LÖST? Ljudet hoppar bakåt på HEOS med Tunein

Hej!
Vid start av en lyssning från någon kanal från Sveriges Radio blir det sedan tre veckor tillbaka samma problem. Efter cirka 70 sekunder hoppar sändningen tillbaka och tar om de senaste 40 sekunderna. Detta sker helt utan någon tystnad eller uppehåll för buffring. Sedan fortsätter sändingen felfritt till cirka tre och halv minut har gått, då det blir ett litet hopp tillbaka på ett par tre sekunder. Detta sker varje gång man startar eller byter till en annan SR-kanal. Sändningen är i 192 kpbs acc. Förekommer inte på någon annan radiostation i Tunein som jag har provat. Lyssnar i Denon Home 150 trådlösa högtalare via Tunein i HEOS-appen. Annan trådlös lyssning som Spotify och Soundcloud fungerar utan anmärkning. Vad kan problemet vara, och finns det någon lösning?
Vänlig hälsning
Lars Nordvall
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Lars!

    Finns det möjlighet att testa någon annan av våra ljudströmmar hos Tunein, exempelvis MP3 i 192 kbps, och se om det är samma problem med den?

    Hör gärna av dig och berätta om det gjorde någon skillnad!
    Annika Webbmaster
  • Vi har precis samma problem. Både vid direktsändning och poddformat. Vi använder TuneIn på Heos, 192 kbit/s, aac.
  • Hej Annika!
    Jag kan växla till MP3 i 192 kpbs, det blir precis likadant med ett hopp tillbaka efter 68 sekunder, för att ta om de senaste 40 sekunderna. När jag under sändning växlar till 96 kpbs ACC funkar det, men om jag under sändning växlar tillbaka till 192 kpbs antingen ACC eller MP3 finns problemet där igen. Om lyssningen avslutas i 96 kpbs ACC, för att sen vilja lyssna igen när högtalarna har gått ned i viloläge, eller TuneIn i HEOS-appen har varit vilande. är problemet tillbaka, för det tidigare valda läget på 96 kpbs ACC finns inte kvar, utan Sveriges Radios alla kanaler startar på 192 kpbs. Jag vet inte hur man ska kunna låsa det till ett annat alternativ.
    Jag har testat med ett antal andra svenska kommersiella kanaler, inga problem med NRJ som startar i 128 kpbs MP3, Rockklassiker i 128 kpbs MP3, Mix Megapol i 56 kpbs ACC, Rix Fm i 64 kpbs ACC och Vinyl FM i 56 Kpbs ACC till exempel.

    Ljudkvalitet i högtalaren kan i appen ställas mellan "normal" eller "hög". Har den ställd i "normal". Nätverksstatusen kan avläsas i HEOS-appen i skalan "utmärkt", "bra" eller "dålig". Kvalitet visar alltid "utmärkt", signal oftast "bra", någon gång "utmärkt".

    I butiken där jag köpt högtalarna testade de i förra veckan på sina exemplar med exakt samma fel med samma tidsintervaller.

    Jag har testat högtalarna var och en genom att koppla en ethernetkabel direkt in. Det går bättre, men ibland sker samma fel även då. Jag har såklart försökt med att återställa högtalarna till fabriksinställning och installera om dom utan att det hjälpte.

    Till Tove:
    Känns bra att men inte är ensam om problemet! Nu är vi tre, jag, du och butiken.
  • Hej. Jag har precis samma problem via både Denon Home 150 och HEOS 1 HS2. Lyssnar på SR-kanalerna i 192 kpbs ACC.
  • Till Johan:
    Har också en HEOS Link nätverksspelare, som inte går trådlöst, utan med nätverkskabel. Där funkar lyssningen. Har också testat med Denon Home 150-högtalarna genom att köra Sveriges Radio genom TuneIn-appen direkt i telefonen, alltså inte via HEOS-appen, och kopplat med Bluetooth till högtalarna. Det funkade, med då kopplade det å andra sidan inte upp i 192 kbps AAC, utan i en lägre hastighet. Okej, fel på mitt trådlösa nätverk då? Men det motsägs av att andra, inklusive butiken där jag köpte har samma fel, och att mina högtalare funkade prickfritt i fyra månader efter inköpet med samma nätverk innan det började konstra.
  • Hej!

    Att något är fel, och att det felet inte ligger i era nätverk, tycker jag är rätt tydligt.

    Två kanaler beter sig annorlunda
    Vid helt andra Tunein-problem har två av Sveriges Radios kanaler inte drabbats på samma vis som de andra kanalerna, nämligen musik-kanalen P4 Plus och kanalen Ekot sänder direkt.

    Tunein har lagt in de kanalerna i sin databas med en annan typ av länk. Eftersom det är en bättre variant, vill vi ha det så på alla kanaler, men det är något vi tyvärr inte lyckats få Tunein att ändra. (Det kan bero på att jag inte har varit tydlig nog i mina kontakter med dem, och de kanske inte har förstått vad det är vi vill ha hjälp med. Jag vill inte lägga över ansvaret på någon annan än oss själva).

    Testa ifall ni kan lyssna på någon av dessa kanaler utan att det blir tillbakahopp. Eftersom P4 Plus sänder dygnet runt medan Ekots extrakanal endast sänder ibland, är P4 Plus enklare att testa med.

    Om P4 Plus funkar bra
    Om den kanalen fungerar bättre så lotsar vi er i hur ni ska göra för att lägga in era vanliga kanaler med samma typ av länk i Tunein. Berätta i så fall vilken eller vilka av våra kanaler det är ni vill lyssna på!

    Dessutom kan jag göra ett nytt försök att få Tunein att ändra länkarna till de övriga kanalerna så att dessa fungerar på samma vis.

    Om P4 Plus har samma fel
    Om även P4 Plus får detta fel, får jag fundera vidare över vad vi kan göra för att ni ska kunna ta del av vårt innehåll.

    Är detta en aktuell förteckning över de tjänster som finns i Heos idag?
    Music Services Supported By HEOS
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    Har nu provat med P4 Plus, precis samma fel som med andra SR-kanaler. P4 Plus startar i 192 kbps AAC, vilket ger tillbakahopp på cirka 40 sekunder efter 68 sekunders spelning. Om man efter start manuellt väljer 96 kbps AAC sker inte detta. Samma sak händer med Ekot Sänder Direkt.
    Som jag skrev tidigare hade butiken jag köpt högtalarna samma problem i sitt demo-ex av Denon Home. Jag bad dem göra ett test med deras Sonoshögtalare och SR. Det gick bra! Jag glömde fråga om Sonos också använder sig av TuneIn, men om de gör det, varför funkar SR via TuneIn i Sonos men inte i Denon? Lutar åt att problemet är mellan TuneIn och HEOS-appen, eller?
    Det som finns i min HEOS-app är Spotify TuneIn, Deezer, Napster, Soundcloud och Tidal.
    Vänlig hälsning
    Lars Nordvall
  • Har nu provat med P4 Plus, precis samma fel som med andra SR-kanaler.

