Tillgänglighet - Större klickyta önskas för minimera spelare-knappen

Jag är synskadad och ser inte knappen för att minimera spelaren i appen. Istället använder jag VoiceOver för att höra när jag hittar knappen.
En sak jag har tänkt på läng är att knappen är lite svår att hitta även om jag vet ungefär var den är.
Skulle det gå att göra knappen aningen större så hade det hjälpt otroligt mycket. Tror att det skulle räcka att gör den aningen större för att förbättra detta.

Kommentarer

  • Tack!

    Jag framför detta förslag till de kolleger som arbetar med appen.

    En större klickyta är troligen bra även för seende.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag sammanställer olika förbättringsförslag som vi ska ta upp med de kolleger som ansvarar för appens "form och funktion" (eller UX, som det kallas i app-sammanhang). Större klickyta för denna knapp är ett av förslagen.

    Medan jag undersökte hur knappen fungerar i olika vyer, insåg jag att jag sällan använder den knappen. Jag brukar minimera spelaren genom att trycka på skärmen eller genom att svepa nedåt, och misstänker att det är vad många seende gör.

    Ni som använder VoiceOver kan troligen inte kan göra på samma vis, eftersom gester har andra effekter hop med VoiceOver. Det som bör fungera istället, enligt webbutvecklarna, är gesten "sudda", som stänger ned meddelande-rutor och som används för att återgå till föregående skärm. Apple beskriver gesten så här:
    Sudda” med två fingrar (flytta två fingrar snabbt fram och tillbaka tre gånger, som om du skriver ett ”z”).
    Fungerar detta för att minimera spelaren? Finns det i så fall något vi på Sveriges Radio kan göra för att det ska bli tydligare att denna gest går att använda här?

    Oavsett om VoiceOver-gesten "sudda" fungerar eller inte, så kvarstår förstås behovet av en större klickyta på knappen för att minimera spelaren!
    Annika Webbmaster
  • Intressant!
    Nu lärde jag mig något nytt, att man kan "sudda" för att minimera.
    Vill dock hävda att minimera-knappen fyller en annan (bättre) funktion eftersom man kan göra det med bara en hand. Om man t.ex är ute och har en vit käpp i andra handen.
    Har man TouchID på sin telefon kan man till exempel använda telefonen utan att behöva ta upp en ur fickan.

    Förstår om det inte är högstra prio att göra minimera-knapen större men vill ändå att ni tittar på det.

  • Nu lärde jag mig något nytt, att man kan "sudda" för att minimera.
    Som sagt, om det finns något vis vi kan förtydliga vilka VoiceOver-gester som gör vad och i vilket läge direkt i appen, så är det ju att föredra. Annars kanske vi kan försöka sammanställa en lathund här i forumet, för det går ju inte att testa sig fram i varje enskild vy för att lista ut vilka gester som eventuellt kan förenkla lyssningen. Samtidigt kräver en lathund att vi håller den uppdaterad, och det vet jag inte om vi kommer att klara av.

    Vill dock hävda att minimera-knappen fyller en annan (bättre) funktion eftersom man kan göra det med bara en hand.

    Bra synpunkt, och större klickyta ligger med på de saker vi ska stämma av med UX-kollegerna. Tyvärr blev veckans avstämning inställd på grund av sjukdom, och jag vet inte när vi kan få till detta. Bra påminnelse om att "enklare navigering" och vikten av att kunna nå allt med en hand är viktigt för synskadade.

    Något helt annat nummer ett: styra med hörlurar
    Använder du hörlurar ihop med vår app? Hur tycker du i så fall att möjligheten att pausera, backa och spola i ljudet med hörlurar fungerar? De fysiska knappar (eller, för vissa modeller, andra handfasta kommandon) som finns för att styra uppspelningen med hörlurar borde vara en bra funktion för synskadade, tänker jag mig. Att den navigeringen är logisk och väl fungerande är en sak vi ser över.

    Något helt annat nummer två: styra med rösten
    Även röststyrning är ett område som utvecklas snabbt, och det kommer att förbättras i appen Sveriges Radio Play.

    Redan idag finns vår Google-tjänst, som fungerar även på Iphone. Är det något du har testat? I och med att gränssnittet är tänkt att fungera helt utan skärm, bör det vara något som passar många synskadade, men kanske i synnerhet dem som förlorat synen som vuxna och har svårt att lära sig VoiceOver, så för dig som är rutinerad användare av den vanliga appen med VoiceOver, kanske det vore bökigare att testa ett helt annat sätt att lyssna.

    Har du några tankar kring hur Siri fungerar ihop med VoiceOver idag mer generellt, och om det finns något som är viktigt för oss att tänka på när vi utvecklar ett bättre Siri-stöd för Sveriges Radio Play?
    Annika Webbmaster