommarprogrammen?

Kommentarer

  • Hej Tilda!

    De finns på "avsnitts-sidan" för respektive sommarpratare (men jag tror tyvärr att alla avsnitt inte finns i textversion). Jag beskriver ett sätt att hitta avsnitten, men det går också att nå dem från exempelvis sökrutan på vår hemsida eller från P1:s tablå.

    Hitta avsnitt från Sommar & Vinter i P1
    I mitt exempel väljer jag gårdagens avsnitt med Karin Bodin.

    Gå till listan med avsnitt via länken Senaste avsnitt (gulmarkerad), hos Sommar & Vinter i P1 och bläddra ned till önskat avsnitt (eller leta upp rätt dag med den kalender jag gulmarkerat). Klicka sedan på den text eller bild som hör till detta avsnitt (också gulmarkerad):

    Då kommer du till en sida med en större bild på sommarvärden och med information om just detta avsnitt. Nedanför listan med den musik som spelats, finns relaterat innehåll, och det är där en länk till textversionen finns!

    Här är länken direkt till textversionen av detta avsnitt:
    https://sverigesradio.se/artikel/karin-bodins-sommarprat-i-text

     Jag tipsar kollegerna som arbetar med Sommar & Vinter i P1 om de kan skapa en samlingssida där det går att hitta textversionerna från alla avsnitt där sådan finns, så att det blir enklare att se vilka avsnitt som är aktuella. (Av de fyra avsnitt som hittills sänts i år verkar det finnas en textversion av tre, medan Niklas Strömstedts program tyvärr inte finns transkriberat.)

    Annika Webbmaster
  • Tack för svaret. En samlingssida vore toppen!
  • Hej, det är ju helt omöjligt att hitta transkriberingen till nyare sommaravsnitt. Har ni redan slutat? 🙁
  • Hej igen!

    Tilda:
    Det kommer ingen samlingssida och en av anledningarna till detta är att det är första året vi testar transkribering i lite större skala och vill kunna utvärdera om det exempelvis har effekter på hur många som lyssnar på avsnitt som finns transkriberade jämfört med andra avsnitt - utan att vi gör andra förändringar (som att lyfta fram att texterna finns där).

    Gunilla:
    Vi har inte slutat, men som sagt är det inte alla avsnitt som finns i textversion. Jag har kikat "bakvägen" i våra system, och ser att det hittills under juli bör finnas textversion på dessa avsnitt:
    • Ingrid Carlberg, 1/7
    • Mikael Dolsten, 4/7
    • Fredrik Steen, 5/7
    • Anna Kinberg Batra, 6/7
    • Peter Sjölund, 7/7
    • Sven-Göran Eriksson, 10/7
    • Nadim Ghazale, 12/7
    • Agneta Sjödin, 13/7
    • Mats Jonsson, idag 15/7
    Om det är någon av dessa sommarvärdar du inte kan hitta texten till, så hör av dig!

    Båda:
    Om ni har frågor eller synpunkter på svårigheterna att hitta till textversionen, så kontakta redaktionen på adress sommar@sverigesradio.se
    Annika Webbmaster