    Tack. Även om det hade gått snabbare att hitta en lösning ifall den kanalen (och Ekots kanal) var problemfria, kan vi åtminstone stryka en potentiell felkälla.

    Johan och Tove:
    Ni behöver inte lägga tid på att testa detta alltså. Jag utgår från att ni har samma fel och om dessa kanaler inte heller fungerar hos Lars, så gör de det inte hos er ...
    Jag bad dem göra ett test med deras Sonoshögtalare och SR. Det gick bra! Jag glömde fråga om Sonos också använder sig av TuneIn, men om de gör det, varför funkar SR via TuneIn i Sonos men inte i Denon? Lutar åt att problemet är mellan TuneIn och HEOS-appen, eller?
    För Sonos finns det även en Sveriges Radio-app, men många använder Tunien, så om våra kanaler hade omfattande problem i Tunein på Sonos, hade vi på Sveriges Radio fått veta det. Det är en stor plattform.

    Vi vet exempelvis att våra kanaler hackar i Tunein på bilen Teslas ljudanläggningar - vilket förstås är en mycket liten plattform. Det problemet yttrar sig dock helt annorlunda än det ni beskriver med Heos, men det kan finnas ett gemensamt underliggande problem som ger båda felen.
    Det som finns i min HEOS-app är Spotify TuneIn, Deezer, Napster, Soundcloud och Tidal.
    Tack. Tyvärr finns det ingen möjlighet att ta del av våra kanaler via dessa plattformar, men det verkar som om det numera finns möjlighet för oss på Sveriges Radio att lägga ut kanalerna hos Deezer:
    How to get your radio station on Deezer

    Detta är dock inget jag kan ta på mig att göra på eget bevåg, men jag ska prata med en kollega som ansvarar för vilka externa plattformar vi ska finnas på. (Jag vet förstås inte om den tjänsten skulle fungera bättre för er, förrän vi har testat!)

    I min jakt på ledtrådar till vad som kan ha gått fel, ser jag att det kom en ny firmware till vissa Denon-produkter nu i somras och att det har uppstått nätverksproblem med dessa (problem som dock verkar värre än "Sveriges Radio + Tunein"-problem).

    Har ni denna firmware - och kan felet ha uppstått i samband´med att den kom?
    My AVR lost network connection after the June 2020 firmware update. How can I fix the connection?

    Om någon av er testar de tips som Denon ger här, så låt era olycks-bröder och -systrar få veta ifall det hjälper, så att inte alla lägger ned tid och energi på denna manöver, ifall den är verkningslös ... Och jag kan tipsa om detta till fler lyssnare framöver om det gör susen!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Om lyssningen avslutas i 96 kpbs ACC, för att sen vilja lyssna igen när högtalarna har gått ned i viloläge, eller TuneIn i HEOS-appen har varit vilande. är problemet tillbaka, för det tidigare valda läget på 96 kpbs ACC finns inte kvar, utan Sveriges Radios alla kanaler startar på 192 kpbs. Jag vet inte hur man ska kunna låsa det till ett annat alternativ.
    Det vet jag!

    Tricket är att skapa en "egen kanal" med en "custom URL" på det vis som beskrivs här:
    How do I add an Internet Radio Station via a Custom URL to the HEOS App?

    Berätta vilka kanaler det är du helst vill lyssna på, så ger jag dig förslag på ett par olika länkar som kan fungera bättre. Dels den i lägre kvalitet som du redan har konstaterat funkar, men även i högsta kvalitet, men med ett par andra skillnader som kan spela in.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Firmware: Jag hittar inget sätt i HEOS-appen att se namn eller version av firmware jag har uppdaterad. Jag vet bara att problemen började ungefär vid den tid som nämns, i slutet av juni. Men jag har återställt till fabriksinställningar, och sen startat om, och har den senaste versionen av firmware enligt appen.
    Egen kanal: Jag lyssnar oftast på P1, P3 och P4 Kronoberg.

    Vänlig hälsning
    Lars Nordvall
  • Ok. Jag börjar med ett par P1-varianter. Även om den första du testar fungerar finfint, vore det bra att testa även de andra varianterna, eftersom det kan ge oss en ledtråd av vad det är som händer.

    Det jag skriver kursivt nedan kan du läsa lite kursivt och rör min analys av felet. Gå direkt till stycket under "Olika länkar" för att komma igång med att skapa egna P1-länkar.

    En försiktig analys
    Jag tror att Heos-enheterna inte längre hinner ladda alternativt inte hinner processa ljudströmmen så snabbt som den skulle behöva - och när den inte längre kan förse dig med innehåll blir det tyst.

    För att undvika den typen av avbrott brukar ljudspelare ha en viss buffert, så att den exempelvis har läst in en halv minut innan ljudet kommer igång, och kan använda denna buffert för att det ska bli avbrottsfri lyssning. ("Livelyssning" över webben är alltså i princip aldrig live, så att säga.) Denna buffring är nog vad som gör att du åter får höra innehåll du redan har hört, för efter ett avbrott verkar en ny buffert läsas in.

    Eftersom det räckte med att sänka ljudkvaliteten från vår högsta kvalitet, 192 kbps, till den lägre kvaliteten 96 kbps (båda i formatet AAC), tror jag att bufferten är lika stor i båda fallen. Om du har en buffert på 1 MB så är den drygt 40 sekunder lång om ljudkvaliteten är 192 kbps, medan den är dubbelt så lång, en minut och 20 sekunder, vid 96 kbps - och ju längre tid bufferten är, desto mindre risk för avbrott.

    Olika länkar till P1
    Den länk Tunein ger dig när du lyssnar direkt på P1, AAC i 192 kbps, tror jag ser ut så här:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/tunein/132-hi.aac

    Testa för säkerhets skull att den länken fungerar. Du behöver inte spara den som en favorit.

    Om du ser länken på en smal mobilskärm, kan det uppstå radbrytning här i forumet. Vrid i så fall skärmen så att du ser hela länken på en rad, och inte råkar pilla in ett extra bindestreck 😀

    Http istället för https
    Det första jag vill att du testar är exakt samma länk, men med protokollet http istället för https. Https är ett säkrare protokoll när vi skickar data över nätet, men tar samtidigt längre tid att processa. För ljudströmmar finns det egentligen ingen poäng med att använda https istället för http, men eftersom många webbläsare sparkar bakut om de får http-innehåll på en https-sida, använder vi i allmänhet oftast https-länkar.

    Den P1-länk du ska testa blir alltså denna:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/tunein/132-hi.aac

    Om du kan lyssna med den länken utan att det blir avbrott, så tycker jag att det är den varianten du ska använda även för P3 och P4 Kronoberg. Länkarna ser då likadana ut, men istället för 132 ska du skriva in 164 för P3 och 214 för P4 Kronoberg.

    Lägre kvalitet
    Om det blev avbrott efter lika lång tid eller om http inte fungerade alls, så testar du denna variant istället, som ger dig samma ljudström men med 96 kbps:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/tunein/132.aac

    Gör så här
    Gå in under Favoriter i mobilens Tunein-app och välj "lägg till extern ljudström". När den börjar spelas upp, trycker du på hjärtat uppe till höger, så att du kan spara den. Döp den gärna till ett logiskt namn, t ex Egen P1 http, som gör att du ser skillnad mellan de P1-varianter du skapar.

    Och återkom och berätta hur det går!

    De mystiska sifferkombinationer som leder till olika kanaler kan du hitta till exempel här, där länkarna dock i övrigt inte riktigt ser ut som i mina exempel. Det bästa är om du kan bygga upp dem på samma vis som mina föreslagna länkar till P1.

    Behöver du hjälp med hur en länk ska se ut, så fråga på. Det du håller på med här är definitivt överkurs och inget du egentligen ska behöva ägna dig åt. Vitsen med en Heos är ju att det ska vara enkelt att lyssna ...

    Och när du väl lagt in dia kanaler på ett annat vis, hoppas jag att det blir enkelt och avbrottsfritt igen!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag lyssnar på samma Heos-system som Tove som skrev tidigare i tråden. Vi har inte hunnit återkoppla tidigare, men uppskattar verkligen hjälpen vi får här.

    Nu har jag testat att skapa Tunein-favoriter med ljudströmmarna ovan. Med 192 kbps är det problem med tillbakahopp, oavsett https eller http. Men 96 kpbs och https fungerar. Jag har även testat P4 Stockholm med 96 kbps med framgång.

    Däremot får jag det inte att fungera alls om jag skapar en Heos-favorit av en sån här Tunein-favorit. Det händer ingenting när jag försöker starta och till slut får jag en timeout.

    När det gäller problemet med firmware-uppdateringen tror jag att det bara rör Denons hemmabioförstärkare med inbyggd Heos. Alla som har rapporterat problem här verkar ha fristående Heos-högtalare. Precis som för Lars fungerar vår Heos Link utan problem.
  • Nu har jag testat att skapa Tunein-favoriter med ljudströmmarna ovan. Med 192 kbps är det problem med tillbakahopp, oavsett https eller http. Men 96 kpbs och https fungerar. Jag har även testat P4 Stockholm med 96 kbps med framgång.
    Bra så långt! Tack för återkopplingen.
    Däremot får jag det inte att fungera alls om jag skapar en Heos-favorit av en sån här Tunein-favorit. Det händer ingenting när jag försöker starta och till slut får jag en timeout.
    Du gör alltså som de beskriver här och lyckas få till en ny favorit i Heos - men den vägrar starta?

    Kanske behöver din nyskapade 96 kbps-kanal "permanentas" på ditt Tuneinkonto? I så fall går det inte att skapa den nya kanalen och lägga in den under "samma lyssningssession", men det kanske går nästa gång du öppnar appen? Testa i alla fall att starta om Tunein-appen, kontroller att favoriten finns kvar och se om den därefter kan läggas till (och fungera) i Heos.

    Är det annars mycket bök att starta en kanal som den är favorit i Heos? Om de listas alfabetiskt, kanske den kan döpas till Aaaaanikas work around, och hamna i toppen av alla listor? 😀

    Trevlig helg och tack för att du kom med lite bra nyheter, något jag behövde lite extra just idag ...
    Annika Webbmaster
  • Annika, Tove och Mattias:
    Jag har nu lagt in P1 och P3 enligt Annikas och Denons instruktioner. I 192 kbps aac spelar det obehindrat sålänge jag spelar TuneIn-appen direkt i mobilen med lyssning i mobilen. Försöker jag sen spela genom HEOS-appen blir det samma fel som vanligt.
    När jag lägger in 96 kbps aac som custom URL i TuneIn och startar den, så går det bra, men däremot finns inte hjärtat med längst upp till höger! Jag har i detta läget då inte kunnat döpa om den. Men den hamnar ändå som favorit i TuneIn.
    Startar jag sen HEOS-appen och väljer TuneIn finns den där att välja att spela upp från mina favoriter i TuneIn. Väljer jag då den, som har hela URL-adressen som namn, och startar uppspelning med valet mina Denon Home 150-högtalare (jag har två i stereokoppling) så spelar det upp utan problem. Det går sen att lägga denna uppspelning på valfri snabbknapp på högtalaren medan det spelar. Om jag stänger av och sen startar med snabbknapp på högtalaren ligger kanalen kvar och sänder utan problem.
    Men som du skriver Mattias, om man väljer att lägga den som HEOS-favorit i HEOS-appen hamnar den där som favorit i listan, men försöker jag starta uppspelning därifrån som blir det som du skriver. Det händer ingenting och jag får en timeout. Lösningen får bli att starta genom snabbknapparna på högtalaren, eller favoriter i TuneIn.
    Nu återstår det bara att döpa kanalen till ett eget namn, så man slipper gissa på vilken adressmening det är. Men det har jag inte vågat pilla med ännu!
    Tackar Annika för alla tips, du har grävt djupt!
    Vänliga hälsningar (men inte till HEOS L)
    Lars Nordvall
  • Även jag har lagt in kanaler, P1, P3 och P4, enligt instruktionerna och i 96 (anges vid uppspelning som 95 kbps i TuneIn inne i HEOS-appen) kbps aac.

    För att få Favoriterna från separata TuneIn-appen att också dyka upp i TuneIn-delen i HEOS-appen blev jag tvungen att lägga till andra kanaler som inte var tillagda via Custom Url. Först då visades TuneIn-favoriterna även i HEOS-appen.

    Som tidigare beskrivits av Mattias och Lars så om man sedan väljer att lägga kanalerna som HEOS-favorit i HEOS-appen hamnar dom där som favoriter i listan, men försöker jag starta uppspelning därifrån så händer ingenting.
  • ... hamnar den där som favorit i listan, men försöker jag starta uppspelning därifrån som blir det som du skriver. Det händer ingenting och jag får en timeout. Lösningen får bli att starta genom snabbknapparna på högtalaren, eller favoriter i TuneIn.
    Jag hoppas att det är värt det 😀
    För att få Favoriterna från separata TuneIn-appen att också dyka upp i TuneIn-delen i HEOS-appen blev jag tvungen att lägga till andra kanaler som inte var tillagda via Custom Url. Först då visades TuneIn-favoriterna även i HEOS-appen.
    Bra att du kom på det tricket! Jag har sett andra enheter (någon bilradio, om jag minns rätt) där de inte kom åt custom-favoriterna förrän de la till en vanlig kanal också, men hade nog inte kommit ihåg det på egen hand.

    Är det någon fördel att lägga in favoriter så här, eller blir det ungefär lika omständligt som att manuellt sänka kvaliteten under sändning?

    Har enheterna stöd för Chromecast, Airport eller Bluetooth, så kanske ett smidigare sätt att lyssna är att streama från exempelvis Sveriges Radio Play i mobilen och föra över ljudet till de bättre högtalarna med någon av dessa tekniker ...?
    Annika Webbmaster
  • Annika:
    Att lägga in favoriter på snabbknapparna på högtalaren blir det enklaste. Där finns tre knappar där jag kan lägga in tre olika kanaler, och när jag vill lyssna på radio behövs det vara en tryckning på valfri knapp, så startar sändningen. Att manuellt sänka kvaliteten i appen i mobilen när sändningen startat kräver fler handgrepp.

    Ska se om jag försöker med Johans knep att få till favoriter i TuneIn-delen i HEOS-appen också. Men så länge snabbvalen på högtalaren fungerar tycker jag kanske inte jag behöver den möjligheten också.

    Vänlig hälsning
    Lars Nordvall
  • Har med stort intresse tagit del av denna information och har till min stora glädje kunnat lägga in kanalerna med samma resultat som övriga med Denon Home.
    Stort tack för hjälp att komma tillrätta med detta tämligen irriterande problem!

  • Härligt att läsa! Jag kommer att tänka på Peter Lundblads gamla hit "Jag tänker på dem ibland" och raderna:
    jag hade trott att man kan få svar
    - utan att fråga
    Det kan man. När någon annan ställt samma fråga i ett forum!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har samma problem som ni andra och lyckas inte följa hur man ska göra i detalj för att bli av med problemet med Tillbakahopp i lyssningen med Tunein i HEOS trådlösa högtalare. Jag vore tacksam om man kunde få en instruktion hur man gör från början till slut för att lösa problemet med P1.
  • Jag gör ett försök. Kör du fast, så berätta vid vilken punkt, så förtydligar jag så gott jag kan! Det kan se lite olika ut mellan olika telefoner, men jag hoppas att detta går att följa

    1. Starta Tunein-appen på din mobil
    2. Tryck på hjärtat (Library) i menyn nertill och tryck sen på knappen Custom URL
    3. Du kommer nu till en vy med en sökruta. (Hos mig ser jag svag text i rutan: Search or add URL). Där skriver du (eller kopierar du in) in denna adress:
      https://sverigesradio.se/topsy/direkt/tunein/132.aac
    4. Tryck på sök-knappen
    5. Sökrutan försvinner och den nya adressen står på sidan. Klicka på den så startar P1 mmed din egen ström.
    6. Uppe i högra hörnet ser du konturerna av ett hjärta. Klicka på detta.
    7. Välj Favorite station
    8. En ruta med möjlighet att skriva in ett eget kanalnamn öppnas. Välj något som passar (kanske P1 för Heos). Väljer du inget, kommer kanalen att få den där långa länken som namn, vilket funkar det med.
    9. Öppna Heos-appen och gå till Tunein där.
    10. Välj My Favorites (hjärtat)
    11. Leta upp din nyss inlagda favorit och starta P1 den vägen
    Det här blev väldigt många punkter. Fullt så komplicerat som det verkar, är det inte 😀

    Och om du kikar här, får du dessutom bilder som jag hoppas hjälper:
    Adding an Internet Radio Station via a Custom URL to the HEOS App

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Tyvärr ingen skillnad. Det är så himla tråkigt då jag enbart köpte högtalaren för att lyssna på P1 och så strular det hela tiden :-(
  • Åh så trist!

    Uppkopplingen?
    Finns det något du kan göra för att förbättra uppkopplingen, exempelvis testa att "köra trådat" mellan routern och Heos-manicken, istället för att vara uppkopplad över wifi, eller att starta om routern? (Jag är osäker på om det hjälper, men det är värt att testa i alla fall.)

    Hitta rätt ström
    En annan sak du kan testa, är att leta upp det ställe i Tunein där du an byta ljudström (utan att lägga in den som "custom URL"). Jag vet tyvärr inte hur det ser ut i just Heos-versionen av Tunein, men när du spelar upp en kanal, brukar det finnas en "trepunkts-meny" där du kan välja en annan kvalitet. Hojta till om du inte hittar den, så kanske någon av de andra Heos-användarna kan berätta var den ligger!

    Testa de olika versionerna. Dessa val trorjag att du har:
    • 192 kbps AAC (bästa ljudet, troligen den förvalda)
    • 96 kbps AAC (motsvarar den länk du fick av mig)
    • 32 kbps AAC (lägsta möjliga kvalitet, alltså minst risk för avbrott)
    • 192 kbps MP3 (bästa ljudet på de plattformar där AAC inte fungerar)
    • "32 kbps" (är 64 kbps) MP3 (lägsta möjliga kvalitet på de plattformar där AAC inte fungerar - ljudmässigt lik 32 kbps AAC)
    Om du hittar en kvalitet och ett format som fungerar bra för dig, så hjälper jag dig med en länk till den kvaliteten att lägga in som "custom URL", så att du slipper ställa om detta varje gång du lyssnar. Den länk du fick tidigare, var baserad på vad som fungerat hos de andra, nu ska du få en baserad på vad som funkar hos dig!

    Poddar från P1
    Det är så himla tråkigt då jag enbart köpte högtalaren för att lyssna på P1 och så strular det hela tiden :-(
    Nästan alla P1:s program finns som poddar. Poddar går att lyssna på via Tunein och Spotify. Jag vet att det inte är samma sak som att "bara slå på P1" och få en allmänbildande mix utan att själv behöva fundera över vad man vill ta del av - men det kanske kan vara ett sätt att ändå få dig en hel del P1 till livs via din fina högtalare? Leta upp det där Sommar-programmet du missat och lyssna nu. De fungerar förvånansvärt bra även i höstmörkret 😀
    Annika Webbmaster
  • Hej.
    Vill bara flika in att vi har samma problem med en HEOS 5 och SR via TuneIn i HEOS-appen.
    Kommer inte ihåg exakt men det började i somras någon gång, som andra också säger här, innan dess fungerade det bra.
    Lite synd att det inte verkar finnas någon känd felkälla och enkel lösning.
  • Lite synd att det inte verkar finnas någon känd felkälla och enkel lösning.

    Vi får gå vidare med en krångligare lösning!

    I augusti skrev jag

    /.../ det verkar som om det numera finns möjlighet för oss på Sveriges Radio att lägga ut kanalerna hos Deezer:
    How to get your radio station on Deezer

    /.../ jag ska prata med en kollega som ansvarar för vilka externa plattformar vi ska finnas på /.../
    Jag hör om han har hunnit undersöka detta närmare, för av många skäl vore det bra om lyssnare inte var så låsta till att det ska fungera med just Tunein som ni med Heos har blivit!
    Annika Webbmaster
  • Tack för ditt snabba svar Annika.
    Synd att det inte löst sig än, men vi kan leva med det som det är även om det är lite irriterande.
    Du håller oss uppdaterade om hur det går med Deezer hoppas jag.
  • Stort tack för denna tråd och allt arbete som ligger bakom! Jag trodde var mitt nätverk som buffrade. Har samman fel som beskrivs och startade i sommras. Skull verkligen uppskatta om det går att hitta en lösning. God fortsättning på 2021 😁
  • Stort tack för lösningen med "custom URL". Nu är det äntligen slut med upprepningarna på radion som vi levt med varje morgon i ett halvår.
  • Ronny:
    Jag ska kolla upp hur det gått med Deezer. (Jag tror att den kollega som jag försökte bolla över frågan till i november bad mig om hjälp att kolla upp något där, och att jag aldrig returnerat den bollen, så jag sätter den i rullning på nytt).

    Ulf och Fredrik:
    Bra att ni sökte efter en lösning och hittade hit! Tack för påminnelsen om att en av anledningarna till att vi har ett supportforum (snarare än hjälp via e-post eller telefon), är att vi vill att den felsökning och de lösningar som hjälper en lyssnare även kan komma andra till del.

    Det har varit över 350 beskare i denna tråd. Många är nog mina kolleger, nät-robotar eller folk som egentligen inte har detta problem själva, men om hundra har varit Heos-användare och femtio av dem har blivit hjälpta, så är det ju strålande!

    Mona, är det något i instruktionerna som inte går att följa hos dig? Berätta var min beskrivning blir svår att följa!

    Jag vill förstås anpassa beskrivningen så att den blir så tydlig som möjligt, och om något steg inte ser ut som jag har beskrivit det, kan det bero på skillnader mellan olika versioner av appar eller så, vilket vi i så fall behöver förtydliga!

    Instruktionerna igen (med småsaker beskrivna lite annorlunda):

    1. Starta Tunein-appen på din mobil
    2. Tryck på hjärtat (Library) i menyn nertill och tryck sen på knappen Custom URL
    3. Du kommer nu till en vy med en sökruta. (Hos mig ser jag svag text i rutan: Search or add URL). Där skriver du (eller kopierar du in) in denna adress:
      https://sverigesradio.se/topsy/direkt/tunein/132.aac
    4. Tryck på sök-knappen
    5. Sökrutan försvinner och den nya adressen står på sidan. Klicka på den så startar P1 från den länk du själv lagt in.
    6. Uppe i högra hörnet ser du konturerna av ett hjärta. Klicka på detta.
    7. Välj Favorite station
    8. En ruta med möjlighet att skriva in ett eget kanalnamn öppnas. Skriv gärna in något som passar (kanske P1 för Heos). Väljer du inget, kommer kanalen att få den där långa länken som namn, vilket funkar det med.
    9. Öppna Heos-appen och gå till Tunein där.
    10. Välj My Favorites (hjärtat)
    11. Leta upp din nyss inlagda favorit och starta P1 den vägen
    Här finns det bilder som jag hoppas hjälper:
    Adding an Internet Radio Station via a Custom URL to the HEOS App

    Dessutom är Fredriks tips om att koppla denna custom URL ("skräddarsydda länk") till en av touch-kontrollerna, bra!

    Återkom och fråga på tills du får en beskrivning som du kan följa. Du ska inte behöva dras med detta problem, eftersom det finns en lösning. Om den inte går att följa hos dig, beror det troligen på att det ser lite olika ut på olika telefoner - och det behöver vi ju förstå!
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika.
    Gjorde ett försök med Custom Url i TuneIn men ser ett par problem:
    Jag får inte upp någon hjärtsymbol när jag går via Custom URL,
    men det verkar som att den långa adressen ligger med bland favoriterna ändå (testade att lägga till att par SR-kanalen "den vanliga" vägen också).
    Problem två är att de här favoriterna inte finns med i TuneIn i HEOS-appen, eller rättare sagt det finns inget val för "My Favorites" så som det visas i beskrivningen du länkade till.
    Någon annan som har samma problem?

    Adressen du la upp är för P1, hur får man fram andra adresser, typ P4 Halland?
  • Det är alltså dels från punkt 6 och sedan från punkt 10 som min beskrivning avviker från hur det ser ut hos dig. Vad har du för telefon eller surfplatta?

    Första problemet: att lägga till favoriter i Tunein

    Jag får inte upp någon hjärtsymbol när jag går via Custom URL,
    men det verkar som att den långa adressen ligger med bland favoriterna ändå (testade att lägga till att par SR-kanalen "den vanliga" vägen också).
    Om du har favorit-markerat kanalerna borde det ändå fungera från punkt 9 och framåt, tycker jag!

    Stäng ned Tunein-appen helt (svep bort den) och starta om den för att försäkra dig om att den manuellt inlagda länken verkligen lagrats som en favorit. Om den saknas så behöver du inte fortsätta nedan, för då beror nog problem två på att det inte finns favoriter att visa.

    Andra problemet: att hitta favoriter i Heos-appen

    Problem två är att de här favoriterna inte finns med i TuneIn i HEOS-appen, eller rättare sagt det finns inget val för "My Favorites" så som det visas i beskrivningen du länkade till.
    Denna bild, alltså (6a - välj Music, 6b - välj TuneIn, 6c - välj My Favorites):

    Ser du de övriga alternativen, Search, Local Radiomed flera, eller finns det andra skillnader? Bilden ovan är från Iphone. Har du Android, så kanske det ser lite annorlunda ut, men funktionen ska finnas.

    Alla kanaler:
    Adressen du la upp är för P1, hur får man fram andra adresser, typ P4 Halland?
    Länkarna är likadana, utom en sifferkombination som ska bytas för att få rätt kanal.

    P1:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/tunein/132.aac

    P4 Halland:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/tunein/220.aac

    Vilken sifferkombination som leder till respektive kanal kan du se här, där länkarna dock i övrigt inte ser ut som i mina exempel.
    Annika Webbmaster
  • Gjorde ett par försök till men får inte rätt på det så jag lägger inte mer tid på det nu.
    Tack för att du försökte hjälpa i alla fall, hoppas ni lyckas få ordning på det framöver så det fungerar som det ska igen, utan "workarounds".

    Mvh, Ronny
  • Hej igen!

    Lösning med den alternativa url-adressen har fungerat utmärkt ända till imorse då det inte fungerar alls tyvärr. I heos-appen får jag ett meddelande: Åtgärden kunde inte genomföras. Tidsgränsen överskreds.

    Någon aning om vad det kan bero på?
  • Hej Fredrik!

    Kvarstår felet idag?
    Annika Webbmaster
  • Och Ronny:
    Det har i alla fall inte varit du som kämpat på dåligt. Trist att det inte hjälpte.
    Annika Webbmaster
  • Annika, nu fungerar det igen! Tack.
  • Skönt för dig -
    - och mig! Jag såg verkligen inte fram mot att försöka komma på vad som hänt här.

    Just felsökning där mer än en annan tjänst är inblandad (i synnerhet om en av dessa är Tunein) tycker jag är segt.

    Fast inte lika segt som jag förstår att det är för er, när en bra radio-manick inte funkar som den borde göra.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    Ja jag hatar verkligen att ge upp men det känns tyvärr inte riktigt som det är värt att försöka jobba runt det här problemet.

    Uppenbarligen (eller såvitt jag vet) så fungerar radiostationer som inte är från SR bra, jag har i alla fall inte märkt något på de få jag testat.
    Varför blir det då så här med era stationer via TuneIn, och vad går det att göra åt det?
    Problemet uppstod i somras verkar det som, gjorde ni någon ändring då eller var det TuneIn?
    Vad skiljer er ljudström från de andras, och skulle det inte gå att ändra?

    Bara tänker. :-)
  • Hej!
    Jag startade den här tråden då mina Denon högtalare plötsligt började hoppa tillbaka vid uppspelning av Sveriges Radio. Då hade jag haft dem i fyra månader och använt dem dagligen utan problem. När jag vände mig till butiken där jag köpt dem, nämnde de att det just hade skett en stor uppdatering av programvaran för högtalarna. Det sammanföll med när problemen började.
    Jag är alls ingen expert på detta, men jag misstänker starkt att uppdateringen disponerade om tillgängligt lagringsutrymme i högtalarnas operativsystem till nackdel för möjligheten att buffra upp mottagningen av exempelvis mer högupplöst strömning som SR använder som standard. Se Annika på SR:s inlägg den 27 aug 2020.
    Till alla er som tyvärr har misslyckats med att manuellt gå runt problemet i med hjälp av Annikas mycket lovvärda hjälp som funkade för mig, så tycker jag att ni ska ta hjälp av de butiker där ni köpte grejerna. Visa dem denna tråd och alla instruktioner som ligger där. Om det är så att Denon genom uppdatering har sabbat möjligheten att lyssna i hög kvalitet, borde deras återförsäljare hjälpa till att rätta till detta.
    Vänliga hälsningar
    Lars Nordvall
  • Tack Lars, för att du beskrev det jag höll på att skriva, fast på ett tydligare vis.

    Och bra att tänka tillbaka lite. Metoden att lägga in en "custom URL" med lägre kvalitet än Sveriges Radio-strömmen från Tunein är nämligen inte det enda sättet att få en lägre kvalitet!

    Redan den 27 juli skrev du:
    När jag under sändning växlar till 96 kbps ACC funkar det, men om jag under sändning växlar tillbaka till 192 kbps antingen ACC eller MP3 finns problemet där igen.
    Även om manövern att manuellt sänka kvaliteten behöver göras på nytt varje gång man startar en kanal, så fungerar det bra därefter!

    Jag har fokuserat på att få "custom URL" att fungera, men när det inte går (kanske för att det är skillnad mellan Tunein på Android och på Ios?) så får vi inte glömma bort att det går att sänka ljudkvaliteten manuellt.

    Ronny, Mona och andra som inte kunnat lägga in en custom URL:
    Lägre kvaliteter finns redan hos Tunein, men jag vet inte hur ni når de inställningarna i Heos-appen. Lars kanske kan rätta mig om det inte fungerar som jag beskriver?

    När kanalen ni spelar upp visas "över hela fönstret" (är det i en liten list nedtill, så tryck på denna), så bör det finnas en trepunkts-meny uppe till höger, där ni kan välja en annan kvalitet från samma kanal. (Så ser det i alla fall ut i flera Tunein-appar, och jag antar att Tunein försöker få det att vara så enhetligt som möjligt över olika plattformar.)

    Välj antingen AAC 96 kbps eller MP3 128 kbps. Lyssna utan avbrott 😀

    Ronny:
    Vad skiljer er ljudström från de andras, och skulle det inte gå att ändra?
    Tunein har valt att använda våra ljudströmmar i 192 kbps, en kvalitet som låter mycket bra, och som fungerar nästan överallt. Om de vill sänka kvaliteten på våra kanaler för att ett fåtal lyssnare ska få färre avbrott, vet jag inte.

    Jämför med de kvaliteter som Lars kartlade hos andra kanaler:
    • NRJ: 128 kpbs MP3
    • Rockklassiker: 128 kpbs MP3
    • Mix Megapol: 56 kpbs ACC
    • Rix Fm: 64 kpbs ACC
    • Vinyl FM: 56 Kpbs ACC
    Vi är dock inte unika med 192 kbps. Testa exempelvis kanalen NRK Klassisk, som tycks ha 192 kbps som default-ström. Ger den kanalen samma typ av avbrott?

    Om den också får avbrott är det troligen just kvaliteten som är den springande punkten. Om den däremot fungerar utan avbrott, kan det finnas ytterligare något att skruva på i hur Tunein ställt in bufferten.

    Ja jag hatar verkligen att ge upp men det känns tyvärr inte riktigt som det är värt att försöka jobba runt det här problemet.
    Vi ger upp custom URL - men inte avbrottsfri lyssning. Testa om du kan sänka kvaliteten i Heos-appens Tunein-tjänst. (Synd att jag inte tog upp den lösningen tidigare!)
    Annika Webbmaster
  • Till Annika
    Jag har nu testat tre gånger med att starta sändning från NRK Klassisk som du nämner. De sänder i 192 kbps i MP3-format. Inga problem med tillbakahopp efter start de tre gånger jag har testat. Med SR:s sändningar i 192 kpbs i MP3, eller AAC, är det fortfarande samma gamla problem.

    Som kommentar till ett gammalt citerat inlägg från mig skriver du: "Även om manövern att manuellt sänka kvaliteten behöver göras på nytt varje gång man startar en kanal, så fungerar det bra därefter!" Men vitsen är väl att man ska slippa göra denna manöver varje gång man vill lyssna på radio. Jag kom runt detta genom att lägga in den lägre kvaliteten på en av de tre snabbknapparna som finns på högtalaren. Då startar det alltid i den lägre kvaliteten utan problem, när man startar uppspelningen genom att använda snabbknappen. Men det går så klart bara med tre stationer. Vill man ha fler får man skriva in hela URL-adresserna med lägre kvalitet enligt dina tips, och lägga dem som favoriter i TuneIn.

    Vänlig hälsning
    Lars Nordvall
  • Jag gjorde också några fler tester (kan inte ge upp tydligen :-D ) och kom fram till detsamma som Lars.
    HEOS-appen väljer automatiskt bästa tillgängliga kvalitet varje gång man startar en kanal (tyvärr), och för NRK Klassisk är det 192 kbps MP3 vilket såvitt jag kunnat se fungerar, medan SR har 192 kbps AAC vilket inte fungerar.
    Ställer man ner SR till 32 kbps AAC verkar det gå bra.

    Inställningarna för Strömmar ligger uppe till vänster i HEOS-appen när "Spelas nu"-fliken är vald. Symbolen är en cirkel med ett "i", om någon undrar.
  • Jag har nu testat tre gånger med att starta sändning från NRK Klassisk som du nämner. De sänder i 192 kbps i MP3-format. Inga problem med tillbakahopp efter start de tre gånger jag har testat. Med SR:s sändningar i 192 kpbs i MP3, eller AAC, är det fortfarande samma gamla problem.
    för NRK Klassisk är det 192 kbps MP3 vilket såvitt jag kunnat se fungerar
    Intressant! Nu vet jag att Tuneins uppgifter om kvaliteter inte är helt korrekta, så det är möjligt att deras "192 kbps-ström" egentligen har en annan kvalitet. Våra egna kanaler har påfallande många felaktig kvalitetsangivelser.

    På P3, bilden, stämmer exempelvis AAC och den högsta kvaliteten för MP3, 192 kbps. Men sen finns två varianter med "MP3 32 kbps", en kombination vi aldrig har erbjudit, eftersom det låter för illa. (AAC i 32 kbps låter bättre).

    Den ena är "MP3 32 kbps" troligen i 128 kbps och den andra är i 64 kbps (men vilken som är vilken har jag inte undersökt).
    Men vitsen är väl att man ska slippa göra denna manöver varje gång man vill lyssna på radio. Jag kom runt detta genom att lägga in den lägre kvaliteten på en av de tre snabbknapparna som finns på högtalaren. Då startar det alltid i den lägre kvaliteten utan problem, när man startar uppspelningen genom att använda snabbknappen.
    Aha, det går att lägga in den lägre kvaliteten som snabbval utan att ta omvägen över "custom URL"! Det har jag inte förstått, utan trodde att man först behövde favoritmarkera - trots att du har skrivit om det tidigare.
    Vill man ha fler får man skriva in hela URL-adresserna med lägre kvalitet enligt dina tips, och lägga dem som favoriter i TuneIn.
    Snabbvalet är ju väldigt smidigt och jag gör ett separat svar där jag endast beskriver metoden så tydligt jag kan.

    Ronny:
    Ställer man ner SR till 32 kbps AAC verkar det gå bra.
    Hur fungerar 96 kbps AAC?
    Annika Webbmaster
  • Två metoder för att lyssna på Sveriges Radios kanaler i lägre kvalitet än de 192 kbps Tunein ger oss som förstahands-alternativ.

    Snabbvals-knapparna på Heos-enheten (Denon Home 150, 250 och 350)
    1. Starta önskad Sveriges Radio-kanal i Heos-appen
    2. I "Spelas nu"-fliken i Heos-appen finns en cirkel med ett "i" uppe till vänster, där väljer du Strömmar
    3. Byt till en lägre kvalitet (96 kbps AAC har fungerat för de flesta)
    4. När du funnit en kvalitet där du kan lyssna utan avbrott, så lägg in kanalen på en av de snabbvals-knappar som finns i Denon Home-serien, så behöver du inte upprepa dessa moment nästa gång du startar kanalen!

    Favorit med hjälp av custom URL
    Om enheten saknar snabbvalsknappar, kan du testa att skapa "en helt egen kanal", där du manuellt skriver in en adress till kanalen, sparar denna som en favorit i Tunein och sedan kan hitta denna favorit i Heos-appen.

    Metoden fungerar tyvärr inte hos alla, varför vet vi inte:
    1. Starta Tunein-appen på din mobil
    2. Tryck på hjärtat (Library) i menyn nertill och tryck sen på knappen Custom URL
    3. Du kommer nu till en vy med en sökruta. (Hos mig ser jag svag text i rutan: Search or add URL). Där skriver du (eller kopierar du in) in denna adress för P1:
      https://sverigesradio.se/topsy/direkt/tunein/132.aac
    4. Tryck på sök-knappen
    5. Sökrutan försvinner och den nya adressen står på sidan. Klicka på den så startar P1 från den länk du själv lagt in.
    6. Uppe i högra hörnet ser du konturerna av ett hjärta. Klicka på detta.
    7. Välj Favorite station
    8. En ruta med möjlighet att skriva in ett eget kanalnamn öppnas. Skriv gärna in något som passar (kanske P1 för Heos). Väljer du inget, kommer kanalen att få den där långa länken som namn, vilket funkar det med.
    9. Öppna Heos-appen och gå till Tunein där.
    10. Välj My Favorites (hjärtat)
    11. Leta upp din nyss inlagda favorit och starta P1 den vägen
    Här finns det bilder som jag hoppas hjälper:
    Adding an Internet Radio Station via a Custom URL to the HEOS App

    För andra kanaler än P1 finns det också direkt-länkar. Dessa liknar P1-länken, men 132 ska bytas mot en annan sifferkombination. Vilka dessa är syns på denna sida:
    https://sverigesradio.se/artikel/3771856
    Annika Webbmaster
  • "Hur fungerar 96 kbps AAC?"

    Kollade P3 och det verkar fungera, men jag gjorde dock bara ett snabbt test.
    P4 Halland finns dock inte i 96 kbps, bara 192 och 32, AAC eller MP3.
  • P4 Halland finns dock inte i 96 kbps, bara 192 och 32, AAC eller MP3.
    Samma hos mig. Men 32 kbps utan avbrott låter oändligt mycket bättre än 192kbps med avbrott, så vi har kommit en god bit framåt de senaste dagarna!

    Kan du lägga in 32 kbps-strömmen med P4 Halland som en snabbval i Heos, något både Lars och Fredrik gjort? (Jag vet inte om det går med alla Heos-modeller.)
    Annika Webbmaster
  • Nej, jag känner inte till att det skulle gå att lägga till snabbval på de HEOS-högtalare vi har (HEOS 1, HEOS 3 och HEOS5 + en soundbar), de har några år på nacken.
    Dessutom sitter den vi använder mest till radiolyssning så dumt till att det inte går att smidigt komma åt några knappar.
  • Hej!
    På HEOS-högtalarna (1, 3 och 5) finns inga knappar eller, mig veterligen, något annat sätt välja stream. Knapparna kom på den nya Denon Home serien (150, 250 och 350) - tre förval, volym och play/paus.

    Jag har använt och prisat SR-modellen sedan i somras och ber att få tacka för utmärkt support! Om metoden fungerar eller inte kan kanske bero på om man har Android eller I OS-varianten av appen? Jag har Android.

    Mvh
    Hans
  • ... ber att få tacka för utmärkt support!
    Väl bekomme!
    Knapparna kom på den nya Denon Home serien (150, 250 och 350) - tre förval, volym och play/paus.
    I 350-versionen finns det till och med plats för sex kanaler, läser jag här:
    With the Denon Home 150 and 250, there are three Quick Select buttons, while the Denon Home 350 has six, so everyone in the family can have their own favourite music source at their fingertips.
    How To Operate A Denon Home Wireless Speaker Without Your Smartphone
    Synd att knapparna inte finns i Ronnys enheter, eftersom det förstås blir ett extra meck att behöva sänka kvaliteten på nytt varje gång - men efter sänkningen fungerar det i alla fall, vilket är positivt!
    Om metoden fungerar eller inte kan kanske bero på om man har Android eller I OS-varianten av appen? Jag har Android.
    Jag var inne på samma tanke, men i de skärmbilder som visas på Heos sida ser det ut att vara Iphone, så det är någon annan skillnad. Kanske är det problem att spara favoriterna i en äldre version av Tunein-appen? Eller att hitta dem i en äldre version av Heos-appen?

    Jag avslutar med en repris av Lars rekommendation:
    Till alla er som tyvärr har misslyckats med att manuellt gå runt problemet i med hjälp av Annikas mycket lovvärda hjälp som funkade för mig, så tycker jag att ni ska ta hjälp av de butiker där ni köpte grejerna. Visa dem denna tråd och alla instruktioner som ligger där. Om det är så att Denon genom uppdatering har sabbat möjligheten att lyssna i hög kvalitet, borde deras återförsäljare hjälpa till att rätta till detta.
    Här kommer vi nog inte så mycket längre. Men vi har kommit långt tillsammans!
    Annika Webbmaster
  • Tack för all hjälp, synd att vi inte kom hela vägen fram.
    Att få hjälp från Denon i det här mycket specifika fallet tror jag inte ens är lönt att försöka, men man vet aldrig, kanske jag gör ett försök en dag när jag har tid över. :-)
  • Alltså, rätta mej om jag har fel, men kan det vara så att det här felet är fixat numera, kan någon bekräfta det?
    Jag tycker i alla fall det verkar så, jag har inte hört det här "tillbakahoppet" nu på ett tag.
    Bästa svaret
  • Intressant!

    Jag har inte heller sett några felbeskrivningar om detta på länge. Heos kanske har gjort någon uppdatering som löst problemet?
    Annika Webbmaster
  • Kan ju vara så.
    Vi får se om någon annan kan bekräfta att det fungerar bättre nu.

    Kan ju tillägga att jag sedan en tid tillbaka istället har enorma problem med Spotify Connect och HEOS-högtalarna.
    Det fungerar perfekt i mellan tio och tjugo minuter sen försvinner ljudet i en högtalare, ibland båda (likadant i två stereopar som jag testat, HEOS 3:or och HEOS 1:or), sedan kan det dröja en liten stund, ibland flera minuter, sedan kommer det kanske tillbaka i en eller båda för att sen förvinna igen. Ibland sprakar det lite, ungefär som om man har dålig kontakt i högtalarkablar (fast här är ju inga kablar).
    Appen jobbar på som vanligt och högtalarna verkar ha full kontakt med WiFi-nätet, det kommer bara inget ljud.
    Det här kan jag ju knappast lasta Sveriges Radio för men visst måste man bara älska teknik. :-D

    Glad Pingst!
  • Tack detsamma!

    Att ingen har rapporterat in detta problem på länge, tolkar jag försiktigtvis som att det har upphört, men jag ökar synligheten lite på den här forumtråden och ändrar rubriken från:
    Tillbakahopp i lyssningen med Tunein i HEOS

    till:
    LÖST? Ljudet hoppar bakåt på HEOS med Tunein

    Det kanske kan få andra HEOS-användare att höra av sig - i synnerhet om felet kvarstår.

    Trist med Spotify connect-problemet!
    Annika Webbmaster